برای حرفهای شدن در جذب مشتری املاک چه کارهایی انجام دهیم؟

صنعت املاک و مستغلات یکی از بازارهای رقابتی عصر جدید محسوب میشود. این بازار در همهٔ کشورها گسترش پیدا کرده و رقابت در آن بیشتر از گذشته شده است. در کشور ایران نیز، این صنعت مسیر خود را رو به گسترش نشان میدهد. در این بازار رقابتی، اصل مهم جذب مشتری است. زیرا مشتری یا مراجعهکننده، به تنوع زیادی از آژانسهای املاک دسترسی.اینکه مشتری در نهایت به کدام یک از آژانسهای املاک مراجعه کند، بستگی به نوع رفتار تجاری آژانس دارد. بنابراین باید مشاوران املاک با راهکارهای جذب مشتری آشنا شوند. در واقع آنان باید با شیوهای استاندارد، مشتری را به سمت آژانس املاک خود جذب و وفادار کنند. به همین دلیل در این بخش از سری مقالات ارتباط با مشتری، در آکادمی املاک دیوار، مشاوران را با راهکارهای جذب مشتری املاک آشنا خواهیم کرد.
فهرست مطالب
اهمیت جذب مشتری املاک
برای جذب مشتری املاک راهکارهای زیادی وجود دارد. بعضی از راهکارها معطوف به خدمات آنلاین آژانس املاک یا خدمات مجازی است و برخی دیگر نیز به خدمات حضوری آژانس املاک مربوط میشود. مشاوران املاک حرفهای باید به هر دو بخش جذب مشتری توجه داشته باشند.
برای جذب سریعتر و بیشتر مشتری، بخش خدمات آنلاین را جدیتر بگیرید. چرا که این روزها افراد از طریق دنیای مجازی (اینترنت، سایتها و شبکههای اجتماعی) با خدمات بسیاری از مشاغل آشنا میشوند. بنابراین باید بیشتر از گذشته به بخش مجازی جذب مشتری املاک توجه شود. این امر کمک میکند تا در بازار رقابتی مشاوران املاک، برگ برنده در اختیار آژانسی با برخورداری از امکانات و خدمات دنیای مجازی باشد.
راهکارهای جذب مشتری املاک به شیوهٔ مجازی
این روزها با توجه به گسترش استفاده از اینترنت، افراد زیادی برای جستجوی خدمات به فضای مجازی قدم میگذارند. آنها با مراجعه به سایتها و شبکههای اجتماعی با خدمات شرکتهای مختلف آشنا شده و از بین آنها، خدمت مورد نظرشان را انتخاب میکنند. در دنیای مجازی، سایتها و شبکههای اجتماعی زیادی به معرفی و ارائهٔ خدمت در حوزهٔ مشاور املاک میپردازند. بنابراین در این بازار رقابتی مجازی، مشاوران املاک باید با آگاهی از راهکارهای جذب مشتری، افراد هرچه بیشتری را جذب خدمت خود کنند. این راهکارهای جذب مشتری شامل موارد زیر است:

انتخاب و راهاندازی کانال مجازی حرفهای
تاثیر داشتن یک وبسایت حرفهای املاک در بازاریابی آنلاین واضح و مشخص بوده و این ایده برای استفاده در زمینهٔ املاک و مستغلات، موضوع جدیدی نیست. برای راهاندازی وبسایت در این حوزه، زیبایی و محتوای سایت نقش بسیار مهمی ایفا میکند.
به طور کلی در راهاندازی سایت، توجه به سرعت بارگذاری، سهولت جستوجو در میان محتوای موجود در سایت، کیفیت محتوا و وضوح تصاویر، بسیار مهم هستند. همچنین سایت نباید مملو از تبلیغات مختلف باشد. محتوای سایت هم باید خاص و تازه به نظر برسد.
راهاندازی وبلاگ در زمینهٔ املاک و مستغلات راه دیگر جذب مشتری املاک است. یک وبلاگ استاندارد باید اطلاعات جدیدی داشته باشد تا کاربران را برای مراجعه مجدد ترغیب کند. اطلاعاتی از قبیل نرخ وام مسکن، قیمت مسکن و استفاده از عکس و ویدئو در زمینهٔ املاک برای وبلاگ بسیار مفید خواهد بود. وبلاگ میتواند بخشی از وبسایت شما باشد که مسئولیت خبررسانی و اطلاعرسانی سریع به مخاطبان را برعهده میگیرد.
گوگل آنالیتیکس یک سرویس رایگان در اختیار کاربران اینترنت قرار میدهد تا از طریق آن، میزان بازدید سایت را بررسی کنند. همچنین این سرویس امکان بررسی فعالیت کاربران در سایت، زمان حضور آنها در سایت و همچنین ورود و خروجشان به سایت را بررسی میکند. استفاده از این سرویس به مشاوران املاک کمک میکند که دریابند آیا مسیر تلاشهایشان صحیح بوده یا خیر.
ابزارهای آماده بازاریابی آنلاین
ابزارها و راهکارهایی که در بالا گفته شد، همگی نیازمند برنامهریزی و اجرای دقیق هستند. نکته مهم اینکه سرمایهگذاری در بازاریابی آنلاین باید روی کانالهایی انجام شود که مخاطبان بیشتری دارند. درنتیجه، شاید بتوان با محاسبه هزینه و بازگشت آن، کانالهایی سریعتر و کاربردیتر را جایگزین وبلاگ و وبسایت اختصاصی کرد.
اگر با آگهیهای آنلاین در بازار املاک فعالیت کرده باشید، متوجه کارایی بسیار بالای آنها میشوید. سرویسی مانند دیوار که بیشترین مراجعه را در بخش آگهیهای املاک دارد، محل مناسبی برای انتشار آگهی و مدیریت آن است. دیوار برای تسهیل کار مشاوران و آژانسها در پلتفرم خود و ارائه تخفیف به آژانسهای فعال، پنلی را برای آنها ارائه میکند. برای آشنایی بیشتر با این پنل، مطلب «آموزش پنل املاک دیوار» را بخوانید. اگر هم با این ابزار آشنایی دارید، با کلیک روی تصویر زیر، بهصورت رایگان در آن ثبتنام کنید.
استفاده از عکس و ویدیو
در دنیای مجازی عکس و فیلم بیشترین تاثیر را بر مخاطب میگذارند. به همین دلیل، مشاوران املاک حرفهای باید یک عکاس حرفهای هم استخدام کنند. به طوری که تمامی عکسهای موجود در سایت، شبکههای اجتماعی و آگهیهای آنلاین دارای زاویهٔ دید و کیفیت مناسب بوده و ویرایش دقیق اما نه چندان زیاد، در آنها صورت گرفته باشد. مشاوران املاک نباید فراموش کنند که عکس ملک همانند جلد کتاب مهم است و نقش مهمی در قضاوت خریداران بالقوه دارد.
تاثیر فیلم برای درک فضا و نقشهٔ ساختمان به مراتب بیشتر از عکس است. مشاوران املاک باید برای هر ملک خاص و خوشمشتری، به صورت مجزا فیلمی تهیه کرده و آن را در سایت، شبکه اجتماعی یا هر کانال بازاریابی دیجیتال دیگر بارگذاری کنند. همچنین آنها میتوانند فردی را برای انجام چنین وظیفهای استخدام کرده و با استفاده از دوربین تلفنهای هوشمند یا پهباد، اقدام به ضبط ویدئو از ملک کنند.
بازاریابی در شبکههای اجتماعی
اینستاگرام منبع خوبی برای دستیابی به انبوه کاربرانی است که در بستر این رسانهٔ اجتماعی محبوب حضور دارند. ایجاد یک صفحهٔ کاری در اینستاگرام و بارگذاری تصاویر و ویدئوی املاک در آن به همراه چند عکس و ویدئو با موضوع سبک زندگی، به مشاوران املاک کمک میکند توجه کاربران را به خدماتشان جلب کنند.
توییتر یکی دیگر از رسانههای عالی برای دسترسی به کاربران صفحات مجازی است. برای استفاده از هشتگهای توییتر باید پس از راهاندازی یک پروفایل توئیتر، به دنبال هشتگهایی باشید که به موضوع شما در زمینهٔ املاک و مستغلات مربوط است. البته نباید بیش از حد از هشتگها در توییتر استفاده کرد. شاید در نگاه اول این شبکه آنچنان جذاب و کارآمد بهنظر نرسد، اما با کمی خلاقیت و فعالیت حرفهای، میتوان مشتریان جوان را بهتر از همیشه ازطریق توییتر جذب کرد.
بهتر است برای ارتباط با تاثیرگذاران (اینلفوئنسرهای) شبکههای اجتماعی با افرادی همکاری شود که فعالیت صفحهٔ آنها مربوط به حوزهٔ کاری مشاور املاک است. البته میتوان از سایر تاثیرگذاران شبکههای اجتماعی برای تبلیغ استفاده کرد. با این حساب، به سادگی چند هزار نفر از کاربران شبکههای اجتماعی را میتوان جذب خدمات مشاور املاک کرد. با این حال باید دانست که تاثیرگذاران، از لحاظ قانونی و اخلاقی هم مورد تایید هستند.
مطلب حاضر، روشهای کلی برای جذب مشتری املاک را توضیح میدهد. برای عمیقشدن بیشتر در مفاهیم، دروس زیر را هم مطالعه کنید:
- چگونه مشتری جوان املاک را راضی کنیم؟
- از اصول پشتیبانی مشتریان در شبکههای اجتماعی املاک چه میدانید؟
- برای شناخت بهتر مشتریان املاک، انواع تیپهای شخصیتی را بشناسید
- مشتریان املاک به چه مشاورانی بیشتر اعتماد میکنند؟
- چگونه از شبکههای اجتماعی برای بازاریابی دیجیتال مشاور املاک استفاده کنیم؟
- در زمان نشان دادن ملک به مشتری این نکات را رعایت کنید
- راهاندازی باشگاه مشتریان املاک، ضرورتی غیر قابل انکار
جذب مشتری املاک به شیوهٔ حضوری
یکی از راههای مرسوم برای جذب مشتری، استفاده از راهکارهای حضوری است. راهکارهای حضوری یعنی بهرهگیری از فرصت حضور مشتری در آژانس املاک. در این صورت، نوع خدمات و فعالیت آژانس باعث جذب مشتری میشود؛ اما راهکارهای حضوری جذب مشتری چیست؟
برای جذب مشتری به شیوهٔ حضوری، مهمترین نکته برخورد صحیح با مشتری است. این برخورد تنها شامل مشاور املاکی که مشتری به او مراجعه میکند، نمیشود. تمامی کارمندان آژانس باید تلاش کنند تا برخورد صحیح و حرفهای با مشتری داشته باشند. در مرحلهٔ بعد، توجه به طراحی داخلی آژانس و دیسیپلین اداری برای جذب مشتری، اهمیت دارد.
یک آژانس املاک حرفهای برای جذب مشتری تلاش میکند تا ظاهری رسمی و استاندارد داشته باشد. در این شرایط، مشتری را برای ادامهٔ حضور در آژانس ترغیب میکند. داشتن نام تجاری مشخص، طراحی برند استاندارد و کارت ویزیت هم در جذب مشتری موثر هستند.
بیشتر بخوانید: مشاوران املاک حرفهای در جهان، چگونه مشتریان خود را شگفتزده میکنند
سخن آخر
عصر امروز، عصر ارتباطات و فناوری است. بنابراین دیگر نمیتوان با داشتن یک دفتر کوچک و چند میز و صندلی، به جذب مشتری املاک پرداخت. این روزها دیگر نمیشود با پیدا کردن چند مشتری محلی و جذب اعتماد آنها در بازار رقابتی مشاوران املاک، به صورت حرفهای عمل کرد. بنابراین آژانسهای املاک باید از شیوههای سنتی جذب مشتری دست بکشند. آنها باید با استفاده از خدمات اینترنت و اصول مشتریمداری در زمان حضور مشتری در آژانس املاک، برای جذب مشتری تلاش کنند.
اگر مشاوران املاکی هستید که قصد موفقیت در این صنعت پرمتقاضی را دارید، باید بخشی از سرمایهٔ خود را معطوف به این هدف کنید. باید با سرمایهگذاری در تولید محتوا در سایت و شبکههای اجتماعی به جذب مشتری بپردازید. همچنین باید برای انجام تبلیغات در اینترنت و داشتن تبلیغات محیطی، سرمایهگذاری کرده و از تبلیغات در این حوزه غافل نشوید.