دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

هرآنچه باید درباره مهارت‌های ارتباطی مشاوران املاک بدانید

مهم‌ترین موضوعی که شما به عنوان یک مشاور املاک در همه فعالیت‌های روزانه تان به آن فکر کرده و بر اساس آن عمل می‌کنید، «مشتری» است. «مشتری» است که به کار شما معنا داده و درآمد شما را بیشتر می‌کند. اوست که موفقیت شغلی شما را تضمین می‌کند. یا می‌تواند آینده کاری شما را تعیین کند. به همین دلیل حفظ مشتری، افزایش تعداد و تامین منافع خودتان از طریق مشتری‌ها مهم‌ترین کاری است که باید به آن فکر کرده و در مسیر آن قدم بردارید. برای رسیدن به همه اهداف شغلی و مالی‌تان از طریق مشتری، ناگزیر هستید بخشی از مهارت‌های مرتبط با مشتری را بدانید. یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها، مهارت‌هایی است که به ارتباط انسانی مربوط می‌شود. به هر روی شما به عنوان یک انسان باید با انسان‌های دیگر ارتباط داشته و بتوانید آن‌ها را راضی نگه‌دارید. این به معنی زندگی اجتماعی است. برای همین باید به مهارت‌های مهم این مسیر هم مسلط باشید. یکی از این مهارت‌ها که خودش به شاخه‌های متنوعی تقسیم می شود، مهارت ارتباطی است.

مهارت ارتباطی چیست؟

انسان موجودی اجتماعی است و همین زیست اجتماعی هم موجب می‌شود که در ارتباط دائمی با اجتماع باشد. اما این «ارتباط» با اجتماع چگونه معنی پیدا می‌کند؟ چه ابزاری در دست انسان‌هاست که بتوانند با اجتماع، گروه دوستان، همکاران و هر جمع انسانی دیگر ارتباط برقرار کنند؟

شما نیاز دارید تا در برخی مواقع از احساسات خود در اجتماع حرف بزنید. ابراز احساسات کنید. اعتماد به نفس و نیروی لازم برای غلبه بر مشکلات را داشته باشید. کار گروهی انجام دهید. یا هزاران کار دیگر که در پس انجام آنها منفعتی برای شما نهفته و انجامش نیازمند برقراری «ارتباط» با هم‌نوعان‌تان است. در یک نگاه ساده به مجموعه این مهارت‌ها، مهارت‌های ارتباطی می‌گویند. تعریف کمی علمی‌تر آن را شاید بتوان چنین عنوان کرد:

برای موفق بودن در اجتماع باید مهارت خوبی در برقرار ارتباط داشته باشیم. به مجموعه رفتارهایی که به ما در برقراری ارتباط با سایر انسان‌ها و گروه‌های انسانی کمک می‌کند، مهارت‌های ارتباطی می‌گویند.

انواع مهارت‌های ارتباطی

توضیح مهارت‌های ارتباطی به دلیل گسترده بودن آن شاید کمی سخت باشد؛ ولی وقتی انواع مختلف مهارت‌های ارتباطی را در یک لیست کنار هم قرار می‌دهیم، احتمالا مفهومش برای مخاطب بهتر جا می‌افتد. برای جای دادن انواع مهارت‌های ارتباطی در یک لیست، احتمالا با فهرست زیر روبرو می‌شویم:

  • گوش دادن فعال
  • هماهنگی سبک ارتباطی خود با مخاطبان
  • ارتباط دوستانه
  • اعتمادبه‌نفس
  • ارسال و دریافت بازخورد
  • وضوح صدا
  • همدلی
  • احترام
  • درک نشانه‌های غیرکلامی
  • پاسخ‌گویی

احتمالا شما بخش زیادی از این مهارت‌ها را دارید، ولی تا کنون یکجا و در یک معنی کلی آنها را کنار هم ندیده‌اید. ولی حتی بدون توضیح هم مشخص است که داشتن هر کدام از این مهارت‌ها تا چه میزان می‌تواند برای شما راه‌گشا و کارآمد باشد. یکی از عرصه‌های مهم اجتماعی، فعالیت‌های شغلی است. جایی که شما برای موفقیت در آن حتما به چنین مهارت‌هایی نیاز خواهید داشت. در ادامه به بررسی این نکته خواهیم پرداخت که داشتن این مهارت‌ها در شغلی چون مشاوره املاک به چه دردی خواهد خورد؟

جذب مشتری جوان املاک

اهمیت مهارت‌های ارتباطی در شغل مشاوره املاک

البته که هر شغلی به نوعی به ارتباط انسانی مرتبط است، اما میزان این ارتباط در شغل‌های مختلف با هم فرق دارد. شاید شما در شغلی فعالیت می‌کنید که با ارباب رجوع چندان سروکاری ندارد و دایره ارتباط انسانی آن محدود به ارتباط با همکاران می‌شود. طبیعتا در چنین شغلی داشتن مهارت‌های ارتباطی مهم است؛ ولی احتمالا برگ برنده شما نیست. مهارت‌های دیگر شماست که می‌تواند شما را در شغل‌تان موفق کند. اما اگر شغلی داشته باشید که در ارتباط مستمر با مشتری‌ها و مراجعانی باشد که رسیدگی به امور آنها تاثیر مستقیمی در موفقیت شغلی شما دارد، داشتن چنین مهارت‌هایی ضروری است. همان‌طور که در ابتدای این مقاله گفتیم، مشاوره املاک از آن دست شغل‌هایی است که مسئله ارتباط انسانی و ارتباط با مشتری در آن اهمیت فراوانی دارد.

شما به عنوان یک مشاور املاک خوب و مطمئن باید مهارت «گوش دادن فعال» را بدانید. چرا که چنین مهارتی در زمانی که مشتری‌های شما نگران، شکاک، بی‌اعتماد به شما یا معامله و … هستند، به شدت به شما کمک می‌کند تا جریان بازی را عوض کنید.

در ظاهر شاید فکر کنید که مهارت «گوش دادن» کار آسانی است؛ اما در واقع برای اینکه به مشتری نشان دهید که به حرف او گوش می‌دهید و برای او پاسخی دارید، کار سختی در پیش دارید. گوش دادن فعال موجب می‌شود تا شما چهره‌ای محترم از خود در شغل‌تان بسازید.

دیگر مهارت ارتباطی مهم در شغل مشاوره املاک که می‌تواند موجب موفقیت شما شود، «اعتماد به نفس» است. اینکه شما اعتماد به نفس داشته و آن را با نشانه‌های ارتباطی چون ارتباط چشمی، صاف نشستن، با صدای بلند حرف زدن و … نشان دهید، تصویر درستی از شما در محل کارتان می‌سازد. همچنین مشتری را با شما همدل می‌سازد. او اعتماد می‌کند که کنترل امور را به دستان شما بسپرد.

در بخش «گوش دادن فعال» گفتیم که نمایش این مهارت، کار سختی است. یکی از مهارت‌هایی که موجب می‌شود مشتری بفهمد شما حرفش را به خوبی شنیده‌اید و در جریان دغدغه‌هایش هستید، ارسال و دریافت بازخورد است. شما از مشتری در موضوعی نظر می‌خواهید. او می‌فهمد که شما مطابق دغدغه‌هایش تصمیم گرفته‌اید.

در میان بسیاری از مهارت‌های ارتباطی این چند مورد شاید مهم‌ترین مهارت‌هایی باشند که به درد شما در کار مشاوره املاک می‌خورند. اگرچه مهارت‌های دیگر ارتباطی هم به عنوان مهارت‌های عمومی می‌تواند کار شما را راحت‌تر کند.

سخن آخر

شناخت خود و مهارت‌های‌تان مهم‌ترین نکته‌ای است که به شما در مسیر شغلی‌تان کمک می‌کند. نقاط ضعف خود را در مهارت‌های ارتباطی بشناسید. تلاش کنید آن‌ها را برطرف کنید. این لطفی است که باید به خودتان و مسیر شغلی‌تان بکنید.

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.