ارزش سازمانی به چه معنا است و چگونه در آژانسهای املاک حرفهای پیاده میشود؟
چارچوبهای اصلی که فرهنگ آژانس املاک را شکل میدهند

وجود ارزش سازمانی شفاف، این اطمینان را ایجاد میکند که همهٔ کارمندان در جهت اهداف مشابه حرکت میکنند. ارزشهای سازمانی از چشمانداز شرکت پشتیبانی میکنند و فرهنگ آن را شکل میدهند. به همین دلیل هرگونه تصمیم تجاری و کاری باید متناسب با ارزشهای سازمانی اتخاذ شود. به عبارتی ارزش سازمانی بر استراتژی کسبوکار شما تأثیر میگذارد. ارزشهای سازمانی به بنگاه مشاور املاک شما در ایجاد هدف، بهبود انسجام تیم و ایجاد احساس تعهد در محل کار، کمک میکند. در ادامه این مطلب، بیشتر با مفهوم ارزش سازمانی و چگونگی پیادهسازی آن در بنگاه املاک آشنا میشوید.
فهرست مطالب
چرا ارزش سازمانی در املاک اهمیت دارد؟
جای تعجب نیست که ارزش سازمانی در جذب استعداد نقشی اساسی دارند. ۴۶درصد افراد جویای کار، فرهنگ سازمانی شرکت را هنگام درخواست کار برای شرکت بسیار مهم میدانند. احتمالاً با مفهوم استخدام متناسب با فرهنگ سازمانی، آشنا هستید؛ اما برای استخدام فردی دارای «استعداد مناسب» در آژانس املاک، باید ارزش سازمانی را تعریف کرد. در ادامه باید مطمئن شوید، فردی جویای کار از همان ارزشها برخوردار است.
ارزش سازمانی چیست؟
ارزش سازمانی شامل اعتقادات، فلسفهها و اصولی است که تجارت را پیش میبرد. این ارزشها بر تجربهٔ کاری کارمندان و روابطی که با مشتریان، شرکا و دیگر ذینفعها خود ایجاد میکنید، اثر میگذارد. ارزشهای سازمانی املاک شما مانند DNA هستند. این ارزشها کمک میکنند که تجارت خود را در رقابت با دیگران متمایز کنید. در واقع آژانس در فعالیتهای کلیدی خود از اصول ارزش سازمانی پیروی میکند.
در یک ارزش سازمانی مدون، بهترین عملکرد کارمندان طلب میشود. بنابراین ارزش سازمانی باید قوی و کاملاً واضح باشند. ارزش سازمانی نقش مهمی در ایجاد فرهنگ مثبت در املاک شما خواهد داشت. با این حال در نظر داشته باشید که ارزش سازمانی صرفا به معنای داشتن یک برنامهٔ ارتباطی پیرامون ارزشها و اصول نیست. بلکه شما باید واقعاً ارزش سازمانی را در هر اقدام و عملکرد خود نشان دهید. اینگونه الگوی مناسبی برای کارمندان خود خواهید بود. در نظر داشته باشید اگر از اصول و ارزش سازمانی پیروی نکنید، کارمندان شما نیز همین روند را در پیش خواهند گرفت.

فرهنگ سازمانی را میتوان یک «شخصیت» دانست که توسط ارزشها، نگرشها و رفتارهای سازمان ایجاد شده است.
ارزش سازمانی، ضربان قلب تجارت
ارزش سازمانی بیانگر آن چیزی است که شما و کارمندانتان از آن حمایت و احساس مسئولیت میکنید. در واقع، هر تصمیم کارمندان باید با ارزش سازمانی که تعیین کردهاید، مطابقت داشته باشد. ارزش سازمانی تجارت شما را هدایت میکند. همچنین به همهٔ افراد سازمان کمک میکند تا به اهداف تعیین شده برای شرکت برسند. نکته اصلی این است که ارزش سازمانی بر تمام جنبههای تجارت مانند خدمات مشاوران املاک، استراتژیهای فروش و بازاریابی تاثیر میگذارد. در واقع ارزش سازمانی به تقویت انگیزه، روحیه، حمایت از کارکنان کمک میکند.
چگونه ارزش سازمانی بسازیم؟
فرهنگ سازمانی را میتوان یک «شخصیت» دانست که توسط ارزشها، نگرشها و رفتارهای سازمان ایجاد شده است. این «شخصیت» استعدادهای زیادی را به خود جلب کرده و آنها را حفظ میکند. از همین رو باعث ایجاد یک تصویر عمومی مثبت و روابط طولانی مدت با فروشندگان و مشتریان میشود.
یک فرهنگ سازمانی خوب از ابتدا وجود ندارد. بلکه این امر مستلزم شناسایی آگاهانه و مدبرانه ارزشهای اصلی سازمانی است. در اینجا، ۵ مرحله برای شناسایی این ارزشهای سازمانی و ایجاد فرهنگ قوی در شرکت املاک ذکر میشود.
فرهنگ سازمانی فعلی خود را ارزیابی کنید
ابتدا از اندازهگیری و تحلیل فرهنگ فعلی خود استفاده کنید. برای انجام این کار، شما باید واقعاً ارزیابی کنید که بنگاه املاکتان در کجا ایستاده است. جایگاه واقعی کنونی خود را تشخیص دهید. از خود بپرسید که برند فعلی املاک شما واقعا چه تأثیری ایجاد میکند؟ مردم در مورد املاک شما چه میگویند؟
در مرحلهٔ بعدی، برای شناسایی هویت سازمانی خود، با مشاوران، مشتریان و تیم رهبری خود گفتوگو کنید. سپس طی یک نظرسنجی آنلاین از آنها بپرسید که چه کلماتی را برای توصیف سازمان استفاده میکنند و اینکه از نظر آنها چه ارزشهای سازمانی در املاک به صورت برجسته دیده میشود؟
برنامهٔ استراتژیک تجاری خود را مرور کنید
از آنجا که ارزش سازمانی شما با استراتژی کسب و کارتان گره خورده، مهم است که در اوایل مراحل ارزشگذاری، به کجا برسید. پس با تیم اجرایی خود دیدار کنید تا برنامهای برای درآمد، رشد، کارکنان، خدمات و توسعهٔ بنگاه املاک خود تدوین کنید. مشخص کنید املاک شما ظرف یک، سه یا پنج سال دیگر کجا خواهد بود؟

ارزش سازمانی مورد نیاز را تعیین کنید
در این مرحله وقت آن است که در این زمینه ارزش سازمانی خود را بررسی کنید. پس برنامهٔ استراتژیک خود را مرور کنید. در ادامه به این سوالات پاسخ دهید: «برای اینکه از نقطهٔ A به نقطهٔ B برسیم، به چه فرهنگ سازمانی نیاز داریم؟» انواع شخصیتها، سوابق، مهارتها و تحصیلات مورد قبول خود را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، ارائهٔ خدمات به روز به مشتری، نظم و انسجام، مسئولیتپذیری و مشتریمداری را سر لوحهٔ ارزشهای خود قرار دهید.
معنای واقعی ارزشهای انتخابی را مشخص کنید
ارزش سازمانی فقط کلمه ای نیست که روی دیوار نقاشی شده باشد. باید مشخص باشد که کارمند برای احترام به این ارزش، چه رفتارها و فرآیندهای خاصی را در محل کار خود انجام میدهد. به عنوان مثال، اگر سازمان شما برای وفاداری ارزش قائل است، این وفاداری به چه کسی اشاره دارد؟ آیا «وفاداری» به این معنی است که مشتری در درجه اول قرار دارد؟ آیا تیم شما حرف اول را میزند؟ وفاداری به رئیس خود چطور؟ اعضای سازمان باید درک روشنی از نحوهٔ عملیسازی هر ارزش داشته باشند.
عملیسازی ارزش سازمانی
هنگامی که ارزش سازمانی خود را ترتیب دادید، آنها را در تمامی وجوه شرکت تسری دهید. به این معنی که باید نوع برخورد، نحوهٔ استخدام و فرهنگ سازمانی همسو با ارزش سازمانی باشد. نمیتوان تنها یکسری ارزش سازمانی تعریف کرد و بدون توجه به آنها همان روند قبلی را ادامه داد. در واقع ارزشهای سازمانی باید تحولاتی را با خود به همراه داشته باشند.
این مطلب، سرفصلی از مجموعه آموزشی مدیریت آژانس است. برای مطالعه عمیقتر، دروس زیر را به برنامه خود اضافه کنید:
- آژانس املاک حرفه ای چه ویژگیهایی دارد؟
- چه نکاتی را به مشاور املاک جدید خود آموزش دهیم؟
- با قوانین اداره کار در حوزه املاک آشنا شوید
- فرهنگ سازمانی مشاور املاک چه تاثیری در پیشرفت و رشد آژانس ما دارد؟
- چگونه مشاوران آژانس املاک را برای تغییر سازمانی بزرگ آماده کنیم؟
- اختلاف بین مشاوران املاک شاغل در آژانس را هرچه سریعتر حل کنید
- آژانسهای املاک بزرگ با چه ساختاری فعالیت میکنند؟
- برای حفظ مشاور املاک خود در آژانس چه برنامهای دارید؟
- برای تبدیل شدن به یک مدیر عالی آژانس، به نظرات و انتقادها گوش دهید
جمعبندی مبحث ارزش سازمانی آژانس املاک
مشاوران املاک حرفهای برای ارتقای عملکرد کاری خود، ارزش و فرهنگهای سازمانی ظرا. این ارزشهای سازمانی در نحوهٔ عملکرد و رفتار کارکنان با یکدیگر و مشتریان به خوبی نمایان است. ارزش سازمانی باید متناسب با اهداف استراتژیک و آیندهٔ کاری باشد.
برای تعیین ارزشهای سازمانی میتوان از چشمانداز کاری املاک و نیازهای مخاطبان و کارکنان، استفاده کرد. مشاوران املاک با گفتوگو و بررسی درمییابند که چه ارزشی در املاک بیشتر مورد توجه است. هرکدام از مشاوران، ارزشهای مدنظر را بیان میکنند. سپس طبق جمعبندی نظرات، به ارزشهای سازمانی واحدی میرسند. اگر ارزش سازمانی درست ترتیب داده شده باشد، باعث ارتقاء خدمات و موقعیت اجتماعی بنگاه املاک خواهد شد.
منبع: Smarp