دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

رقابت یا همکاری؟ چالش بزرگ صنعت مشاوره املاک ایران

همکاری بین مشاوران املاک در یک محله یا محله‌های گوناگون شهر، یکی از چالش‌ها و مشکلات رایج صنعت محسوب می‌شود. مشاوران و مالکان آژانس املاک در منطقه‌های متعدد اعتقاد دارند همکاری مناسب صنفی بین افراد وجود ندارد. چالشی که در بسیاری از مواقع مانع رشد کلی صنعت در کشور می‌شود و در برخی مواقع به چالش‌های حقوقی هم می‌رسد. با وجود طبیعی بودن رقابت در صنایع و اصناف گوناگون، چرا این رقابت در بازار مشاوره املاک پیچیده‌تر و مخرب‌تر به نظر می‌رسد؟

رقابت در همه بازارها نقشی مهم در پیشرفت فعالان دارد. صنایع بزرگ و بالغ امروزی با بازارهای جهانی، حاصل رقابتی هستند که بین فعالان بزرگ و کوچک وجود داشته است. رقابتی که به نوآوری و طراحی خدمات و محصولات جدید منجر می‌شود و در مجموع، به نفع مشتری است. در برخی بازارها این رقابت از حالت سالم خارج می‌شود و به چالش می‌رسد. در بازار املاک کشور، ظاهرا چنین رقابتی حاکم است و یکی از چالش‌های بزرگ شغل مشاور املاک محسوب می‌شود.

رقابت در هر بازاری، با هدف جذب و حفظ مشتریان رخ می‌دهد. این رقابت، روش‌ها و ابزارهای خاص خود را دارد و خط باریکی بین رقابت سالم و ناسالم دیده می‌شود. دراین‌میان، برخی از فعالان بازار، روش‌‌های ناسالم را برای رقابت انتخاب می‌کنند که حتی با وجود موفقیت، ضربه‌ای بزرگ به کل صنعت وارد می‌کند. به‌عنوان مثال، روش‌هایی که برای جذب مشتری‌ها به‌کار می‌رود، در برخی مواقع ناراحتی رقبا را به‌همراه دارد.

رقابت ناسالم که برخی اوقات در بازار مشاوره املاک رخ می‌دهد، ناراحتی و دلسردی برخی از فعالان را به‌همراه دارد. ایوبی، مشاور ارشد گروه سرمایه‌گذاری برنا که در منطقه ۲۲ تهران فعالیت می‌کند، دراین‌باره می‌گوید:

متاسفانه رقابت سالمی در بین مشاوران املاک دیده نمی‌شود. برخی از همکاران از روش‌های نه‌چندان تمیز برای جذب مشتری استفاده می‌کنند که باید راهکاری برای آن پیدا کرد. این رقابت بعضی مواقع به‌قدری کثیف می‌شود که ما را از ادامه کار در این شغل دلسرد می‌کند.

معایب شغل مشاور املاک رقابت ناسالم چیست؟

رقابت ناسالمی که در برخی مناطق در بین آژانس‌های املاک دیده می‌شود، اشکال و انواع گوناگونی دارد. به‌عنوات مثال، به گفته فعالان این صنعت، برخی از آژانس‌ها بدون توجه به مالکیت یک فایل ملک، بدون کسب اجازه از همکاران، با مالک ارتباط می‌گیرند. آن‌ها اطلاعات را از آگهی‌ها و تبلیغات آفلاین و آنلاین دریافت کرده و به‌صورت شخصی با مالکان صحبت می‌کنند.

فایل‌های یک آژانس املاک، جزو دارایی‌های طلایی آن محسوب می‌شود. این فایل‌ها را می‌توان ارزشمندترین اطلاعاتی دانست که هر آژانسی برای به دست آوردن آن‌ها تلاش بسیار زیادی دارد. در شرایطی که رقابت سالم وجود نداشته باشد، مشاوران چالش‌های زیادی برای حفاظت از دارایی‌های خود خواهند داشت. ازطرفی، به‌طور ساده می‌توان استفاده از فایل آژانس‌های دیگر، بدون کسب اجازه از آن‌ها را مصداق سرقت مالکیت معنوی دانست.

نوع دیگری از رقابت و رفتار ناسالم که در آژانس‌های املاک دیده می‌شود، به فعالیت مشاوران در آژانس‌ها مربوط است. متاسفانه برخی از مشاورانی که در آژانس‌های املاک فعالیت می‌کنند، تعهد کافی نسبت به محل کار خود ندارند. آن‌ها به‌دنبال فرصتی هستند تا حداکثر استفاده از فایل‌های آژانس را داشته باشند. در برخی مواقع، این سوءاستفاده از اطلاعات و دارایی‌های آژانس منجر به قطع همکاری هم می‌شود.

به‌طور کلی جای خالی اعتماد و تعهد در رفتار برخی از مشاوران املاک دیده می‌شود. افرادی که در یک آژانس (با هر قانون و قراردادی) کار می‌کنند، تعهد و وفاداری به آژانس را جزو اولویت‌های خود نمی‌دانند. آن‌ها برخی اوقات دنبال فرصتی هستند که از فایل‌ها و اطلاعات آژانس، به نفع شخصی خود استفاده کنند. چنین رفتاری باعث شده است که برخی از مالکان آژانس، فعالیت فردی را به همکاری با مشاوران دیگر ترجیح دهند. تیره‌کار، مشاور املاک ارشد آژانس آینده‌سازان در منطقه ۱۸ تهران، چالش همکاری را این‌گونه بیان می‌کند:

بسیاری از مشاورانی که با ما همکاری می‌کردند، بیشتر به‌دنبال منافع خودشان بودند. آن‌ها پس از مدتی تصمیم می‌گرفتند تا به‌تنهایی روی فایل‌های منطقه کار کنند. همین مشکلات باعث شد که ما پس از مدتی، فعالیت تنهایی و بدون مشاور را به داشتن یک آژانس بزرگ ترجیح دهیم.

چالش‌هایی که برای صنعت ایجاد می‌شود

رقابت ناسالم بیش از همه باعث از بین رفتن اعتماد می‌شود. اگر در بسیاری اصناف شاهد این هستیم که فعالان، به یکدیگر و حتی به مشتریان اعتماد ندارند، سرنخ را باید در رقابت ناسالم جست‌وجو کنیم.

همان‌طور که گفته شد، فایل یک ملک برای یک آژانس املاک حکم طلا را دارد. مشاوران املاک بسیاری هستند که به‌خاطر تجربه‌های تلخ از همکاران خود، اغلب اوقات نگران تماس‌‌های تقلبی مشاوران دیگر هستند. به همین خاطر است که بسیاری از آژانس‌ها، جلسه حضوری با مشتری را به تماس و پیام ترجیح می‌دهند. در چنین وضعیتی، قطعا اعتماد شکل نمی‌گیرد و نمی‌توان انتظار رشد و پیشرفت را داشت.

چالش اعتماد در صنف مشاوره املاک باعث می‌شود تا همکاری لازم بین فعالان شکل نگیرد. همکاری که می‌تواند به رشد همه منجر شود، اما همین ترس و بی‌اعتمادی، جلوی آن را می‌گیرد. زمانی که مشاوران و آژانس‌های یک منطقه، همکاری و اعتماد لازم را بین خود ندارند، نمی‌توانند مشتریان را به‌خوبی جذب و حفظ کنند.

مشتریان، بازیگران دیگر صنعت مشاوره املاک هستند که بزرگ‌ترین ضربه را از رقابت ناسالم می‌خورند. یک مشتری که برای مشاوره و پیدا کردن طرف دیگر معامله به یک آژانس مراجعه می‌کند، در بسیاری از موارد به‌خاطر رقابت ناسالم و مزاحمت مشاوران دیگر، قید همکاری با آژانس‌ها را می‌زند. دراین‌میان، همه فعالان منطقه ضرر می‌کنند و یک مشتری و یک ملک، از چرخه درآمدزایی حذف می‌شود.

ارتباط با همکاران در آژانس املاک

راهکار چیست؟

اتحاد، اعتماد، همکاری و کمک همه‌جانبه، کلیدواژه‌های اصلی همکاری در یک صنف هستند. چالش‌های امروز مشاوران املاک در رقابت و همکاری، در صورت حل نشدن، مانع رشد صنف می‌شوند. بی‌اعتمادی که امروز بین فعالان وجود دارد، باید هرچه سریع‌تر حل شود تا تجربه‌ای عالی برای همه بازیگران بازار رقم بخورد.

در برخی اصناف، اتحادیه‌ها راهکار مناسبی برای ایجاد همکاری بین فعالان هستند. البته به‌خاطر خلأهای قانونی که در فعالیت صنفی و اتحادیه‌ای در کشور وجود دارد، این همکاری در صنف مشاوران املاک آن‌طور که باید و شاید شکل نگرفته است.

اتحاد و همکاری بین مشاوران املاک فعال در یک منطقه، اولین قدمی است که به پیشرفت همه آن‌ها کمک می‌کند. این همکاری، نیاز به چارچوب و قوانین دارد. به‌صورت ساده می‌توان دسته‌بندی فایل‌های یک منطقه در محله‌‌های گوناگون یا حتی بازارهای گوناگون را راهکاری نسبتا مناسب در این مورد دانست.

دسته‌بندی فایل‌های منطقه‌ای بین مشاوران و آژانس‌ها راهکاری است که بسیاری از آژانس‌های حرفه‌ای در پیش گرفته‌اند. اگرچه این دسته‌بندی‌ها هنوز چارچوب‌های قانونی ندارند، اما با تکیه بر چارچوب‌های اخلاقی می‌توان از آن‌ها بهره برد. به بیان دیگر، شاید شما به‌عنوان یک مشاور املاک، از لحاظ قانونی ابزار کافی را برای جلوگیری از سوءاستفاده مشاوران دیگر نداشته باشید، اما درصورت نشان دادن حسن نیت در همکاری و صبور بودن در پیشبرد همکاری‌ها، می‌توان نتیجه مناسبی را انتظار داشت.

به‌طور کلی، همکاری‌های صنفی برای به نتیجه رسیدن نیاز به زمان زیادی دارند. شما در پیدا کردن یک آژانس یا مشاور همکار مورد اعتماد، نیاز به زمان زیادی دارید. در مجموع، اینکه بدانیم همکاری در طولانی مدت به نفع همه فعالان خواهد بود، صبر را در مسیر آسان‌تر خواهد کرد.

نکته طلایی که مشاوران املاک حرفه‌ای در سطح بین‌المللی برای همکاری بهتر پیشنهاد می‌دهند، ارتباط دائم و همیشگی است. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که در جریان همکاری با مشاوران دیگر، ارتباطی دائمی داشته باشید. تماس‌های منظم، ارتباط‌های همیشگی و دوستانه و حتی دورهمی‌های صنفی می‌تواند به شکل‌گیری یک همکاری با زیرساخت اعتماد، کمک کند.

نکته مهم دیگر، آموزش مشاوران املاک مبتدی و دقت در استخدام مشاوران است. آژانس املاکی که یادگیری مشاوران خود را در اولویت قرار می‌دهد، از بسیاری از چالش‌ها پیشگیری می‌کند. وقتی شما به‌عنوان مدیر آژانس، اصول صداقت و اعتماد را در تمامی سطوح آموزش می‌دهید و پیاده‌سازی می‌کنید، این چارچوب‌ها در کل آژانس رعایت می‌شود.

برای حفاظت هرچه بهتر اسناد و فایل‌های آژانس در میان کارکنان و مشاوران، می‌توان گواهینامه‌های عدم افشا (NDA) را راهکارهای مناسبی دانست. در بسیاری از کسب‌وکارها، این گواهینامه‌ها از درز اطلاعات توسط کارمندان جلوگیری می‌کنند. می‌توان گفت که گواهینامه عدم افشا از راهکارهای سنتی قانونی مانند سفته و چک، کاربرد حقوقی بیشتری دارد. این گواهینامه، مشاوران شما را ملزم می‌کند که در حفظ اسناد و فایل‌های آژانس، نهایت دقت را داشته باشند. در میان مشاوران املاک، فرم تعاون همین کاربرد را دارد. آقای راد از آژانس املاک ملل سعادت آباد درباره این فرم می‌گوید:

فرم تعاون با هدف جلوگیری از تخلف مشاوران تدوین و طراحی شده است. اگر مشاوران بدون تعارف و مناسبات فردی، این فرم را امضا کنند، از بسیاری از چالش‌های همکاری در آژانس جلوگیری می‌شود.

در نهایت یادآور می‌شویم که عدم اعتماد در هر صنعتی، منجر به شکست فعالان آن صنعت می‌شود. رقابت، کلید طلایی در نوآوری و پیشرفت همه فعالان صنف است، اما باید طبق چارچوب و اصولی هرچند نانوشته انجام شود. دراین‌میان، همکاری بین مشاوران می‌تواند رشد آن‌ها را تضمین کند، اما پیش از شکل‌گیری همکاری، باید اعتماد را در صنف جاری کنیم.

نظر شما چیست؟ آیا راهی برای بهبود وضعیت رقابت و همکاری در بازار املاک سراغ دارید؟

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.