دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

بعد از بازدید ملک چگونه از رضایت مشتری املاک آگاه شویم؟

مشتری را به حال خود رها نکنید!

برای دستیابی به موفقیت در شغل و قدم گذاشتن در مسیر پیشرفت، باید مشتری را راضی نگه دارید. برای آگاه شدن از رضایت مشتری هم باید با او ارتباط برقرار کنید. در شغل مشاوره املاک، این ارتباط اهمیت زیادی پیدا می‌کند. درواقع ارتباط و آگاه شدن از رضایت مشتری املاک نقش اصلی را در جذب و حفظ مشتری دارد. در ادامه این مطلب، نکاتی را درباره پرس‌وجو و جلب رضایت مشتری بعد از نشان دادن ملک بیان می‌کنیم.

راه‌های برقراری ارتباط در هر حرفه و با توجه به جامعهٔ مشتریانی که خریدار محصولات آن شغل هستند، بسیار متفاوت است. بعضی‌ها برای فهمیدن رضایت مشتری، نظرسنجی برگزار می‌کنند. برخی فرم رضایت‌مندی تهیه می‌کنند یا روش‌های دیگری که هر کدام با توجه به جمعیت مشتریان و شغل آدم‌ها با یکدیگر متفاوت است. مشاوران املاک به دلیل اینکه با جامعهٔ آماری بسیار کوچک‌تری از مشتریان نسبت به باقی مشاغل سر و کار دارند، برای جویا شدن از میزان رضایت مشتری املاک این ارتباط را خصوصی‌تر و با روش‌های بسیار معمول‌تری مانند تماس تلفنی و یا ارسال پیام انجام می‌دهند.

شمارهٔ تلفن مشتری را بگیرید

ممکن است شما پیش از این دو بار مشتری را از نزدیک دیده‌ باشید: یک بار در آژانس و بار دیگر در قرار بازدید ملک. شما به عنوان یک مشاور آژانس حرفه‌ای باید توانسته باشید که در این دو قرار، روحیات و سلیقهٔ مشتری را به خوبی بفهمید. اکنون بهتر است برای برقراری ارتباط و جلب رضایت مشتری املاک، از او اطلاعاتی مانند شماره تلفن و یا آی‌‌دی یکی از برنامه‌های پیام‌رسانش مانند واتس‌اپ یا تلگرام را بگیرید.

کانال تلگرام آکادمی املاک

پیگیری نکردن، مسیر آژانس‌های دیگر را به مشتری شما نشان می‌دهد.

سعی کنید یک کارت ویزیت از قبل برای خود تدارک ببینید. می‌توانید بعد از نشان دادن ملک، کارت ویزیت را به مشتری بدهید. توجه داشته باشید که در کارت ویزیت خود، آی‌دی تمام شبکه‌های اجتماعی و شماره تلفنتان درج شده باشد. بعد از بازدید ملک، اگر مشتری برای تصمیم گرفتن زمان خواست، کارت ویزیت خود را در اختیار او قرار دهید. شماره تلفن مشتری را هم بگیرید. در همین قرار برای برقراری تماس از او اجازه بگیرید.

بهترین زمان برای تماس گرفتن

بسیار کم پیش می‌آید که مشتری در قرار بازدید اولیه، تصمیم نهایی و قطعی خود را بگیرد. معمولا او از شما برای اعلام تصمیم نهایی زمان می‌خواهد. شما نباید در این مدت مشتری را به حال خود رها کنید. بلکه باید با تماس گرفتن از رضایت مشتری املاک خود آگاه شوید.

در برقراری تماس هم تعادل را رعایت کنید. سعی کنید یک بازهٔ زمانی برای خودتان داشته باشید. این بازهٔ زمانی با توجه به وضعیت فایل فروش شما و اشتیاق مشتری برای انجام معامله، متفاوت خواهد بود؛ اما نگذارید از زمان بازدید ملک و ارتباط تلفنی بعدی زمان زیادی بگذرد. این بازهٔ زمانی می‌تواند از سه روز تا یک هفته باشد.

درس تکمیلی: اهمیت کارت ویزیت مشاور املاک را در بازاریابی فراموش نکنید

تماس با مشتری املاکتماس تلفنی بهتر است یا پیام؟

هر کدام از این روش‌ها معایب و مزایای خود را دارد که با توجه به روحیات مشتری شما بسیار متفاوت خواهد بود. اما توجه داشته باشید که تماس تلفنی نسبت به فرستادن پیام، روش بهتری است. همیشه قبل از تماس تلفنی یک پیام متنی به مشتری خود ارسال کنید. در این پیام خود را معرفی کنید. از او برای تماس گرفتن اجازه بگیرید. در غیر این‌صورت نمی‌توان انتظار پاسخ خوب هم از مشتری داشت.

یکی از مزایای ارسال پیام متنی در قالب اس ام اس و یا از طریق پیام‌رسان‌ها این است که هزینه‌های تماس تلفنی را بسیار کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید که در پیام متنی، لحن شما منتقل نمی‌شود. همین موضوع می‌تواند موجب ایجاد سوء‌تفاهم بین شما و مشتری‌تان شود. بنابراین اگر قصد بحث طولانی دارید، ارسال پیام متنی را فراموش کنید.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در دورهٔ کرونا هر کدام از روش‌های ذکر شده در بالا، بسیار مفید است. این روش‌ها می‌تواند شما و مشتری را از امکان انتقال ویروس کرونا در امان نگه دارد. تماس ویدیویی هم در این دوران می‌تواند راهکار خوبی برای برقراری ارتباط باشد.

مشاور املاک برای برقراری تماس به منظور فهمیدن رضایت مشتری املاک باید به سه فاکتور سن، شغل و روحیات مشتری توجه کند. معمولا برقراری ارتباط با مشتریان جوان، بسیار آسان‌تر است. مشتریان با سن بیشتر، اکثرا حوصلهٔ ارسال پیام متنی را ندارند. یا شاید اصلا اپلیکیشن‌های پیام‌رسان را نداشته باشند. بنابراین تماس تلفنی برای این مشتریان، بهتر است.

مطلب مرتبط: آیا باید پس از عقد قرارداد هم با مشتری املاک ارتباط داشت؟

پیگیری رضایت مشتری املاک چه سودی برای ما دارد؟

شاید از خودتان بپرسید که چرا باید رضایت مشتری املاک را جویا شوید. شاید هم بگویید اگر مشتری ملکی را بپسندد، خودش به آژانس مراجعه کرده یا تماس می‌گیرد! همین فکر، مسیر آژانس‌های دیگر را به مشتری شما نشان می‌دهد. در حالی که شما با پیگیری‌های درست و به موقع خود، به مشتری این اطمینان را می‌دهید که نیاز او برای شما هم مهم است. همچنین می‌توانید ارتباط بسیار خوب و موثری را شکل داده و در نهایت برای خود و آژانس‌تان اعتبار کسب کنید.

نمونه متن پیامک تبلیغاتی املاکاگر مشتری ناراضی بود چه کنیم؟

در ابتدا باید خودتان را برای هر جوابی، آماده کنید. در بیشتر مواقع امکان دارد مشتری از ملک ناراضی باشد. شما با شنیدن این جواب نباید تلفن را روی او قطع کنید. چگونگی رفتار شما با این موضوع، دقیقا مرزی است که شما را از دیگر مشاوران املاک متمایز کرده و یک فرد را در مقابل دیدگان مشتری حرفه‌ای جلوه می‌دهد.

دلایل نارضایتی را بپرسید

اگر با پاسخ منفی روبرو شدید، پل ارتباطی خود با مشتری را خراب نکنید. سعی کنید دلایل نارضایتی مشتری را بپرسید. از او بخواهید که دلیل نارضایتی خود را با جزئیات بیشتری برای شما شرح دهد.

هیچ‌گاه نظر خود را تحمیل نکرده و با مشتری بحث نکنید. اجازه بدهید که مشتری در این مکالمه صحبت کند. اگر متوجه شدید در موردی دچار سوتفاهم شده و یا اشتباه می‌کند این موضوع را به درستی بیان کنید. با این کارها احتمالا خواهید توانست قدمی در جهت جلب رضایت مشتری املاک بردارید.

بیشتر بخوانید: چگونه با مشتری ناراضی املاک صحبت کنیم؟

قرار ملاقات بگذارید

این کار در دورهٔ کرونا خیلی پیشنهاد نمی‌شود. اما برای بعد از کرونا از مشتری بخواهید که به آژانس بیاید. در مکالمهٔ حضوری بهتر می‌توانید از سلیقهٔ مشتری آگاه شوید. در نهایت پیشنهادهای بهتری را می‌توانید ارائه دهید.

پیشنهاد دیگری به مشتری بدهید

پیش از مکالمهٔ تلفنی، فایل‌های خود را آماده کنید. اگر با نارضایتی مشتری روبرو شدید، فایل‌های پیشنهادی خود را بر اساس سلیقهٔ مشتری به او ارائه دهید. این کار به ادامهٔ ارتباط شما با مشتری بسیار کمک کرده و باعث جلب رضایت مشتری املاک می‌شود. اما سعی کنید در ارائهٔ پیشنهادهای خود، تعادل را رعایت کنید. بهتر است با پیشنهادهای زیاد، مشتری را دچار سردرگمی نکنید.

رضایت مشتری املاک برای شما به عنوان مشاور باید بسیار اهمیت داشته باشد. بعد از نشان دادن ملک، مشتری را به حال خود رها نکنید. بهترین راه برقراری ارتباط را انتخاب کنید با شنیدن جملهٔ نه از سمت مشتری ناامید نشوید و همیشه پیشنهادی در ذهن خود داشته باشید.

درس تکمیلی: نکات مهم در مدیریت جلسه عقد قرارداد ملک

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.