قمشتریان اجاره دفاتر اداری قطعا با مشتریان مسکونی تفاوت دارند. آنها معمولا در ابتدای کار خود قرار داشته و توانایی خرید یک ملک تجاری و دفتر کاری را ندارند. شاید هم با وجود سرمایهٔ کافی، حوصلهٔ دردسرهای خرید ملک تجاری را نداشته و به فکر اجارهٔ دفتر کار برای حفظ استقلال در کار خود هستند. شما به عنوان مشاور املاک باید علاوه بر مشاوره برای پیدا کردن بهترین فایل، در هنگام عقد قرارداد اجاره دفتر کار تمام نکات حقوقی و قانونی این قرارداد را به او بگویید. مفاد این قرارداد دقیقا مانند قرارداد اجارهٔ آپارتمان است؛ اما در مواردی فرق میکند. اینجا در آکادمی املاک دیوار شما را با مفاد این قرارداد آشنا میکنیم.
قبل از آنکه جزئیات و نکات حقوقی قرارداد اجاره دفتر را مطالعه کنید، از لینک زیر، نمونه این قرارداد را دانلود کنید. همچنین میتوانید در پایین مطلب، بدون نیاز به دانلود، متن قرارداد نمونه را ببینید.
بند اول هر قراردادی به طرفین قرارداد اختصاص داده شده است. قرارداد اجاره دفتر کار هم مانند سایر قراردادها به همین مورد اشاره میکند. در اولین ماده، موجر و مستاجر بهطور کامل معرفی و اطلاعات هویتی و آدرس آنها ثبت میشود. قراردادهای اجاره میان اشخاص حقیقی یا حقوقی به ثبت میرسند که این مورد تغییری در اصل قرارداد ایجاد نمیکند.
مالک یا مستاجر چه حقوقی باشد، چه حقیقی باید در بند اول برای روشن کردن نوع شخصیت، اطلاعات ثبتی خود را ارائه کند. پس از دانلود نمونه قرارداد اجاره دفتر کار از لینک بالا، بندهای اول را بهخوبی مطالعه کنید تا مفاد مورد نیاز از اطلاعات ثبتی مالک و مستاجر را متوحه شوید.
موضوع قرارداد اجاره دفتر کار
بند بعدی، همیشه به موضوع قرارداد تعلق دارد. در این بند مشخص میشود که مورد اجاره چه ملکی است؟ چه امکاناتی دارد؟ چند متر است و آدرسش کجاست؟ در واقع موضوع قرارداد، شناسنامهٔ ملک ملک محسوب میشود و در متن قرارداد اجاره دفتر کار از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار است.
مطابق قرارداد اجاره دفتر کار یا هر قرارداد اجارهای، مستاجر و موجر هر دو متعهد به انجام کارهایی میشوند که در قرارداد دربارهٔ آن صحبت شده است. یکی از این تعهدات که بسیار مهم بوده و بحث اصلی چالشبرانگیز میان موجر و مستاجر محسوب میشود، هزینههای جاری ملک است.
طرفین قرارداد باید تکلیف این موضوع را به صورت دقیق در متن قرارداد اجاره دفتر کار مشخص کنند تا بعدا مشکلی گریبانگیر هر دو طرف نشود. معمولا هزینههای جاری ملکه اعم از شارژ و موارد دیگر، به عهده مستاجر است. مگر اینکه در قرارداد چیز دیگری ثبت شده باشد. در فرم قرارداد اجاره کار میتوانید بخشهای مخصوص برای این استثناءها را مشاهده کنید.
پیشبینی بند فورس ماژور
این بند بسیار مهم است و متاسفانه به دلیل بدیهی بودن مواد آن معمولا خیلی مورد توجه طرفین قرارداد قرار نمیگیرد. پیشبینی این بند در قرارداد، میتواند طرفین قرارداد را در زمان بروز حوادث غیرمترقبه و قهری بسیار یاری کرده و راهنمای بسیار خوبی برای طرفین قرارداد در این وضعیت باشد. بر اساس بند فورس ماژور:
۱- در صورتی که مستاجر قادر به پرداخت اجاره بها نباشد، حداکثر ۶۰ روز پس از بروز حوادث غیرمترقبه باید مورد اجاره را تحویل دهد. اجارهبهای پرداخت نشده جزء دیون مستاجر است.
۲- چنانچه به عین مورد اجاره خسارت کلی وارد شده که امکان استفاده از آن نیست، قرارداد خودبهخود فسخ میشود.
۳- چنانچه خسارات وارده به عین مستاجره جزیی باشد، مستاجر باید عملیات بازسازی را انجام داده و هزینهٔ مربوطه را از اجارهبهای ماههای آتی کسر کند. او باید صورت هزینهها را به موجر به همراه فاکتور ارائه دهد.
در قرارداد اجاره دفتر کار یکی از موضوعات بسیار مهم، پرداخت هزینهٔ مالیات است. طرفین قرارداد مختارند بر سر هر چیزی توافق کنند؛ اما باید بدانید که قانون یک قاعدهٔ کلی برای پرداخت مالیات در نظر گرفته است. مالیات در این دفاتر به دو دستهٔ مالیات بر مستغلات و مالیات بر شغل و درآمد تقسیم میشود. وظیفهٔ پرداخت مالیات بر مستغلات بر عهدهٔ موجر (همان مالک) است. همینطور پرداخت مالیات بر شغل و درآمد به عهدهٔ کسی است که آن دفتر را برای پیشرفت شغل خود اجاره کرده، یعنی مستاجر. البته روند قانونی این بند هم میتواند با توافق طرفین تغییر کند.
تعهدات موجر و مستاجر
قرارداد اجاره مجموعهای از تعهدات بین موجر و مستاجر است. با ذکر این مواد و بندها در قرارداد، طرفین باید در طول مدت اجاره به تمامی بندهایی که به آن تعهد کردهاند، عمل کنند. به طور مثال موجر باید ملک را در زمان مشخص شده در قرارداد به مستاجر تحویل دهد. از طرفی اگر ملک به تعمیر نیاز داشت، باید هزینهٔ تعمیرات را پرداخت کند. مگر اینکه مستاجر به ملک خسارت زده باشد یا در قرارداد به چیز دیگری توافق شده باشد.
در قرارداد اجاره واحد اداری، مستاجر باید نوع فعالیت خود را مشخص کند. او باید تعهد کند که عین مستاجره (ملک) را به شخص دیگری اجاره ندهد. همچنین او باید در زمان تعیین شده ملک را به موجر تحویل دهد.
تغییر شغل
چنانچه در قرارداد شغل مستاجر مشخص شده باشد، او به هیچ عنوان نمیتواند شغل خود را تغییر دهد. مگر اینکه بندی به این موضوع اختصاص یابد. در غیر اینصورت موجر مطابق بند ۶ ماده ۱۴ روابط موجر و مستاجر، میتواند قرارداد را فسخ کند.
به طور کل قرارداد اجاره دفتر کار مانند تمام قراردادهای اجاره است و همه چیز بر اساس توافق بین موجر و مستاجر مشخص میشود. به عنوان مشاور املاک مراقب باشید که طرفین قرارداد قبل از امضای قرارداد بندهای آن را به دقت بخوانند. اگر هر یک از طرفین با موضوعی مشکل داشتند، نباید زیر بار امضای آن بروند. در آخر اینکه، مشاوران املاک میتوانند بهترین راهنما برای طرفین قرارداد باشند.
این مطلب، بخشی از مجموعه قراردادنویسی آکادمی املاک است. برای دانلود نمونههای دیگر، مطالب زیر را مطالعه کنید:
آیدا پیغامی سابقه ۸ سال فعالیت در مطبوعات و رسانههای شناخته شده از جمله روزنامه اعتماد، بهار، شهروند و همچنین سابقه مدیریت شبکههای مجازی و گزارشگری آنلاین را دارد. او اغلب مطالب دسته ارتباط با مشتری و دانشنامه را در آکادمی املاک دیوار مینویسد.