دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

نکات مهم عکاسی از خانه از زبان مشاوران حرفه‌ای بین‌المللی

عکاسی از خانه یکی از نکات مهم در زمان ثبت آگهی املاک در سایت‌هایی چون دیوار به شمار می‌رود. ازطرفی این کار مانند تیغ دولبه‌ است. یعنی به همان میزان که می‌تواند سودمند باشد، مخاطره‌آمیز نیز هست. چرا که وجود یک عکس نامناسب از ملکی مسکونی یا تجاری، به آسانی می‌تواند مشتری را از دنبال کردن آگهی و ثبت آن به عنوان ملک مورد علاقه‌اش، منصرف کند. بنابراین شما به عنوان مشاور املاک باید عکاسی از خانه را به عنوان یکی از ابزارهای جذب مشتری جدی بگیرید.

بیشتر مشاوران املاک،‌ لزوما عکاس حرفه‌ای نبوده و مجهز به تجهیزات کامل عکسبرداری تخصصی نیستند. البته عکاسی مناسب از ملکی که قصد آگهی کردن دارید، لزوما به ابزار حرفه‌ای نیاز ندارد. بر این اساس، خوب است با تجربیات مشاوران حرفه‌ای بین‌المللی در زمینهٔ عکاسی از خانه آشنا شوید. این آشنایی به شما کمک می‌کند با تجهیزات معمولی عکسبرداری، عکاسی از خانه را به صورت حرفه‌ای انجام دهید. در ادامه با آکادمی املاک دیوار همراه باشید تا با دیدگاه ۲۱ تن از مشاوران، عکاس‌ها، نمایندگان و کارگزاران املاک بین‌المللی، در زمینهٔ عکاسی از خانه آشنا شوید.

۱- زیاد بودن عکس‌‌ از خانه نشانهٔ بهتر بودن نیست

تاد اندرو نمایندهٔ املاک و مستغلات در شرکت Red Oak عقیده دارد همیشه بارگذاری تعداد زیاد عکس از خانه و ثبت آن در سایت‌های مختلف، کار مناسبی نیست. گاهی اوقات یک ملک نقشهٔ ایده‌آلی ندارد. شاید لازم باشد از فضاهای خانه به صورت جداگانه عکس‌برداری شود. چراکه در بسیاری مواقع هدف از عکسبرداری، ترغیب بیشتر مشتری برای ورود به خانه است. بنابراین شما به عنوان مشاوران املاک با عکاسی از خانه در واقع راه را برای ورود مشتری به خانه باز می‌کنید.

 ۲- مراقب منظرهٔ بیرون پنجره‌‌های ساختمان باشید

مایکل ادلن به عنوان یکی از مشاوران شرکت Edlen Team،‌ توصیه می‌کند عکاسان و مشاوران املاک در هنگام عکسبرداری از فضاهای داخلی خانه،‌ از منظرهٔ بیرون پنجره‌ها و آنچه در خط دید مشاهده‌گران است،‌ غافل نشوند. زیرا احتمال دارد در صورت بی‌احتیاطی، عکس‌ها منظره‌های نامناسب از خیابان را نشان دهند. به عنوان مثال ممکن است یک خودروی قدیمی و کثیف در منظرهٔ پشت پنجره باشد. یا حتی شاید کمی علف هرز در پیاده‌رو روییده باشد! گاهی هم وجود یک دیوار یا مانع بزرگ جلوی پنجره، چشم‌انداز نامناسبی ایجاد می‌کند. با این تفاسیر فضای بیرون از خانه بسته و دلگیر به نظر می‌رسد.

عکاسی از خانه

۳- بارگذاری همزمان تور مجازی و عکس از خانه

امیل لپلاتنیر، سردبیر The Close یک پیشنهاد جالب دارد. او معتقد است تورهای مجازی خانه، در همان زمان و روز عکاسی از خانه،‌ برگزار شود. همچنین لازم است تورهای مجازی، کیفیتی برابر با عکس‌های گرفته شده از خانه داشته باشند. مهمترین مسئله در زمان فیلمبرداری تور مجازی و عکاسی از خانه، نورپردازی مناسب است. نورپردازی مناسب و به جا باعث کیفیت بیشتر عکس‌ها می‌شود. اگر بودجه کافی دارید،‌ باید از خدمات شرکت‌های تهیه‌کنندهٔ تورهای مجازی استفاده کرده یا با یک دوربین مناسب، اقدام به برگزاری تور مجازی از ملک کنید.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، اضافه کردن توری مجازی و نمای VR در آگهی‌های املاک دیوار وجود دارد. با این قابلیت می‌توانید نمایی ۳۶۰ درجه از ملک را به مشتری‌ها نشان دهید. اضافه کردن نمای VR یکی از قابلیت‌هایی است که در اختیار مشاوران و آژانس‌های پنل املاک دیوار قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با این قابلیت، مطلب «آموزش استفاده از پنل املاک دیوار» را مطالعه کنید. اگر هم با پنل آشنایی دارید، با کلیک روی عکس زیر، به‌صورت رایگان در آن ثبت‌نام کنید تا از مزایای عضویت بهره‌مند شوید.

ثبت نام در پنل املاک دیوار

۴- زمان‌بندی کافی برای عکسبرداری

امیل لپلاتنیر، همچنین پیشنهاد می‌کند برای تهیهٔ عکس از خانه، هرگز بدون برنامه‌ریزی و به صورت عجله‌ای عکس‌برداری نکنید. زیرا در درجهٔ اول باید دانست که کادربندی حرفه‌ای عکس‌ها امری زمان‌بر است. دوم اینکه مشخص نیست عکاس در زمان عکاسی با چه وضعیتی مواجه باشد. ممکن است خانه در وضعیت مناسب عکاسی نباشد. مثلاً شیشه‌ٔ پنجره‌ها شکسته بوده یا لامپ‌های آن سوخته باشد.

۵- آیا عکسی از خانه در فصول مختلف،‌ وجود دارد؟

آنجل پوینتک، مشاور شرکت Coldwell Banker ایدهٔ جالبی برای تهیه عکس از خانه دارد. او پیشنهاد می‌کند از صاحبخانه بخواهید تا در صورت عکسبرداری از خانه در فصول مختلف، آن‌ها را با شما به اشتراک بگذارد. زیرا نمای خانه در فصل زمستان یا درختان زیبای خانه در فصل پاییز،‌ هر یک داستانی دارد. این عکس‌ها می‌تواند به روشی خلاقانه، مشتری را جذب کند.

۶- یک عکاس حرفه‌ای استخدام کنید

کریستوفر لینسل نوسیندهٔ ارشد املاک و مستغلات وب‌سایت The Close عقیده دارد امروزه می‌توان به‌راحتی با چند کلیک، عکاس استخدام کرد. یعنی دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های بالا برای ویرایش عکس نیست. تمام تصاویر را می‌توان از طریق سفارش به فریلنسرهای فعال در سرویس‌های گوناگون و با پرداخت هزینهٔ کم به صورت حرفه‌ای، ویرایش کرد.

البته آژانس‌های املاک حرفه‌ای که با فایل‌ها و آگهی‌های متعددی سروکار دارند، اغلب یک عکاس حرفه‌ای آماده در اختیار دارند. ازطرفی برخی از آن‌ها، مشاوران خود را به دوره‌های حرفه‌ای عکاسی می‌فرستند تا همه کارمندان، با اصول عکاسی از خانه و ریزه‌کاری‌های آن به‌خوبی آشنا شوند. این آژانس‌ها حتی تجهیزات حرفه‌ای عکاسی را هم تهیه می‌کنند تا نیازی به اجاره و پرداخت هزینه‌ دائمی نداشته باشند.

۷- از تصاویر غیرواقعی در پنجره‌ها استفاده نکنید

پیشنهاد دیگر امیل لپلاتنیر برای عکاسی از خانه، ‌استفاده نکردن از تصاویر غیرواقعی در پنجره‌های خانه است. بنابراین شما در حکم عکاسان یا مشاوران املاک، نباید با استفاده از برنامهٔ فتوشاپ یا ابزارهای دیگر اقدام به بارگذاری چنین تصاویری در زمینهٔ تصاویر مربوط به پنجره‌ها کنید. چنین کاری یک دروغ سفید محسوب می‌شود. این کار به صورت بالقوه، رابطهٔ مشتری و مشاور املاک را با نوعی دروغ آغاز می‌کند!

۸- پنجره‌ها را تمیز کنید

کنت ار از شرکت Compass پیشنهاد می‌کند برای عکاسی از خانه، پشه‌بند یا برچسب‌های مات‌کنندهٔ پنجره را برداشته و ‌آن‌ها را تمیز کنید. هرچند این مورد بسیاری جزئی به نظر می‌رسد، اما باعث می‌شود نور اتاق‌ها بهتر نشان داده شده و فضای داخلی خانه، بزرگ‌تر به نظر برسد.

نورپردازی در عکاسی از خانه

۹- از سلامت وسایل روشنایی خانه مطمئن شوید

دیوید ولچ از شرکت RE/MAX به نکتهٔ مهمی در زمان عکسبرداری از خانه اشاره می‌کند. از نظر او باید در زمان عکاسی از خانه از سلامت تمامی لامپ‌ها اطمینان حاصل شده و لامپ‌های سوخته تعمیر شوند. همچنین بهتر است از یک نوع لامپ برای عکاسی استفاده شود. به عنوان مثال یک وسیلهٔ روشنایی نباید دارای لامپ فلورسنت، LED، و لامپ پرمصرف باشد. بلکه باید یک نوع لامپ در آن استفاده شود.

۱۰- نورپردازی صحیح داشته باشید

آن جونز از شرکت Windermere Abode پیشنهاد می‌کند برای عکسبرداری در کنار داشتن دوربین عکاسی مناسب،‌ به نور پس‌زمینهٔ خانه نیز توجه شود. باید مطمئن شد که در زمان عکاسی، نور در روبروی ملک قرار ندارد. همچنین خوب است، عکس‌ها کنتراست بالایی داشته باشند. استفاده کردن از رنگ‌های روشن در عکس بیشتر از رنگ‌های خنثی هم بالتبع مقبولیت بیشتری دارد.

۱۱- از خانه با لنز واید عکس‌برداری کنید

از نظر ارین اتوود، عکاس حرفه‌ای املاک، عکس‌برداری از فضای داخلی خانه با لنز واید، امری ضروری است. برای این منظور لنزهای واید ۲۴ میلی‌متری مناسب هستند. این لنزها نسبت‌ به لنزهای فوق‌العاده عریض، قیمت مناسبی داشته و برای عکاسی از خانه مناسب‌ترند.

۱۲- از وسایل و اجزای اضافی عکس نگیرید

طبق توصیهٔ الینا سامنن، مشاوره شرکت Coldwell Banker، در زمان عکاسی باید از عناصری که ظاهر خوبی داشته، اما در عکس جالب نیستند، صرف‌نظر کرد. به عنوان مثال، شاید بخشی از دیوار خانه، رنگ جیغی داشته باشد. یا حتی پیشخوان آشپزخانه پر از وسایل تزئینی باشد. این جزئیات اگرچه در ظاهر زیبا هستند، اما برای عکاسی حرفه‌ای مناسب به نظر نمی رسند. بنابراین با حذف آن‌ها در عکس،‌ می‌توان وضوح و زیبایی خانه را چندین برابر کرد.

۱۳- تغییر چیدمان و دکور خانه

فالان جونز از شرکت Keller Williams پیشنهاد جالبی برای عکاسی از خانه دارد. به اعتقاد او در زمان عکاسی، مبلمان و سایر وسایل خانه باید به گونه‌ای چیده شود که خریداران بالقوه امکان مشاهدهٔ پتانسیل چیدمان خانه را داشته باشند. بنابراین باید از چیدمان قدیمی یا شلوغ خانه صرف‌نظر کرد. می‌توانید با استفاده از چند وسیلهٔ جدید و مشاوره از متخصصان دکوراسیون داخلی،‌ فضای داخلی خانه را به روزتر و زیبا کنید.

اهمیت دکوراسیون در عکس برداری از خانه

۱۴- عکس اصلی خانه، بدون امکانات داخلی باشد

مک گراث، هم‌بنیان‌گذار شرکت NYC Brokerage Yoreevo عقیده دارد در زمان استفاده از عکس‌های مربوط به خانه، نباید عکس‌های مربوط به امکانات ساختمان مانند باشگاه ورزشی یا استخر به عنوان عکس اصلی، نمایش داده شود. زیرا زمانی که یک شخص در بین آگهی‌های مربوط به خانه، مدت طولانی در حال جستجو است، با مشاهدهٔ عکس‌های مربوط به باشگاه و استخر ساختمان، دچار اشتباه می‌شود. چنین فردی اینگونه برداشت می‌کند که این آگهی ارتباطی به خرید و فروش خانه نداشته و جزو آگهی‌های بی‌ربط در این حوزه است.

شما در نقش مشاور املاک با انتخاب عکس از امکانات خانه به عنوان عکس اصلی،‌ ذهن بیننده را از هدفش که مشاهدهٔ فضای داخلی خانه است، منحرف می‌کنید. با این کار، تصور مخاطب به این سمت هدایت می‌شود که این آگهی مربوط به موضوعی متفاوت از خرید و فروش ملک خواهد بود. درنتیجه در عکس اولی که برای آگهی یا شبکه اجتماعی انتخاب می‌کنید، هوشیار باشید. این عکس باید نمایی کلی و جذاب از ساختمان را نشان دهد.

۱۵- به جزئیات توجه کنید

جیلین هانبک، مشاور شرکت Keller Williams، توجه به جزئیات در عکاسی را مهم می‌داند. از نظر او باید در زمان عکاسی از خانه روتختی‌ها صاف و مرتب، سرویس بهداشتی تمیز و خانه منظم باشد. زیرا رعایت نکردن چنین جزئیاتی، خریدار احتمالی را برای انتخاب و خرید ملک منصرف یا مردد می‌کند.

۱۶- بارگذاری عکس به تعداد زیاد یا کم، ممنوع

کتی مسنجر از شرکت Keller Williams به تعداد عکس‌های گرفته شده از خانه توجه ویژه‌ای دارد. از نظر او، با وجود تعداد کم عکس‌ از خانه، خریدار تصور می‌کند، بخشی از خانه نمایش داده نشده یا در تصور نقشهٔ خانه و فضا دچار سردرگمی خواهد شد. تعداد بالای عکس نیز ممکن است در علاقهٔ خریدار نسبت به مشاهدهٔ تصاویر، خلل ایجاد کند.

به طور کلی، تعداد عکس‌های گرفته شده از خانه بستگی به فضا و متراژ خانه دارد. به عنوان مثال تعداد ۱۰ عکس برای خانهٔ ۴۰۰ تا ۵۰۰ متری کم است، اما برای یک خانهٔ ۸۰ متری با یک یا دو اتاق خواب و حمام مناسب خواهد بود.

سادگی دکور در عکس خانه

۱۷- پرده‌ها را کنار بکشید

دانیل تیرادو، از عکاسان حرفه‌ای املاک، پیشنهاد می‌کند برای عکاسی از املاک، تمامی پرده‌ها کشیده شود. این کار باعث می‌شود خانه بزرگ‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد. با این کار، خریداران بالقوه نمای بیرونی و داخلی خانه را در یک تصویر می‌بینند.

۱۸- در زمان عکاسی، به همسایگانتان خبر دهید

به عقیدهٔ دانیل تیرادو‌، در زمان عکاسی‌های حرفه‌ای و چندجانبه از ملک، باید به همسایگان اطلاع داده شود. او همیشه برای عکاسی از املاک و مستغلات، به همسایگان اطلاع می‌داد تا از تنش‌های بی‌مورد در این زمینه جلوگیری کند. منظور از این نوع عکاسی، زمانی است که تیم حرفه‌ای عکاسی و فیلم‌برداری در یک واحد مستقر می‌شوند و شاید سروصدای آن‌ها برای همسایه‌های مزاحمت ایجاد شد. برخی عکاسی‌های حرفه‌ای هم با پهپاد انجام می‌شود که قطعا نیاز به خبر دادن به همسایه‌ها و کسب اجازه خواهد بود.

۱۹- حیوان خانگی بیرون از خانه نگهداری شود

امیل لپلاتنیر بر یک نکته تاکید دارد. به اعتقاد او اگر مالک خانه حیوان خانگی داشت، نباید از حیوان عکس‌برداری کرد. هرچند شاید آن حیوان خانگی برای مالک زیبا و منحصر به فرد باشد؛ اما احتمال آلرژی برخی افراد به حیوان خانگی یا علاقه‌مند نبودن به آن‌ها وجود دارد. درنتیجه ممکن است خریدار با دیدن حیوان خانگی در عکس، ‌از خرید خانه منصرف شود.

۲۰- از عکس‌های خود عکس بگیرید

کریستوفر لینسل پیشنهاد می‌کند مشاوران املاک روند عکاسی از خانه را مستند کرده و از امکانات شبکه‌های اجتماعی برای نمایش چنین مستند‌هایی استفاده کنند. این کار به دنبال‌کنندگان نشان می‌دهد، چه چیزی در عکس‌های آینده در انتظار آن‌ها است. حتی آن‌ها درمی‌یابند به زودی تصاویر چه ملکی را به طور دقیق مشاهده خواهند کرد. این نوع از اشتراک‌گذاری، در تقویت برند آژانس در شبکه‌های اجتماعی تأثیر بسیار زیادی دارد.

۲۱- آرامش داشته باشید

نکتهٔ مهمی که امیل لپلاتنیر در زمان عکاسی از خانه به آن اشاره می‌کند،‌ داشتن آرامش در زمان عکاسی است. زیرا داشتن استرس و نگرانی در زمان عکاسی باعث می‌شود تمامی برنامه‌ریزی‌ها برای عکاسی از خانه به سختی پیش برود. بنابراین باید قبل از ورود به خانه، آرامش خود را حفظ کرده و از تنش دوری کنید.

سخن آخر

عکاسی از خانه نقش بسیار مهمی در نشان دادن حرفه‌ای آن و انتخاب ملک توسط مشتری دارد. چرا که امروزه قدم اول در جذب خریداران بالقوهٔ ملک، با تماشای عکس برداشته می‌شود. بنابراین مهم است که عکس‌های بارگذاری شده در سایت مشاوران املاک یا سایت‌های ثبت آگهی، به صورت تخصصی گرفته شود.

یک عکس خوب باید نور مناسبی داشته و بتواند به خوبی نقشهٔ داخلی ساختمان را نشان دهد. در زمان عکس‌برداری، تمیزی فضا به همراه نظم وسایل و چیدمان صحیح آن‌ها حرف اول را می‌زند. شما به عنوان مشاوران املاک برای موفقیت در جذب مشتری و ترغیب آن‌ها به تماشای عکس‌های یک ملک مسکونی یا تجاری، باید بخشی از سرمایه، ‌وقت و انرژی خود را صرف این زمینه کنید. می‌توانید با توجه به نکات ذکر شده در این مطلب، عکس‌هایی مناسب از ملک گرفته و در صورت امکان از عکاسان حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. این شیوه باعث می‌شود مشتریان بالقوه در کوتاه‌ترین زمان، جذب آگهی ملک شده و برای بازدید حضوری از آن، زمانی را اختصاص دهند.

منبع: Theclose

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.