دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

چطور جواز کسب مشاور املاک بگیریم؟

از آنجایی که تعداد زیادی بنگاه و آژانس مسکن در محله‌های مختلف وجود داشته و اغلب هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود، به نظر می‌رسد که راه‌اندازی یک دفتر معاملات مسکن کار آسانی است. در ایران اغلب کسب یک مجوز برای هر کسب و کاری مسیری پر فراز و نشیب و پر از کاغذبازی و مراحل طاقت‌فرسای اداری را طی می‌کند. حال باید دید بنگاه‌های معاملات ملکی چگونه مجوز دریافت می‌کنند که ماهانه بر تعداد آنها افزوده می‌شود. در این مقاله سعی داریم نگاهی بیندازیم به مراحل اخذ جواز کسب مشاور املاک در ایران. پاسخ به این سوال که اگر قصد راه‌اندازی یک مشاوره املاک کوچک در یک محله را دارید، یا حتی برای دایر کردن یک آژانس بزرگ معاملات ملکی در مرکز شهر، باید چه کرده و از کجا شروع کنید؟

چرا جواز کسب مشاور املاک مهم است؟

شاید این سوال برای بسیاری پیش بیایید که چرا داشتن جواز کسب مشاور املاک مهم است. در ایران بسیاری از کسب و کارها بدون داشتن جواز آغاز به کار می‌کنند و تا جایی که لازم نشود به سراغ کارهای اداری گرفتن مجوز نمی‌روند. وقتی چنین راه فرارهای راحتی در ایران وجود دارد، چرا باید کسی به سراغ گرفتن جواز کسب مشاور املاک برود؟ پاسخ ساده است. کسب و کار مشاوره املاک یکی از پردرآمدترین شغل‌های بازار است. میزان درآمد این شغل اما به کمک نرخی که اتحادیه این صنف با چانه‌زنی‌های فراوان تعیین می‌کند، حاصل می‌شود. با این حساب شما تنها زمانی که زیر مجموعه‌ای از این صنف باشید، می‌توانید از قوانین آن پیروی کرده و درآمدی مطابق با آن تعرفه‌ها داشته باشید. البته که جواب مهم‌تر این است که انجام کار غیرقانونی هم درست نیست.

طبق قانون شما باید مجوز کسب برای بنگاه معاملاتی خود داشته باشید. نصب تصویر جواز کسب مشاور املاک در محل کارتان ضروری بوده و این جواز باید طوری قرار بگیرد که مشتری هم آن را ببیند. این مسئله اعتماد مشتری را افزایش می‌دهد. همچنین کمک می‌کند که اختلافات احتمالی پیش‌رو راحت‌تر حل و فصل شود. سالانه تعداد زیادی شکایت در دفتر اتحادیه صنف معاملات املاک حل و فصل می‌شود که نشان می‌دهد شما برای حفظ حقوق خودتان به عنوان مشاور املاک و مشتری‌تان حتما باید زیرمجموعه اتحادیه‌ای باشید که حقوق هر دو طرف را تامین کند.

دکوراسیون اداری و طراحی سازمانی آژانس املاک

از چه نهادی باید درخواست مجوز کنید؟

مرجع اصلی صدور جواز کسب در ایران وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این وزارت‌خانه به اتحادیه‌های اصناف زیرمجموعه‌اش تفویض اختیار کرده تا به درخواست‌های شهروندان برای راه‌اندازی کسب و کارشان رسیدگی کرده و آن را صادر کنند. بنابراین شما برای دریافت جواز کسب مشاور املاک باید به سراغ اتحادیه مشاوره املاک در شهرتان بروید.

در بیشتر شهرها فرایند ثبت‌نام و دریافت مجوز از طریق وب‌سایت اتحادیه آن شهر صورت می‌گیرد. اتحادیه مشاوره املاک در ایران از ابتدای دهه چهل شمسی فعال بوده و به امور صنفی فعالان بازار ملک می‌پردازد. این اتحادیه بعد از انقلاب زیر مجموعه وزارت بازرگانی بود تا اینکه اکنون با تغییرات صورت گرفته نهایتا زیر نظر وزارت صمت فعالیت می‌کند. البته در اواخر دولت حسن روحانی، صحبت‌هایی برای انتقال این اتحادیه از وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی مطرح شد که در راستای سیاست‌های کنترل مسکن بود. اگر این انتقال رسمی شود، شاید تغییراتی در روند اخذ جواز کسب مشاور املاک پیش بیاید. ولی در حال حاضر مراحل به ترتیبی است که در ادامه می‌آید.

چهار گام برای دریافت جواز کسب مشاور املاک

برای دریافت جواز کسب مشاور املاک باید چهار مرحله

  • درخواست
  • مدارک
  • بازرسی
  • صدور جواز

را پشت‌سر بگذارید. گام نخست برای دریافت جواز کسب مشاور املاک این است که به سراغ اتحادیه مشاوره املاک بروید. باید درخواست پروانه کسب بدهید. این کار از طریق سامانه ایران اصناف انجام می‌شود و شما باید در آنجا درخواست خودتان را ثبت کنید.

از زمان ثبت درخواست ۱۰ روز طول می‌کشد تا کارشناس‌ها درخواست‌ شما را بررسی کنند. آن‌ها باید ببینند که استانداردهای اولیه برای دریافت مجوز را دارید یا خیر. رد شدن از این مرحله به این معنی است که شما می‌توانید مدارک لازم برای دریافت جواز کسب مشاور املاک را ارسال کنید. مدارکی که برای دریافت جواز کسب مشاوره املاک لازم است، عبارتند از:

  • تصویر شناسنامه
  • تصویر کارت ملی
  • تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت واحد صنفی
  • یک تصویر ۳*۴
  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی
  • کارت پایان خدمت، یا گواهی معافیت دائم یا دفترچه اعزام به خدمت برای آقایان
  • فیش واریز حق عضویت در اتحادیه
  • گواهی گذراندن ۱۰ ساعت آموزش
  • گواهی موافقت اداره اماکن نیروی انتظامی
  • گواهی عدم سو پیشینه کیفری
  • گواهی عدم اعتیاد
  • گواهی صلاحیت فنی
  • کارت سلامت از وزارت بهداشت

پس از ارسال مدارک و پذیرش آنها از سوی کارشناس‌های اتحادیه، کار بررسی آغاز می‌شود. تایید شدن همه مدارک به این معنی است که اتحادیه بازرس یا بازرسان را برای بازدید از محل کار شما اعزام خواهد کرد. نتیجه بررسی مدارک و گزارش کارشناسان و بازرسان اتحادیه در مجموع منجر به صدور یا عدم صدور مجوز از سوی هیئت مدیره اتحادیه می‌شود. همچنین شما برای دریافت مجوز و تمدید سالانه آن باید مبلغی را به اتحادیه بپردازید.

بازرس‌ها به چه نکاتی توجه می‌کنند؟

یکی از مراحل مهم در یافتن صلاحیت برای جواز کسب، بازرسی کارشناسان و بازرسان اتحادیه مشاوره املاک است. برای اینکه بدانید چطور می‌توان نظر و خواسته آنها را تامین کرد باید دانست که یک مشاوره املاک باید چه ویژگی‌های استانداردی داشته باشد. مهم‌ترین ویژگی‌های یک دفتر مشاوره املاک که بازرسان هم به آن توجه می‌کنند، عبارتند از:

  • حداقل ۱۲ متر مساحت
  • برای اینکه یک واحد صنفی ممتاز به نظر بیایید حداقل ۵۰ متر مساحت لازم دارید.
  • همه مدارک لازم و دوره‌های ضروری مشاوره املاک را گذرانده باشید و صلاحیت‌های لازم و مهارت‌های مورد نیاز را داشته باشید.
  • واحد صنفی می‌بایست به داده‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای مجهز باشد.
  • ویژگی‌های فیزیکی محل کسب شما و دکور آن باید مطابق عرف و استاندارد اتحادیه باشد.
  • گواهی سلامت و رعایت‌ استاندارد‌های بهداشتی

سخن آخر

داشتن جواز کسب و فعالیت زیر نظر اتحادیه، مزایای فراوانی دارد. غیر از اعتمادسازی برای مشتری این امکان را برای شما هم ایجاد می‌کند که از مزایای اتحادیه بهره ببرید. تصمیمات اتحادیه، قوانین مربوط به کسب و کار و درآمد شما و همچنین مرجع رسیدگی به شکایات، اتحادیه است. برای به عنوان یک دفتر مشاوره املاک حتما برای دریافت جواز کسب مشاور املاک از اتحادیه اقدام کنید.

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.