دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

آموزش بازاریابی املاک و مستغلات برای مشاوران املاک

شما مشاوران املاک حرفهٔ مهم و پر چالشی دارید. به دلیل اینکه نمی‌دانید در آینده چگونه مشتریانی با چه سبک و سلیقه‌هایی از شما درخواست مشاوره می‌کنند. بنا به همین دلیل باید حضوری مداوم و پر رنگ در عرصه تبلیغات و بازاریابی داشته باشید. سعی کنید همواره در همه رسانه‌های تبلیغاتی حضوری موثر داشته باشید تا بتوانید بازدهی کارتان را در کوتاه‌ترین زمان، افزایش دهید. اصول بازاریابی املاک چه برای مبتدیان و چه برای افراد حرفه‌ای همیشه مهم است.

مطمئنا می‌دانید که بازاریابی در جلب توجه مشتریان، نقش بالقوه‌ای دارد. بنابراین اگر دوست دارید از رقبای خود جا نمانید، باید همیشه سعی کنید در زمینه بازاریابی به روز و تلاشگر باشید. در طول زمان نتیجه موثر آن را به وضوح خواهید دید. به طور کلی اگر بخواهیم در زمینه املاک و مستغلات یک تجارت موفق داشته باشیم، به تلاش و زمان زیادی نیاز داریم. استراتژی‌هایی که در ادامه در آکادمی املاک دیوار به آن می‌پردازیم اگر با دقت و پشتکار دنبال شوند، نتیجه خوبی خواهند داشت. موفقیت بدون برنامه‌ریزی و با کارهای تصادفی به دست نمی‌آید، بلکه موفقیت نتیجه تلاش و پشتکار است.

بازاریابی املاک یعنی چه؟

به طور کلی بازاریابی املاک به معنی مجموعه کوشش‌ها، فرایندها و ارتباطاتی است که با هدف جذب مشتریان و معرفی مزیت‌ها و خدمات به آن‌ها صورت می‌گیرد. مقصد نهایی آن افزایش مشتری، وفادارسازی، بهبود تصویر برند و موارد این‌چنینی است که در نهایت، افزایش درآمدزایی را هدف قرار می‌دهد. بازاریابی املاک به‌طور کلی دو بخش بازاریابی سنتی و بازاریابی مدرن تقسیم می‌شود.

در سال ۲۰۱۸ مطالعه‌ای توسط انجمن ملی معاملات املاک صورت گرفت. این مطالعه نشان می‌دهد که ۸۷ درصد خریداران، املاک و مستغلات خود را از طریق مشاور املاک خریداری می‌کنند. این عوامل نشان می‌دهد مشاوران املاک در کشورهای توسعه‌یافته نقش مهم و تعیین کننده‌ای خواهند داشت. امروزه حرفه مشاوران املاک یکی از مهم‌ترین و بزرگترین مشاغل دنیا به شمار می‌آید که فراز و نشیب‌های زیادی را از سر می‌گذراند. موفق شدن در این شغل به عوامل گوناگونی چون نرخ بهره، شرایط اقتصادی و رشد اقتصادی بستگی دارد. شما به عنوان مشاوران املاک می‌توانید راهکارهای زیادی را به کار ببرید تا تجارتتان را گسترش دهید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با استراتژی‌های بازاریابی و ابزارهای بازاریابی سنتی و مدرن املاک آشنا کنیم.

نکته اول؛ بازار هدف را تعیین کنید

تمرکز روی چند ملک برای موفقیت بیشتر

قدم اول در بازاریابی فروش ملک، مشخص کردن بازار هدف است. شما به عنوان مدیر یا مشاوران بنگاه املاک با بهره گیری از این امر، موفقیت واقعی را تجربه خواهید کرد. برخی از دلالان و مشاوران املاک، تمرکز خود را بر روی یک بازار خاص متوجه می‌کنند. با استفاده از این ایده شما متوجه می‌شوید که در حال حاضر چه چیزی بازار هدف را تحریک می‌کند یا چه خطراتی می‌تواند تهدیدش کند.

مهم‌ترین نکته این است که با تعیین بازار هدف می‌توانید برنامه خود را در بلند مدت و کوتاه‌مدت مدیریت کنید. به عنوان نمونه یک مشاور املاک و مستغلات که از جزئیات مربوط به پروژه حمل‌ونقل و تاسیس بیمارستان مطلع است، می‌تواند راهبردهای بازاریابی خود را بر اساس آن تغییر دهد.

نکته دوم؛ بودجه بازاریابی املاک

یکی از نکات مهم دیگر در زمینه موفقیت تجارت املاک و مستغلات، تعیین و تهیه بودجه هزینه‌های بازاریابی است. به طور کلی راه‌های زیادی برای بازاریابی در املاک وجود دارد. از میان مرسوم‌ترین‌ها می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

بودجه باید متناسب با مخاطبان هدف شما مشخص شوند. برای نمونه، بازاریابی دیجیتال املاک برای بخشی از مخاطبان جذاب خواهد بود؛ اما مشتریان در یک منطقه روستایی و محروم به روش دیگری نیاز دارند.

نکته سوم؛ سریعا پاسخ دهید

جهان کنونی ما با سرعت هر چه بیشتر در حال حرکت است. یکی از نکات مهم در بازاریابی معاملات املاک این است که سوالات مشتریان را به سرعت پاسخ دهید. در غیر این صورت شاید تجارت جدیدتان را از دست بدهید. برای مثال شما همواره باید از طریق تلفن هوشمند به سرویس‌های پیام‌رسان دسترسی داشته و مطمئن شوید که به تک تک سوالات مشتریان پاسخ داده‌اید. در اینگونه مشاغل برای اینکه اعتبار شما افزایش پیدا کند، نباید برای پاسخ دادن صبر کنید. بلکه باید سعی کنید در همان لحظه پاسخگوی مشتری باشید.

نکته چهارم؛ به روز کردن اطلاعات

اگر می‌خواهید در بازاریابی ملک و املاک موفقیت‌های زیادی را کسب کنید، باید همواره سعی کنید اخبار و اطلاعات خود را به روزرسانی کنید. مثلا در مورد نرخ وام مسکن، مزایای مالکیت خانه، تغییر در قوانین املاک و مستغلات، نسرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، بررسی‌های بهداشتی و … اطلاعاتتان را تکمیل و به روز کنید.

نکته پنجم؛ برنامه‌ریزی مهم‌ترین نکته برای موفقیت

شما چه در نقش مشاور املاک و چه به عنوان مدیر آژانس، باید طرح و برنامه‌ریزی مشخصی برای پیشرفت کارتان در املاک و مستغلات داشته باشید. این کار به مرور زمان باعث موفقیت‌تان می‌شود. شما می‌توانید از طریق یک برنامه تجاری توسعه املاک و مستغلات هزینه‌هایتان، شرایط احتمالی و سایر موارد را برنامه‌ریزی و ارزیابی کنید. برخی افراد که برنامه‌ریزی مشخصی ندارند، به محض اینکه دچار خطا می‌شوند، شکست می‌خورند.

بازاریابی دیجیتال برای املاک

در ادامه، به‌طور کلی با روش‌های مدرن و دیجیتال برای بازاریابی املاک آشنا می‌شوید. هریک از این روش‌ها را قبلا در مقاله‌هایی مفصل شرح دادیم. با کلیک روی لینک‌های مرتبط، می‌توانید مقاله‌های کامل را مطالعه کنید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

مشاوران املاک امروزه باید در فضای مجازی و خصوصا شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام حضور گسترده‌ای داشته باشند. استفاده از اینترنت و فضای مجازی بازدهی خوبی دارد و مقرون به صرفه است. امروزه بسیاری از رقبای شما از همین فضا برای جذب مشتری استفاده می‌کنند و عدم حضور در آن، منجر به عقب ماندن از جریان بازار می‌شود.

اینستاگرام فرصت عالی برای تبلیغات و توسعه کسب و کار است. اینستاگرام یکی از ابزارهایی است که موجب برقراری ارتباط مناسب با خریداران و فروشندگان خانه و تبلیغات برندسازی شما می‌شود. در این شبکه اجتماعی باید برای تبلیغات خود طراحی و عکس مناسبی داشته باشید تا بتوانید مشتریان زیادی را جلب کنید.

چند نکته مهم در هنگام استفاده از شبکه های اجتماعی

  •  از یک عکس مناسب و مشتری‌پسند برای صفحه خود استفاده کنید.
  • برای پست‌های خود از محتوایی جذاب استفاده کنید.
  • راهی برای جذب فالوورها بیابید.
  • حتما از هشتک‌ها بهره ببرید.
  • برنامه‌ریزی و نظم را هرگز فراموش نکنید.

بازاریابی ویدیویی املاک

استفاده از ویدیو برای معرفی کردن املاک امروزه به فرایندی مرسوم تبدیل شده است. آژانس‌های حرفه‌ای برای بازاریابی املاک پرسود و پرپتانسیل خود از این روش استفاده می‌کنند. همچنین برای معرفی خود آژانس، خدمات و تیم مشاوران نیز می‌توان از بازاریابی ویدیویی املاک استفاده کرد.

بازاریابی ویدیویی شاید در نگاه اول بسیار پرهزینه و چالش برانگیز به نظر برسد. درحالی‌که با کمی ذوق و مشورت با افراد حرفه‌ای می‌توان تولید و انتشار ویدیو را در ابعاد کوچک به سرعت شروع کرد. پس از مدتی می‌توانید بودجه این بخش را افزایش دهید و ویدیوهای حرفه‌ای‌تر تولید کنید.

بازاریابی از طریق سرویس‌های آگهی آنلاین مانند دیوار

با گسترش تکنولوژی دیگر، زمان فایل‌های کاغذی به پایان رسیده است. در دنیای امروز به سادگی می‌توان با کلیک کردن روی یک دکمه به مرجعی کامل متصل شد و جست‌وجوی مفیدی انجام داد. امروزه دیگر کسی برای پیدا کردن خانه نیازی به فایل‌های کاغذی ندارد. استفاده از دیوار برای انتشار آگهی و پیدا کردن مشتریان، امروز روشی کارآمد برای مشاوران املاک است.

برای آشنایی با قابلیت‌های متعدد دیوار برای مشاوران املاک و یادگیری ترفندهای فعالیت حرفه‌ای در این سرویس، روی لینک زیر کلیک کنید.

قابلیت‌ها و ابزارهای دیوار برای انتشار آگهی و پیدا کردن مشتری

نکات مهم در خصوص آگهی‌های املاک آنلاین

 بازاریابی املاک به سبک سنتی

در صنعت مشاور املاک، تبلیغ جایگاه ویژه‌ای دارد. همچنین بهتر است مشاوران املاک همواره با مشتریان سابق خود در تماس بوده و ارتباط را قطع نکنند. در علم بازاریابی حفظ رابطه و تعامل با مخاطبان و مشتریان قدیمی و جذب مشتریان جدید اهمیت به سزایی دارد و از جمله مهم‌ترین مراحل بازاریابی محسوب می‌شود. روش‌های سنتی بازاریابی املاک برای این منظور کاربرد خوبی دارند.

به طور کلی در بازاریابی سنتی روش‌هایی مانند بروشور و تراکت، کارت ویزیت، طراحی مناسب ویترین و تماس‌های تلفنی، برای جذب و حفظ مشتری‌ها پیشنهاد می‌شود. بازاریابی پیامکی هم کمابیش جزو همین گروه است. به یاد داشته باشید که تبلیغات سنتی هیچگاه ارزش و اعتبار خود را از دست نمی‌دهند و در همه زمان‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید.

ارجاع از مشتریان قبلی

شاید تا به حال تجربه این را داشته باشید که از طریق مراجعه به مشتریان قبلی معاملات موفقی را رقم زده باشید. به عنوان مثال زمانی که مشتری جدید از طریق دوست و همکار یا آشنا به سراغ یک بنگاه معاملات املاک می‌آید، اطمینان بیشتری دارد. همچنین می‌توانید با ارائه تشویقاتی چون تعیین جوایز به شخصی که مشتری جدید معرفی می‌کند، این چرخه را پایدارتر کنید.

کارت ویزیت

کارت ویزیت مشاور املاک

همیشه سعی کنید یک نشانی از خودتان به جا بگذارید تا در یاد مردم بماند. کارت ویزیت مشاور املاک درست همان چیزی است که شما را همواره به خاطر می‌آورد. همواره کارت ویزیتتان را همراه خود داشته باشید. در هر موقعیتی چه شخصی و چه کاری، امکان دارد که یک نفر به اطلاعات تماس شما نیاز پیدا کند. در طراحی کارت ویزیت هم سادگی را در کنار کاربردی بودن مدنظر داشته باشید.

حفظ تعاملات

یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرایند خرید و فروش خانه در املاک، حفظ تعاملات انسانی است. در واقع باید بدانید که حفظ مشتری سابق خود یکی از راه‌های بازاریابی برای معرفی مشتری جدید به شمار می‌آید. حفظ تعاملات شخصی با مشتریان سابق فایده زیادی داشته و این امر موجب موفقیت شما می‌شود.

برندسازی

شما مشاوران املاک و مستغلات نیز باید همچون سایر مشاغل تجاری با برندهای بزرگ، بخشی از تلاش خود را صرف برندسازی کنید. تشکیل برند اصولی تحت نام یا نام تجاری شما می‌تواند یکی از راه‌های شهرت و پیشرفت شما باشد. در حقیقت برای اعمال هرگونه راهبردی در زمینه فروش املاک و مستغلات باید مفهوم برندسازی را در نظر داشته باشید. برندسازی در دو سطح شخصی و سازمانی برای آژانس‌ها و مشاوران املاک اهمیت دارد.

بروشور و تراکت

از جمله روش‌های بازاریابی سنتی، چاپ و پخش بروشور است. شما مشاوران املاک در این بخش باید استراتژی تولید محتوا را به کار بگیرید. یعنی یک شعار یا جمله مخصوص به خود را در آن چاپ کنید تا اثر گذار بوده و در ذهن مردم ماندگار شود. اندازه کاغذ تراکت نباید خیلی کوچک باشد. زیرا کاغذ کوچک خوانا نیست و مردم پس از نگاه گذرا آن را دور می‌اندازند. علاوه بر اندازه کاغذ تراکت، حتما به طراحی آن هم توجه داشته باشید. در طراحی کاغذ تراکت نباید خیلی از رنگ‌های جیغ و نقش و نگارهای شلوغ استفاده کرد. شلوغ بودن تراکت مشاور املاک موجب می‌شود مخاطب دیگر بر روی پیام یا برند تمرکز نداشته باشد.

تبلیغات پیامکی

تبلیغات پیامکی جزء آن دسته از روش‌های بازاریابی به شمار می‌آید که هم در روش سنتی و هم در روش مدرن اهمیت بالایی دارد. چراکه در دنیای امروز اکثر افراد به موبایل دسترسی دارند. همچنین یکی از مهم‌ترین دستاوردهای استفاده از روش تبلیغات پیامکی، مقرون به صرفه بودن و دسترسی به اهداف مهم بازاریابی و فروش است. به معنای کلی شما مشاوران املاک می‌توانید از طریق فرستادن پیام تبلیغاتی به مشتریان، برند و نام تجاری خود را به آن‌ها معرفی کنید. علاوه بر آن می‌توانید فایل‌های ویژه را به آن‌ها بشناسانید.

روش تلفنی

یکی از روش‌های بازاریابی سنتی، تماس تلفنی با مشتریان است. تماس با مشتریان بالقوه یکی از روش‌های بازاریابی املاک است، اما تماس با افرادی که قبلا به شما مراجعه کردند، اهمیت بیشتری دارد. درواقع شما باید ارتباط خود با هر فردی که به آژانس‌تان می‌آید را حفظ کنید و حتی بعد از عقد قرارداد هم با رعایت اصول ارتباطی، با او تماس داشته باشید.

نکات مربوط به تماس تلفنی

  • جمله آغازین تعیین‌کننده و امضای شما است.
  • مهم‌ترین و ترسناک‌ترین تماس‌ها را اول از همه آغاز کنید.
  • وقتی از مخاطب جواب «نه» می‌شنوید، ناامید نشوید. قرار نیست همه افراد بله بگویند.
  • شخصیت مخاطب را به دقت آنالیز کنید.
  • مخاطب را دست کم نگیرید و در توضیحات اغراق نکنید.
  • بر تمام ارزش‌های خدماتی خود اشراف کامل داشته باشید.

ویترین

از جمله روش بازاریابی که زیاد به آن توجه نمی‌شود، بازاریابی به سبک ویترین است. برخی از مشاوران املاک خیلی به ویترین آژانس اهمیت نمی‌دهند؛ اما ویترین اولین جایی است که چشم مشتری با آن برخورد می‌کند. ممکن است مشتری با دیدن تبلیغات ویترین، جذب بنگاه املاک شما شود. دکوراسیون بنگاه املاک هم که بسیاری از مواقع نادیده گرفته می‌شود، تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد.

بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی

بیلبوردهای تبلیغاتی به مرور زمان مورد توجه افراد قرار می‌گیرند و این خود نوعی بازاریابی مدت‌دار و قوی به شمار می‌آید. یکی از موارد مهمی که در بیلبوردها باید به آن توجه کرد، نوشتن محتوایی است که مخاطب را جذب کند. جمله کوتاهی که به برند و خدمات شما اشاره کند و در ذهن مخاطب نقش ببندد. شاید با خود بگویید بسیاری از افراد بیلبوردهای تبلیغاتی را نادیده می‌گیرند؛ اما به مرور زمان تکرار و تداوم یک بیلبورد تبلیغاتی مخاطب را کنجکاو می‌کند و بر ذهن او تاثیر مثبتی بر جا می‌گذارد.

کلام آخر

بازاریابی و تبلیغات در تمام تمام مشاغل حرف اول را می‌زند. شما به عنوان مشاوران املاک اگر بازاریابی خوبی داشته باشید، مطمئنا در راستای این امر مشتریانتان هم افزایش می‌یابد. بنگاه‌های معاملات املاک از جمله مشاغلی هستند که باید بازاریابی قوی و حرفه‌ای داشته باشند. بازاریابی املاک به دو بخش بازاریابی سنتی و بازاریابی مدرن تقسیم می‌شود. بازاریابی سنتی شامل ارسال پیامک تبلیغاتی، روش تماس تلفنی، بروشور و تراکت، کارت ویزیت و … است. روش بازاریابی مدرن نیز شامل استفاده از شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت اختصاصی، سرویس‌های آگهی آنلاین و موارد این‌چنینی می‌شود.

نظر شما چیست؟ روش‌ها و پیشنهادهای خود برای بازاریابی املاک را با ما و دیگر همکاران در میان بگذارید.

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.