دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

برای تبدیل شدن به یک مدیر عالی آژانس، به نظرات و انتقادها گوش دهید

گوش دادن فعال، نوعی مهارت حیاتی در مدیریت است. مدیران باید در مهارت گوش دادن تعلیم داده شوند. گوش دادن، ارزش‌های شما را در عمل نشان می‌دهد. وقتی کارمندان شنیده‌ می‌شوند، احساس اهمیت و احترام می‌کنند. یکی از دلایل همیشگی استعفا دادن کارمندان، رابطه آن‌ها با مدیرشان است. درواقع اغلب مردم، مدیران خود و نه شغل خود را ترک می‌کنند. چرا گوش دادن به کارمندان اهمیت بالایی دارد؟ آیا این کار در پیشرفت آن‌ها موثر خواهد بود؟ در ادامه مطلب به سوالات بالا پاسخ می‌دهیم.

چرا باید به نظرات مشاوران آژانس گوش دهیم؟

گوش دادن به کارمندان مهم‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. کارمندان می‌خواهند شنیده شوند. شنیدن سخنان آن‌ها می‌تواند به پیشرفت و نوآوری آن‌ها کمک کند. با نشنیدن صحبت‌ها، نظرها و انتقادهای کارمندان، شما پتانسیل بهبود تجارت خود را از دست خواهید داد.

در خصوص ارتباط با مشتری، همه می‌دانند که گوش دادن برای حفظ خریداران و پر و پا قرص شدن آن‌ها حیاتی است. وقتی صحبت از کارمندان می‌شود نیز این مسئله کارکرد دارد. کارمندان می‌خواهند به اندازه مشتری‌ها شنیده شوند. گوش دادن به سخنان آن‌ها شاید چیزی فراتر از یک تجربه باشد. به بیان دیگر، ارتباطی که با تبادل نظر و شنیدن صحبت‌ها با کارمندان تشکیل شود، آن‌ها را به ادامه کار در آژانس تشویق می‌کند.

کارشناسان تخمین می‌زنند که بخش عظیمی از درآمد کسب‌وکارها به علت ناراضی بودن کارمندان آن‌ها از دست می‌رود. ازطرفی وقتی کارمندان یک شغل را ترک می‌کنند، توضیحی بابت کار خود ارائه نمی‌کنند. درواقع شما به یک‌باره با از دست رفتن نیرو مواجه می‌شوید و دلیلی هم برای آن نمی‌دانید. اگر این اتفاق به صورت مکرر در یک تیم رخ دهد، در حال اتلاف نیرو هستید. بی‌آنکه حتی علت را بدانید.

ثبت نام در پنل املاک دیوار ایمنی در محیط کار و بهداشت دفتر املاک مهارت گوش دادن و اثر بر پیشرفت کارمندان

عدم گوش دادن می‌تواند برابر با از دست دادن استعدادهای مفید آژانس باشد. هزینه‌های استخدام و بازآموزی مشاوران جدید، بسیار زیاد بوده و اندازه‌گیری هزینه‌های از دست رفته هم بسیار چالش‌برانگیز است. هزینه‌هایی که بابت آموزش کارمندان صرف می‌شود و به علت مشکلات فضاهای شغلی ازجمله گوش ندادن مدیران به نظرها و انتقادهای کارمندان به سادگی از دست می‌رود.

کارکنانی که شنیده می‌شوند،‌ مشارکت و بهره‌وری بالاتری دارند. مطالعات نشان داده ۸۲ درصد کارکنان ایده‌هایی دارند. این ایده‌ها می‌تواند در رسیدن به اهدافشان کمک‌کننده باشد. متاسفانه همان مطالعه نشان داده که یک سوم کارمندان فکر می‌کنند شرکت به ایده‌های آن‌ها برای بهبود کارها گوش فرا نمی‌دهد. مدیریت عملکرد در سطح بالا، مدیران را ملزم به ایجاد فضایی می‌کند که کارکنان بتوانند از حداکثر توانایی خود در آن استفاده کنند. مدیریت حرفه‌ای عملکرد هم به مهارت‌های اساسی مدیریت باز می‌گردد که گوش دادن یکی از آن‌ها است.

چگونه مهارت گوش دادن را تقویت کنیم؟

برای تقویت مهارت گوش دادن باید به نکاتی مهم توجه داشته باشیم:

  • در مرحلهٔ اول، وقتی کارمندان به مدیران خود احتیاج دارند، باید با گفت‌وگوی خصوصی در یک زمان مشخص و بدون حواس‌پرتی به آن‌ها توجه شود. به عنوان مثال وقتی کارمندان از مدیر خود می‌پرسند: «آیا یک دقیقه وقت دارید؟»، اگر یک مدیر زمان کافی را در اختیار ندارد، باید به شیوهٔ مناسبی پاسخ دهد: «در حال حاضر یک دقیقه وقت دارم. اگر به زمان بیشتری نیاز دارید، خوشحال می‌شوم که چند ساعت دیگر، جلسه کاملی با هم داشته باشیم».
  • به عنوان نکته دوم در تقویت مهارت گوش دادن، یادداشت‌برداری را فراموش نکنید. این کار با دو هدف انجام می‌شود. اولا به مدیران کمک می‌کند که مباحث را به خاطر بسپارند، ثانیا این احساس را به کارمندان می‌دهد که مدیرشان از صمیم قلب به آن‌ها گوش می‌دهد.
  • یک نکتهٔ دیگر در تقویت مهارت گوش دادن اینکه به احساسات کارمندتان توجه کنید. تلاش کنید وسط حرف‌های کارمند خود نپرید و از قطع سخنان او خودداری کنید.

هنگام گوش دادن، به احساسات شخصی خود غلبه کنید. قضاوت‌های غیرمرتبط را کنار بگذارید و روی حقایق تمرکز کنید. درست است که در بسیاری از نظرات با مشاوران و کارمندان موافق نیستید؛ اما مهارت گوش دادن خود را تقویت کنید. درنهایت پس از گوش دادن کامل به نظرها و انتقادها، نکات خود را بیان کنید.

درس تکمیلی: ساختار تشویق و تنبیه مشاور املاک در آژانس شما چگونه است؟

چگونه از سوءاستفاده جلوگیری کنیم؟

ارتباط خوب بیش از مهارت گفتاری، از طریق توانایی گوش دادن یک مدیر به دست می‌آید. وقتی مدیران خوب گوش می‌دهند، مسائل را جذب می‌کنند. احساسات را درک کرده و مشکلات و راه‌حل‌های بالقوه را پیش‌بینی می‌کنند. مدیران خوب گوش می‌دهند تا اطلاعات را پردازش کنند. ازطرفی برخی از کارمندان شاید از ارتباط خوب با مدیر سوءاستفاده کنند. مدیری که همیشه در اتاق خود را برای شنیدن نظرها باز می‌گذارد، شاید در نظر برخی از کارمندان ابهت و قدرت خود را از دست دهد.

برای جلوگیری از سوءاستفاده کارمندان از ارتباط خوب، اصولی را بر گفت‌وگوی خود حاکم کنید. از طرح مسائل خصوصی، خودداری کنید. کارمندان از اعضای خانوادهٔ شما نیستند. آن‌ها نباید مسائل خصوصی خود را بیش از حد برای شما تعریف کنند. تلاش کنید علاوه بر تقویت مهارت گوش دادن خود، بر این مسئله نیز تمرکز کنید.

برای جلوگیری از سواستفاده، داشتن اصول ضروری است. اگر کارمند شما در شرایط روحی نامناسبی به سر می‌برد، نباید از گفت‌وگو کردن به نفع خود استفاده کند. یا نباید کار خود را فراموش کند. تمامی این نکات را در رفتار و گفتار خود منعکس کنید.

چگونه مرزها را مشخص کنیم؟

برای مشخص کردن مرزها، بهترین راه این است که در مورد آن‌ها گفتگو کنیم. البته گاهی اوقات در مورد برخی از افراد این‌طور نیست. برای مشخص کردن مرزها، رفتار شما هم می‌تواند بهترین متر و معیار باشد. گفت‌وگوی صریح برای زمانی است که شما نتوانید با رفتار و گفتگوهای غیر مستقیم، شرایط را شفاف کنید. این مرزها کم‌کم در محل کار شما روشن خواهد شد و بین تمامی کارمندان به صورت بین ذهنی درخواهد آمد.

درس تکمیلی: چگونه مشاوران آژانس املاک را برای تغییر سازمانی بزرگ آماده کنیم؟

دکوراسیون اداری و طراحی سازمانی آژانس املاک جمع‌بندی درس مهارت گوش دادن

گوش دادن یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که هر مدیر موفقی باید در مورد آن اطلاعات داشته و آن را به کار ببندد. شما برای پیشرفت یک مجموعه باید بتوانید مهارت‌های گوش دادن خود را بالا ببرید. بدون اینکه حواس خود را به چیزی پرت کنید. فقط به کارمند خود گوش دهید و مهارت گوش دادن خود را تقویت کنید. در زمان گفت‌وگو سعی کنید به کارمندان نشان دهید که به حرف آن‌ها توجه می‌کنید. به عنوان مثال، یادداشت‌برداری کنید. سعی کنید حرف آن‌ها را قطع نکنید. یک مدیر موفق علاوه بر اینکه شرایط گفت‌وگو را فراهم می‌کند، تلاش می‌کند که مرزهای مشخصی داشته باشد. یا امکان سواستفاده را برطرف کند.

نکته تکمیلی درباره مهارت گوش دادن اینکه باید این مهارت را به ارزشی در سازمان خود تبدیل کنید. به بیان ساده وقتی ارزش سازمانی آژانس شما بر مبنای گوش دادن فعال به نظرها و انتقادهای همه باشد، می‌توان جریانی سازنده را در آژانس ایجاد کرد. این جریان به هم‌افزایی هرچه بیشتر و بهتر مشاوران فعال در آژانس کمک می‌کند.

منابع: Zenefits، Hrmorning، Thebalancecareers

 

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.