دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

شناخت بازار و تحقیق، اولین قدم پیش از شروع بازاریابی دیجیتال املاک

قبل از هزینه کردن برای بازاریابی، بازار هدف را شناسایی کنید

بسیاری از کسب‌وکارها از فضای سنتی عبور کرده‌ و وارد عرصهٔ آنلاین شده‌اند. اکنون دیجیتال مارکتینگ جایگزین بازاریابی سنتی برای بسیاری از مشاغل از جمله مشاوران املاک شده است. از این رو مشاوران املاکی که وارد حوزه دیجیتال مارکتینگ شده‌اند، باید از بازار کار خود شناخت خوبی به دست بیاورند. چرا که با شناخت بازار می‌توان از ذائقه و انگیزه‌های مشتریان، مطلع شد. در این مطلب، با روش‌های تحقیق بازار و شناخت بهتر آن پیش از بازاریابی دیجیتال املاک، آشنا می‌شویم.

با شناخت بازار می‌توان استراتژی‌های خود را تقویت کرده و مخاطبان خاصی را جذب کرد. به عبارتی درک از انگیزه‌ها، نیازها و سلیقه‌های مردم به مشاوران املاک کمک می‌کند تا خدمات مناسبی به آنها ارائه دهند. برای تحقیق از بازار و همچنین اطلاع از چگونگی به کار بستن ابزارهای متناسب با بازار هدف، لازم است در وهلهٔ اول اصول اولیهٔ این اقدامات را بشناسید. این مقاله در آکادمی املاک دیوار به مشاورانی که قصد ترسیم نمای بهتری از فضای بازار کار آنلاین خود را دارند،‌ کمک می‌کند.

شناخت بازار هدف

ریشه و اساس بازاریابی دیجیتال، شناخت بازار هدف است.

ریشه و اساس بازاریابی دیجیتال، بازار هدف است. بازار هدف، شامل مخاطبانی می‌شود که در حال حاضر مشتری شما هستند. یا اینکه قابلیت تبدیل شدن به یکی از مشتری‌های شما را دارند. از این رو با شناسایی بازار هدف، می‌توانید استراتژی‌ها و تبلیغات مناسبی برای توسعهٔ کسب و کار خود طراحی کنید.

با توجه به اینکه تبلیغات بسیار پر هزینه‌ است، می‌توان با تعیین بازار درست هدف و تمرکز بر مخاطبان خاص، اثربخشی بهتری در تبلیغات داشت. به عبارتی با شناخت بازار هدف و به کار‌گیری ابزارهای مناسب تبلیغاتی، پس از چندی می‌توان شاهد بازگشت سرمایهٔ بازاریابی و توسعهٔ گسترده‌تر بازار بود. البته لازم است از اصول شناخت بازار، اطلاع داشته باشید.

اصول اولیهٔ تحقیق بازار دیجیتال

نباید تصور کرد که شناخت بازار هدف و تحقیق در آن، امری موقتی و در لحظه است. تا زمانی که کسب‌وکارها ادامه دارند، باید به تحقیق در مورد بازار پرداخت. تحقیق بازار یکی از مراحل اصلی است که خصوصا برای بازارسازی و توسعه بازار فعالیت هم کاربرد دارد. اگر صاحب آژانس املاک لوکس یا متوسط هستید، موارد زیر به دردتان می‌خورد.

بازاریابی دیجیتال املاکمشتریان فعلی را تحلیل کنید

شناخت مخاطبان و مشتریان فعلی و ویژگی‌های آنان در تحقیقات بازار هدف، کمک بسیاری می‌کند. به عبارتی باید ویژگی‌هایی مانند سن، جنس، سطح تحصیلات، شغل و اندازهٔ جمعیت خانواده‌ها را در نظر گرفت. همچنین می‌توان از سلیقهٔ مشتریان به صورت کلی به یک جمع‌بندی مناسب، رسید. این جمع‌بندی به مشاوران املاک کمک می‌کند خدماتی متناسب با نیازهای مشتریان خود ارائه دهند.

صاحبان بنگاه‌های املاک با طرح این سوال که چه کسی خریدار یا مشتری واقعی است، به شناخت بهتری از مخاطبان خاص خود دست می‌یابند. از این رو با یافتن و تحلیل این اطلاعات، می‌توانند روی نیازهای مخاطبان مشابه دیگر مانور دهند.

خدمات و محصولات پیشنهادی خود را ارزیابی کنید

یکی از مراحل مهم در تحقیق بازار، بررسی و ارزیابی خدمات و محصولاتی است که ارائه می‌دهید. در واقع زمانی که شروع به بررسی ویژگی‌های خدمات و محصولات پرفروش خود می‌کنید، به میزان نیاز مخاطبان پی می‌برید. اینکه مخاطبان و مشتریان شما علاقمند به بازدید کدام نوع املاک‌اند؟ یا بیشترین املاکی که فروخته یا اجاره رفته‌، کدام هستند؟ این موارد می‌تواند تمایل و ذائقهٔ مشتریان شما را نشان دهد.

بهتر است در ابتدا فهرستی از ویژگی‌های املاک‌ پرمخاطب تهیه کنید. پس از آن، مخاطبانی که علاقمند به خدمات شما هستند را بهتر شناسایی کنید. همچنین می‌توانید خود را در جایگاه مشتریان قرار داده و هدف و انگیزهٔ آن‌ها را دریابید.

از بررسی رقبا غافل نشوید

توجه داشته باشید که تنها شناخت از مخاطبان احتمالی، کافی نیست. بلکه باید رقبای خود و بازار آن‌ها را نیز ارزیابی کنید. به عبارتی وقتی روش‌های بازاریابی رقیبان خود را بررسی کنید، علاوه بر یافتن کمبودهای تبلیغاتی آن‌ها، روش‌های جدید جذب مخاطب را نیز ارائه می‌دهید.

ابزارهای تحقیق بازار

بازاریابی دیجیتال به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. از این رو مشاوران املاک رقیبان خود را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جستجو کرده و دنبال می‌کنند. حال این سوال مطرح می‌شود که از طریق چه ابزارهایی می‌توان این شناخت بازار را به صورت قطعی به دست آورد؟

ابزارها و روش‌های تحقیقات بازاریابی بازار، چهار دسته‌اند. هرکدام از این روش‌ها ابزارهای خاص خود را دارند. در این جا به روش تحقیقات اولیه و در نتیجه ابزارهای آن می‌پردازیم. در نظر داشته باشید که منبع اطلاعات در تحقیق بازار اولیه، خود شما هستید. گروه‌های تمرکز، پرسش‌نامه‌ها، مصاحبه‌ها و نظرسنجی‌ها جزو ابزارهای تحقیقات اولیه به حساب می‌آیند.

در نظر داشته باشید که داده‌های به دست آمده از طریق این روش تحقیق، بسیار ارزشمند هستند. مشاوران املاک از راه اطلاعاتی که از طریق این ابزارها به دست می‌آورند، استراتژی‌های تبلیغاتی برند خود را تقویت می‌کنند. چرا که ریشهٔ تمامی این اطلاعات از خود مخاطبان است.

درس تکمیلی: تحلیل بازاریابی دیجیتال برای بهبود عملکرد

شناخت بازار در بازاریابی دیجیتال املاکشناخت بازار با پرسش‌نامه‌‌های آنلاین

اگر به دنبال یک ابزار تحقیق متداول و ارزان هستید، حتما پرسش‌نامه‌های آنلاین را از دست ندهید. این پرسش‌نامه‌ها در کمترین زمان ممکن در دسترس خیل عظیمی از مخاطبان قرار می‌گیرند. طراحی پرسش‌نامه‌ها با توجه به کسب‌وکار شما می‌تواند متفاوت باشد. پرسش‌نامه‌های متعددی برای تحقیق بازار وجود دارد. پرسش‌نامه‌ها شامل پرسونا، نام برند، دسته‌بندی بازار، وفاداری به برند و قیمت‌گذاری می‌شوند. ابتدا بهتر است مشاوران املاک پرسش‌نامه‌ای برای شناخت پرسونای مخاطب خود تهیه کرده و در دسترس مخاطبان قرار دهند.

از طریق پرسش‌نامه‌ها می‌توان به راحتی با مخاطبان بسیاری به صورت غیرحضوری تعامل کرد. از این راه می‌شود اطلاعات اساسی را از آن‌ها کسب کرد. همچنین در پرسش‌نامهٔ دسته‌بندی بازار، می‌توانید هدف‌ها و انگیزه‌ها، نقاط ضعف و قوت مخاطبان را بشناسید. در ادامه قادر خواهید بود این اطلاعات را در قالب دسته‌های گوناگون قرار دهید. همچنین اگر مشاوران املاک خواهان دریافت اطلاعاتی از میزان رضایت و وفاداری مخاطبان خود هستند، پرسش‌نامهٔ وفاداری به برند راه خوبی است. از طریق پرسشنامه‌ها همچنین می‌توان افراد مختلف را نسبت به شبکه‌های اجتماعی، کسب‌وکار خود، نام برند و ارزش خدمات، آگاه کرد.

مصاحبهٔ رودر‌رو یا تلفنی

گفت‌وگو با مخاطبان، احساس امنیت و اعتماد ایجاد می‌کند. همچنین مشاوران املاک به خوبی می‌توانند از احساسات و تفکرات آنان باخبر شوند. مصاحبه‌ها و تماس‌های تصویری به صورت آنلاین در مواقعی که امکان صحبت رودررو میسر نیست، پیشنهاد می‌شود. ضمن گفت‌وگو با مخاطبان، می‌توانید از سلیقه‌ها و نیازهایشان باخبر شوید.

سرفصل مرتبط: ترفند انتخاب کانال توزیع بهینه برای بازاریابی دیجیتال

ثبت نام پنل املاک دیوارمشاهدهٔ میدانی

یکی از بهترین و ارزان‌ترین روش‌های تحقیق بازار، مشاهده است. مشاوران املاک رفتار یا صحبت‌های مشتریان خود را در جلسه‌های مذاکره‌ای که برای خرید، رهن و اجاره در بنگاه برگزار می‌شود، مشاهده می‌کنند. در این مواقع، مشتریان بدون هیچ‌گونه فشاری می‌توانند نظرات، ذائقه و هدف خود را بیان کنند.

احتمال بسیار بالایی وجود دارد که مشتریان در جلسه‌های حضوری، اطلاعات شخصی‌تری از موقعیت اجتماعی خود ارائه دهند. این اطلاعات در شناخت بازار هدف و مشتریانی که باید بر روی آن‌ها تمرکز کرد، تاثیر بسزایی دارد. البته باید در نظر داشت که شناخت بازار به صورت آنلاین نیز باید صورت بگیرد.

شناخت بازار به صورت آنلاین

دیجیتال مارکتینگ بر پایهٔ تحلیل و بررسی است. علاوه بر موارد گفته شده، باید تحلیل و تحقیق به صورت آنلاین نیز صورت بگیرد. با بررسی درست رفتار مشتریان، می‌توان تاکتیک‌های مناسب برای تاثیرگذاری بیشتر روی آن‌ها را ایجاد کرد.



نکات مهم درباره قیمت گذاری ملک تجاری و مسکونیتحقیق بازار با گوگل ترند

یکی از ابزارهای پرکاربرد برای شناخت مطالب و موضوعات روز دنیا گوگل ترند است. مشاوران املاک اگر وب‌سایتی راه‌اندازی کرده‌اند، از طریق این ابزار به ترندهای روز در حوزهٔ املاک پی می‌برند. آنان با توجه به موضوعات پربازدید در حوزهٔ املاک، می‌توانند محتوای مناسب تولید کنند. مخاطب باید نیاز خود را در خدماتی که ارائه می‌دهید، مشاهده کند. همسو بودن سایت املاک شما با موضوعات ترند و پرمخاطب، حس نزدیکی بیشتری با مخاطب ایجاد می‌کند.

ترافیک وب‌سایت

بازدید‌های روزانه و کلیک‌های متوالی روی محتوا از سوی مخاطبان، می‌تواند نمایی کلی از وضعیت بازار در اختیار شما قرار دهد. به طور مثال ممکن است در وب‌سایت خود انواع ملک‌ها با قیمت‌های متنوع و شرایط متفاوت را قرار داده باشید. در این صورت پربازدید‌ترین املاک را به عنوان یک سنجهٔ کلی از نیازهای مخاطبان خود در نظر بگیرید.

ممکن است مخاطبان در قسمت نظرات، از نیازها و نقاط قوت و ضعف شما گفته باشند. این ابزار برای شناخت بازار و وضعیت بنگاه املاک شما بسیار کارآمد خواهد بود. وب‌سایت‌ها بهترین مکان برای عرضهٔ محصولات و تبلیغات برند به حساب می‌آیند. مشاوران املاک از این طریق، از میزان رضایت‌مندی مخاطبانی که از طریق وب‌سایت با بنگاه آنان آشنا شده‌اند، باخبر می‌شوند. از طریق وب‌سایت، می‌توان از میزان فروش‌ها به واسطهٔ محتواهای آنلاین آگاهی یافت.

شبکه‌های اجتماعی

راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی برای مشاوران املاک بسیار ضروری است. چرا که از طریق محتواهایی که در شبکه‌ها و کانال‌های ارتباطی بازنشر می‌شود، می‌توان به طیف وسیعی از مخاطبان دست یافت. همچنین مشاوران املاک می‌توانند مخاطبان خاص خود را نیز پیدا کنند. از مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی، اطلاع سریع از بازخوردهای مخاطبان است. در این شبکه‌ها میزان رضایت‌مندی، نوع سلیقه، سطح اجتماعی و نیازهای مخاطبان به خوبی دیده می‌شود.

در شبکه‌های اجتماعی به خوبی می‌توان از وضعیت رقبا باخبر شد. استراتژی‌ها و روندهای آنان را مشاهده کرد. یا با تاثیر گرفتن از آن‌ها، روش‌های جدید و به روزتری برای جلب مخاطب ایجاد کرد. محتوای تولید شده در شبکه‌های اجتماعی در شکل‌های متنوعی ایجاد می‌شود. در نتیجه مخاطبان بسیاری از طیف‌های گوناگون اجتماعی اما هم‌سو با اهداف بازار خود، جذب خواهید کرد. البته باید همیشه در نظر داشته باشید که جذب مخاطب مستلزم توجه به نیازها و بازخوردهای آنان است.

جمع بندی شناخت بازار املاک

آنالیز و تحلیل بازار یکی از اصول مهم بازاریابی دیجیتال املاک محسوب می‌شود. اگر قصد افزایش تعداد مخاطبان را در بنگاه املاک دارید، باید فضای کاری را به صورت آنلاین و آفلاین بررسی کنید. در نظر داشته باشید که ابزارهای تحقیق و شناخت بازار برای طیف‌های گوناگونی از مخاطبان قابل استفاده هستند. بدین معنی که باید با توجه به اطلاعات اولیه و کلی، از تمامی ابزارهای متناسب با طیف‌های مخاطبان استفاده کرد. بدین طریق، تحلیل و ارزیابی‌های شما از بازار هدف، دقیق‌تر خواهد بود.

همان‌طور که خواندید، تحقیق و شناخت بازار برای بازاریابی دیجیتال املاک، فرایندی پیچیده و زمان‌بر محسوب می‌شود. فرایندی که برای هرنوع از بازاریابی الزامی است. ازطرفی فعالیت در برخی از کانال‌های بازاریابی دیجیتال، تاحدی نیاز شما را از تحقیق بازار برطرف می‌کند. به‌عنوان مثال وقتی تمرکز بازاریابی دیجیتال خود را روی کانالی مانند دیوار می‌گذارید که اغلب مشتریان در آن حضور دارند، مطمئن هستید که در بازار اصلی فعالیت می‌کنید. تنها نکته باقی‌مانده، مدیریت صحیح فعالیت در این بازار است که می‌توان با ابزاری همچون پنل املاک دیوار آن را به بهترین نحو انجام داد. اگر با پنل دیوار آشنایی دارید، برای ثبت‌نام رایگان روی عکس زیر کلیک کنید.

ثبت نام در پنل املاک دیوار

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.