دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

تفاوت بازاریابی و فروش املاک در چیست؟

بازاریابی و فروش املاک دو مفهوم مستقل و نزدیک هستند که تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند. این مفاهیم آنقدر نزدیک هستند که گاه با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. نکته قابل توجه در زمینه بازاریابی و فروش این است که شرکت‌هایی موفق‌تر می‌شوند که این دو بخش را به طور جداگانه پیش می‌برند. برای شناخت جزییات بیشتر از بازاریابی و فروش املاک این مطلب را بخوانید.

املاک بزرگ یا کوچک؛ فروش یا بازاریابی؟

اگر املاک شما محدود و محلی است، شاید فرق چندانی بین فروش و بازاریابی وجود نداشته باشد. ممکن است شما نیروی انسانی کافی برای تمرکز روی این دو بخش را نداشته باشید. بازاریابی و فروش با یکدیگر بسیار فرق دارند. یک متخصص بازاریابی با متخصص فروش وظایف و تخصص‌های متفاوتی دارند.

بخشی از وظیفه بازاریابی یک تیم به تلاش برای افزایش فروش ملک مربوط است، اما مارکتینگ فقط به فروش مربوط نمی‌شود. با توجه به اینکه شرکت‌های موفق بخش فروش و مارکتینگ خود را جدا کرده‌اند، برای افزایش فروش هم که شده، بهتر است به فکر جدا کردن بخش بازاریابی و فروش املاک باشید.

فروش املاک چیست؟

هرچقدر پول نقد بیشتری را به مجموعه وارد کنید، یعنی واحد فروش کار خود را به خوبی انجام داده است. در بخش املاک و مستغلات به عنوان مثال شما باید بتوانید مشتریان خود را متقاعد کنید که ملک مورد نظرتان را خریداری کنند. اگر مشتری شما بخواهد یک ملک را اجاره کرده یا آن را بخرد، این هنر شماست که او را به خرید یا اجاره ترغیب کنید.

رابطه شما با مشتری نشانگر موفقیت شما در امر فروش است. یک نماینده فروش خوب باید بتواند چانه زده و ملک خود را به فروش یا اجاره برساند. نگاهی که در بخش فروش وجود دارد، ناظر بر مشتری‌ها است. مشتری در زمان حال معنا پیدا می‌کند. اکنون مشتری در چه وضعیتی است یا اینکه نهایتا وضعیت مشتری در فصل حاضر چگونه است. فروش املاک اگر روی زمان حال تمرکز نکند، سود شرکت را تضمین نخواهد کرد. در عین حال سود که یکی از پارامترهای مهم املاک است، به مخاطره خواهد افتاد.

آگهی کردن ویلا

بازاریابی املاک چیست؟

بازاریابی، دنبال کردن سرنخ فروش است. این که مستقیما شما فروش را هدف قرار دهید، کار بازاریابی نیست. شما اهداف بیشتری دارید که بازاریابی املاک است. اما این عبارت دقیقا به چه معناست؟

شما باید در مورد مصرف‌کننده‌ها و مشتری‌های خود تحقیق کنید. بازار املاک امروز چه می‌‎خواهد؟ این امر به صورت غیرمستقیم روی فروش اثر می‌گذارد. ازطرفی همانطور که می‌بینیم، خود فروش نیست. تبلیغات یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازاریابی املاک است. اینکه املاک خود را به خوبی نمایش دهید. آگاهی از شرکت خود را بالا ببرید. برند خود را بسازید، اهمیت زیادی در توسعه یک نام تجاری دارد. توجه داشته باشید که تمامی این موارد به بازاریابی و فروش املاک کمک شایانی می‌کند.

قیمت‌گذاری یکی از خدماتی است که برای کسب سود بلند مدت شما در یک شرکت املاک و مستغلات انجام می‌دهید. این کار هم مربوط به بازاریابی است. بعضی اوقات در دنیای دیجیتال، شما کارهایی می‌کنید که علت آن را نمی‌دانید. چنان ترغیب به خریدن یک اپلیکیشن می‌شوید که چندان برای شما مفید هم نبوده است. این کار به توانمندی مارکتینگ یا بازاریابی شرکت سازنده اپلیکیشن باز می‌گردد.

پشتیبانی

برای یک بازاریابی حرفه‌ای باید بتوان املاک را چنان خلاقانهمعرفی و آماده کرد که نیازهای فعلی و آینده مشتری‌ها را برآورده کند. بنابراین همانطور که می‌بینید، آینده مشتری‌ها هم در بحث بازاریابی اهمیت پیدا می‌کند. حال آنکه در بحث فروش، آینده برای ما اهمیت ندارد و خرید و فروش ملک یا اجاره آن در زمان حاضر و تضمین سود شرکت املاک اهمیت دارد.

بازاریابی، یک پشتیبان قوی برای فروش املاک است. شما نمی‌توانید در دنیای امروز تلاش کنید که بهترین ملک را ارائه داده و به قیمت مناسب آن را بفروشید، مگر اینکه بازاریابی قوی داشته باشید. اگر بخش بازاریابی و فروش املاک یکی باشد، شما تحول و سودآوری بیشتر را از دست داده‌اید.

بازاریاب خوب املاک و مستغلات باید به شرکت املاک و مستغلات کمک کند پیشنهادها، قیمت‌ها و روابط خود را به نحوی تغییر دهد که به هدف رفع نیاز مشتری نزدیک شود. در این حالت است که می‌توان از بالا رفتن فروش هم مطمئن شد. برای هدف جلب کردن بازار به یک آژانس املاک و مستغلات، بازاریابی‌ اهمیت زیادی پیدا می‌کند. ابزار و تاکتیک‌های بازاریابی، آگاهی و آشنایی با دنیای دیجیتال را می‌طلبد. بازاریاب‌های املاک و مستغلات همواره توجه دارند که در زمان حال برنامه‌ریزی نکنند و نگاه آن‌ها به آینده و جذب حداکثری بازار باشد.

تفاوت بازاریابی و فروش املاک

اگر بخواهیم نگاه پشتیبان فروش و بازاریاب را با ذکر مثال توضیح دهیم، اول باید در مورد نگاه هر دو به یک ملک بپردازیم. برای مثال فروشنده به قصد فروش ملک باید مشتری را متقاعد کند. بازاریاب اما نگاهی متفاوت دارد. از دید او ملک‌ مورد نظر باید با نیاز بازار و مشتری‌ها تناسب و همخوانی داشته باشد. این نگاه‌ها به ما می‌گویند که فروش در زمان حال و بازاریابی در زمان آینده، تا چه حد تعریف می‌شوند.

استراتژی بازاریابی و فروش املاک متفاوت است. نگاه پشتیبان فروش بر اساس این استراتژی ملک را به فروش می‌رساند. استراتژی یک بازاریاب این است که علاقه افراد را به آژانس املاک و مستغلات خود بالاتر ببرد. یک بازاریاب به تحلیل بازار، تبلیغ، فروش ملک، روابط عمومی، خدمات و رضایت مشتری اهمیت می‌دهد. حال آنکه قانع کردن مشتری برای خرید یک ملک، کار فروشنده ملک است.

جمع‌بندی

بحث فروش، اهمیت زیادی در موفقیت آژانس املاک و مستغلات دارد. در بسیاری از مباحث گفته می‌شود که کسب و کارهای کم سن و سال باید به فروش اهمیت بیشتری دهند. فروش سود یک شرکت را تضمین کرده و اهمیت زیادی دارد.

بخش فروش روی افزایش فروش فعلی تمرکز دارد و بخش بازاریابی روی افزایش تعداد مشتری‌ها، فروش در آینده و حفظ مشتری‌های قبلی تمرکز می‌کند. فروش بدون بازاریابی موفق نخواهد بود. فروش در طولانی‌مدت نمی‌تواند موفقیت خود را حفظ کند. بهترین توصیف برای بازاریابی و فروش املاک این است که هر دو از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند.

همکاری بازاریابی و فروش املاک یک آژانس املاک و مستغلات را سودآور و در عین حال ماندگار می‌کند. اگر کسب و کار کوچکی در زمینه املاک دارید روی فروش تمرکز کنید. اما کم‌کم مارکتینگ خود را جدی بگیرید. شما با استراتژی‌های بازاریابی می‌توانید شرکت خود را به کسب و کار بزرگ‌تری تبدیل کنید.

نظر شما چیست؟ برای شما بازاریابی اهمیت بیشتری دارد یا فروش؟

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.