به عنوان مدیر آژانس املاک باید به این نکته توجه داشته باشید که کارمندان آژانس، نقش مهمی در پیشبرد اهداف دارند. آنها حداقل ۸ ساعت از اوقات شبانهروز را در آژانس املاک مشغول فعالیت هستند. بنابراین شرایط محیط کاری آنها باید بهگونهای باشد که سلامت روحی و جسمیشان تامین شود. پس مهم است که مدیران آژانس املاک سلامتی همکاران خود را در همه سطوح در اولویت قرار دهند. آنان باید با مفهوم سلامت کارمندان و مزیت این سلامتی برای آژانس آشنا شوند. در ادامه این مطلب با این مفاهیم و لزوم در نظر گرفتن برنامهای برای مدیریت سلامت کارکنان آشنا شوید.
اهمیت سلامت کارمندان در آژانس املاک
سلامتی مشاوران یک آژانس هر دو بخش سلامت جسمی و روحی را شامل میشود. کارمندان در طی ساعتهای کاری تاثیرات متعددی از محیط کاریشان میگیرند. بدین ترتیب محیط کار باید با توجه به سلامت کارمندان بهینهسازی شود. در صورتی که محیط کاری سلامت جسمی و روحی کارکنان را به خطر انداخته و تاثیر منفی در جسم و روح آنها بگذارد، بهرهوری در کار بسیار پایین میآید. این امر سستی، تنبلی و ناامیدی را بین کارمندان آژانس، افزایش میدهد.
به عنوان مدیر آژانس باید در بخش مدیریت انسانی نیروی کار، توجه به سلامت مشاوران و دیگر کارمندان را در اولویت قرار دهید. از جمله مزیتهای سلامت همکاران شما در درجهٔ اول، افزایش اعتماد به نفس کارمندان است. اعتماد به نفس به کارمندان کمک میکند تا در هنگام مذاکره با مشتری یا بستن قرارداد بتوانند جلسات را به خوبی اداره کنند.
مزیت دیگر توجه به سلامت کارمندان افزایش بهرهوری و خلاقیت است. زمانی که کارمندان از نظر روحی و جسمی در سلامت باشند، توجه و تمرکزشان به راحتی به سمت کار معطوف میشود. در این صورت به راحتی میتوانند ایدههای خلاقانهای در جهت بهبود فرآیند کار و پیشرفت آن ارائه بدهند. بهبود روحیهٔ همکاری و همدلی بین همکاران نیز از دیگر مزیتهای توجه به سلامتی جسم و روان کارمندان محسوب میشود.
مدیران آژانس املاک باید برای مدیریت سلامت برنامهٔ مشخصی داشته باشند. این برنامه نباید تنها معطوف به بیمه کردن کارمندان و مرخصی دادن باشد. البته قطعا بیمه سلامتی کارمندان نقش موثری در توجه آنها به سلامت جسم و روحشان دارد. ازطرفی مدیران آژانس املاک باید پا را کمی فراتر گذاشته و با راهکارهای دیگری، به سالمتر بودن همکاران خود کمک کنند. از جمله این راهکارها موارد زیر است که توجه به هر یک نقش موثری در بهبود سلامت کارمندان آژانس دارد:
فعالیتهای روزانه تیمی: مهم نیست این فعالیت از نوع کاری باشد یا تفریحی. هدف از این راهکار، تنها انجام دادن یک کار به صورت تیمی است. زیرا فعالیتهای تیمی باعث بهبود سلامت روان و افزایش روحیهٔ همدلی و همکاری میان کارمندان میشود.
دسترسی به منوی غذاهای سالم: شاید در محیط کار، تامین تغذیهٔ کارمندان بر عهدهٔ آژانس باشد. در این صورت، بهتر است وعدههای غذایی یا میانوعدهها از خوراکیهای سالم تهیه شود. همچنین میتوان با ارائهٔ پیشنهادهای دوستانه، کارمندان آژانس را تشویق به استفاده از تغذیهٔ سالم کرد. تغذیهٔ سالم نقش موثری در تامین سلامتی کارمندان دارد.
مرخصی برای شرکت در کلاسهای ورزشی: یکی از شیوههای مناسب برای تامین سلامت کارکنان، اختصاص دادن مرخصی ویژه برای شرکت در کلاسهاس ورزشی است. مدیران آژانس میتوانند بر اساس شرایط آژانس برای کارمندان خود این نوع مرخصی را ارائه کرده و به بهبود سلامت جسمی و روحی کارمندان کمک کنند.
برگزاری مناسبتهای گوناگون در شرکت: برگزاری جشن و مراسم گوناگون در شرکت از دیگر فعالیتهایی است که در سلامت روحی کارمندان نقش بسزایی دارد. از جملهٔ این مراسم، جشن شب یلدا، جشن پایان سال، تولد کارمندان، جشن سالگرد تاسیس شرکت یا هر مراسم دیگری است که برپایی آن روحیهٔ شادی و نشاط را برای کارمندان به ارمغان میآورد.
مدیریت سلامت بخشی از سرفصل مدیریت داخلی آژانس است. برای مطالعه بیشتر، مطالب زیر را از همین سرفصل بخوانید:
کمتر شغلی را میتوان پیدا کرد که نگرانی و استرس در آن کم باشد. در بیشتر مشاغل به خصوص مشاغل خدماتی، استرس و نگرانی وجود دارد. اگر استرس همراه با سختی و فشار کار باشد، تاثیر منفی روی جسم و روح افراد میگذارد. شغل مشاور املاک به دلیل نوع فعالیت و سختی کار، جزو مشاغلی است که با کمی بیدقتی به سادگی سلامتی افراد را به خطر میاندازد. بنابراین مدیر آژانس املاک در بخش مدیریت منابع انسانی باید به وضعیت سلامتی مشاوران توجه کند. فراموش نکنید که بیتوجهی در این زمینه، هزینههای بسیار بیشتری بههمراه دارد.
دانشآموختهٔ پژوهشگری علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. او در زمینه تولید محتوا در حوزههای اجتماعی و سبک زندگی مهارت و تجربه دارد. در آکادمی املاک دیوار، مطالب مرتبط با این حوزهها را مینویسد.