فایلیابی در شغل مشاور املاک بسیار مهم است. یک مشاور املاک با فایلهایی که به مشتریان ارائه میدهد، شناخته میشود. مشاور املاک بدون فایل مانند دریای بدون آب است. به عنوان یک مشاور املاک برای موفقیت در شغل خود باید بتوانید مطابق با سلیقه مشتری فایلهای متعددی را به او پیشنهاد دهید. داشتن فایلهای مناسب، اعتماد مشتری نسبت به شما را افزایش میدهد. شما با ارائه فایلهای مناسب و با استفاده از روانشناسی مشتری میتوانید او را از مراجعه به آژانسهای مسکن دیگر منصرف کنید. در نهایت هم مشتری را پای میز معامله بکشانید. برای اینکه فایل مناسب و متعدد پیدا کنید، باید از قوانین نانوشتهای پیروی کنید. در ادامه مطلب، نکاتی برای آموزش فایل یابی به مشاوران املاک را ذکر میکنیم.
فهرست مطالب
از اسم خودتان و آژانس املاک مایه بگذارید
ممکن است جزو نیروهای قدیمی یک بنگاه معاملات ملکی باشید. یا همه شما را بشناسند. بهتر است از اسم و تجربه کاری خود برای پیدا کردن فایل استفاده کنید. شاید از خودتان بپرسید که این کار چگونه امکانپذیر است؟ مستقر بودن شما در یک آژانس املاک، برای سالهای طولانی جایگاه اجتماعی بسیار مهمی میان مغازههای اطراف و مشتریان به وجود میآورد. تا جایی که مشتریان با مراجعه به آژانس، اولین جایی که به سراغش میروند، میز شماست.
داشتن سابقهٔ طولانی میتواند فایلهای متعدد را به سمت شما روانه کند. اگر تازهکار هستید، تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا بتوانید در یک آژانس معتبر و شناخته شده، استخدام شوید. لازمهٔ این کار، رعایت تمام نکاتی است که قبلا آکادمی املاک دیوار مفصل راجع به آن توضیح داده است (بهعنوان مثال، مطلب آمادگی برای جلسه استخدام مشاور املاک را بخوانید). با استخدام در یک آژانس مسکن معتبر، خود را برای فایلیابی بیمه میکنید.
به تماسها توجه کنید
به عنوان یک مشاور املاک، بسیار طبیعی است که در طول روز تماسهای بسیار زیادی دریافت کنید. این تماسها به چند بخش خرید، فروش، اجاره و رهن در دستههای گوناگون مسکونی، تجاری، اداری و غیره تقسیم میشوند. در این مرحله باید بتوانید کسانی که به عنوان فروشندهٔ ملک و یا موجر با شما تماس میگیرند را از لحاظ شخصیتی شناسایی کنید.
با استفاده از ترفندهای جذب مشتری، با تماسگیرنده قرار حضوری بگذارید و در نهایت او را پای میز معامله بکشانید. بنابراین به راحتی از کنار تماسهای تلفنی نگذرید تا بتوانید با انجام تماس تلفنی یک فایل به فایلهای خود اضافه کنید.
در فرایند فایل یابی، تبلیغات را فراموش نکنید
نقش تبلیغات در شغل مشاور املاک بسیار مهم است و مدیران آژانس نباید آن را نادیده بگیرند. به یاد داشته باشید که در هیچ شغلی با نشستن پشت میز نمیتوان به موفقیت رسید. اینکه از نبودن مشتری گله کنید، درست نیست. شما باید برای توسعهٔ شغل خود به تبلیغات بپردازید. میتوانید در محلهای که آژانس مسکن شما در آن واقع شده، تراکت تبلیغاتی پخش کنید. میتوانید به چاپ آگهی در روزنامه بپردازید.
در کنار همهٔ راههای تبلیغاتی، نباید دنیای جادویی مجازی را از یاد ببرید. سعی کنید نحوه تبلیغات در فضای مجازی را بشناسید. بعد بهترین خود را در آن ارائه دهید. خوب عمل کردن در فضای مجازی و تبلیغات درست و جذاب، موفقیت شما را در شغلتان تضمین میکند. به خاطر داشته باشید که بسیاری از مخاطبان روزنامهها از روزنامه خریدن دست کشیده و به شنیدن اخبار و دیدن آگهی در فضای مجازی روی آوردهاند. پس وقت را از دست ندهید و روی تبلیغات در این فضا سرمایهگذاری کنید.
یکی از نکات مهم آموزش فایل یابی به مشاوران املاک، به ارتباط با سازندههای مسکن مرتبط میشود. فایل یابی را از سازندگان املاک محلهٔ خود آغاز کنید. بساز و بفروشهای محلی که آژانس املاک شما در آن قرار دارد، همیشه بهترین گزینه برای پر کردن دفتر فایلهای شما هستند. شاید آنها برای فروش واحدهای آپارتمانی که ساختهاند سراغ شما بیایند. ازطرفی شما هم باید از قبل با افراد فعال در این حوزه، ارتباط برقرار کنید.
برای فایل یابی از طریق سازندهها، باید دو چشم تیزبین داشته باشید. در مسیر خانه به محل کارتان، به ساختمانهای نیمه کاره و نوساز و در حال تخریب دقت کنید. از کارگران ساختمان سراغ مسئول ساخت و یا صاحب ملک را بگیرید. دوباره به محل مراجعه کرده و با سازندهٔ ساختمان طرح دوستی بریزید. یادتان باشد هر قدر که رابطهٔ شما با صاحب ملک بهتر باشد، به گرفتن فایل نزدیکتر شدهاید.
حواستان به آگهیهای شخصی باشد
اگر در محل فعالیت آژانس املاک شما خالی وجود دارد به سراغ آن بروید. شمارهٔ تماس صاحب ملک را پیدا کرده و با او تماس بگیرید. فقط توجه داشته باشید که بعضی از افراد به هیچ عنوان علاقهای به انجام معامله در بنگاه معاملات ملکی ندارند. بنابراین نباید زیاد به آنها اصرار کنید.
برای مجاب کردن آگهیهای شخصی بهتر است که از فواید قانونی انجام معامله در آژانس املاک صحبت کنید. از امکان مشاورهٔ حقوقی و مالی که مشاوران املاک در اختیار مشتریان قرار میدهند، صحبت کنید. با این کار آگهی شخصی را به فایلهای خود اضافه کنید.
یکی از منابع مناسب برای پیدا کردن فایلهای آنلاین، دیوار است. بسیاری از مشتریهای شخصی، املاک خود را در دیوار آگهی میکنند. قابلیت جدید زونکن دیوار این امکان را به آنها میدهد که املاک خود را برای همکاری با مشاوران املاک هم ارائه کنند. مشاوران عضو پنل املاک دیوار به این فهرست دسترسی دارند و میتوانند بهراحتی، آگهیهای شخصی را به فهرست آگهیهای خود اضافه کنند. برای آشنایی بیشتر با قابلیت زونکن دیوار، روی لینک زیر کلیک کنید:
برای این کار باید به تمام فایلهای خود اشراف داشته و شش دانگ حواستان جمع فایلهایتان باشد. مشتریانی را به یاد بیاورید که ناگهان از انجام معامله پشیمان شدهاند و هنوز فایلشان در دفتر شما باز است. دوباره با آنها تماس بگیرید. دربارهٔ ملکی که قصد فروش یا اجارهٔ آن را داشتند، صحبت کنید. شاید تماس شما راهی برای انجام دوبارهٔ معامله باشد.
هرازگاهی از مشتریان ثابت یا کسانی که قبلا در آژانس املاک شما معاملهای انجام دادند، خبر بگیرید. شاید مشتریان فایلی برای شما داشته باشند. با این کار هم ارتباط خود را مستمر ادامه میدهید و هم احتمالا از دل این ارتباط یک فایل برایتان استخراج میشود.
مراجعه حضوری
به عنوان یک مشاور املاک برای اینکه بتوانید فایلهای مناسب و متعدد را پیدا کنید، باید از وضعیت سکونت در منطقهٔ خود آگاه باشید. علاوه بر این، اگر در روزهای نخستین کار خود هستید، برای فایلیابی کوچه به کوچه و محله به محله خیابانها و کوچهها را بگردید. با این کار از املاک خالی از سکنه، تخریب شده و در حال ساخت آگاهی پیدا میکنید. بهتر است، این کار را در زمان استراحت انجام دهید. صاحبان املاک را شناسایی کرده و آنها را به آژانس املاک خود دعوت کنید. آرزوی هر مدیر آژانسی، داشتن مشاور املاکی است که به وضعیت املاک محلهٔ خود اشراف داشته باشد.
مراجعه به سایتهای فعال در حوزهٔ املاک را فراموش نکنید
در کنار تمام کارهایی که گفته شد، یک نکته باقی میماند. این نکته بسیار مهم بوده و در عصر حاضر نباید برای فایلیابی آن را فراموش کنید. سایتهای فعال در حوزهٔ املاک، معدن اصلی برای شناسایی فایلهای فعال هستند و فرایند فایلیابی را برای مشاوران املاک بسیار راحت کردهاند. سایت دیوار در بخش املاک این امکان را برای شما به عنوان مشاور املاک فراهم کرده که با انتخاب محلهٔ خود به بهترین فایلها دسترسی پیدا کنید.
همانطور که بالاتر گفته شد، دیوار سرویسی بهنام زونکن دارد که ارتباط بین مشاوران و مشتریان را آسانتر میکند. زونکن به مشتری شخصی امکان میدهد تا با انتخاب یک گزینه، اجازه تماس و همکاری را به مشاور بدهد. لیست این آگهیها در پنل مشاوران املاک نمایش داده میشود و مشاوران میتوانند پس از تماس با مشتری، اجازه استفاده از آگهی آنها به نام خود را دریافت کنند.
در فرایند فایلیابی از طریق دیوار باید به دو نکته توجه کنید:
به شخصی و غیرشخصی بودن آگهیها توجه کنید. آگهیهای متعلق به آژانسهای دیگر، بهنوعی تحت مالکیت معنوی آنها هستند و تلاش برای استفاده از آنها، از لحاظ اخلاقی صحیح نیست.
به آگهیهای شخصی که در آن تماس مشاور املاک ممنوع شده به هیچ عنوان زنگ نزنید. درصورت تماس، قطعا شانس پایینی برای راضی کردن مالک خواهید داشت.
برنامهٔ منظمی برای تبلیغات و آگهی داشته باشید
برای اینکه بتوانید فایلهای مناسبی را شناسایی کرده و این روند را حفظ کنید، باید مواردی را رعایت کنید. یکی از این موارد این است که برنامهٔ منظمی برای خودتان داشته باشید. طبق آن پیش بروید. این برنامه را به طور دقیق رعایت کنید. برای تبلیغات برنامهٔ درستی داشته و به صورت منظم آن را اجرا کنید. نگذارید که هیچ چیزی مانع انجام این برنامه شود. به طور مثال اگر چند فایل محدود پیدا کردید از خیر انجام دوبارهٔ تبلیغات نگذرید.
در روند آموزش فایل یابی از واکنشها ناامید نشوید
از قدیم گفتهاند: «گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی». این ضربالمثل را آویزهٔ گوش خود کنید. از واکنش صاحبان املاک نرنجید و ناامید نشوید. این اتفاق بیشتر امکان دارد در مراجعهٔ حضوری شما در فرایند فایلیابی رخ دهد. اما نباید به هیچ عنوان شما را ناامید کند یا مانع ادامهٔ کار شما شود. برای اینکه خیلی غافلگیر نشوید، باید از قبل خود را برای هر واکنشی آماده کنید.
بعد از اینکه فرایند فایلیابی را انجام دادید به سراغ کارشناسی فایلهای خود بروید. با دیدن حضوری فایلها، آنها را بر اساس متراژ، سال ساخت، قیمت و امکانات دستهبندی کنید. این کار به شما کمک میکند که در زمان مراجعهٔ مشتری، خیلی خودتان و او را معطل نکنید. با این روش، یک راست به سراغ فایلهای مورد سلیقهٔ مشتری میروید.
ایرادهای فایل را مخفی نکنید
سعی کنید در زمان معرفی فایل به مشتری برای انجام معامله، ایرادهای فایلها را مخفی نکنید. آنچه که دیدهاید را به مشتری توضیح دهید. این کار باعث به وجود آمدن اعتماد میان شما و مشتریتان میشود. اعتماد هم اساس اصلی کار شماست. پس خدشهای به آن وارد نکنید.
مردم مشاوران املاک را به فایلهایی که ارائه میدهند، میشناسند. بنابراین مشاوران باید بتوانند در هنگام مراجعهٔ مشتری، فایلهای مناسب و متعدد مطابق سلیقهٔ مشتری در اختیار داشته باشند. برای این کار مشاوران باید به انجام فرایند فایلیابی بپردازند. آموزش فایل یابی را هم جدی بگیرند.
مشاوران املاک باید از تجربه و اسم آژانس خود برای شناسایی فایلها استفاده کنند. تبلیغات مستمر انجام دهند. به وضعیت سکونت املاک در محلهٔ خود آگاه بوده و مراجعه به سایتهای فعال در حوزهٔ املاک را فراموش نکنند. در نهایت برای رسیدن به موفقیت، نباید از واکنشها ناامید شوند. بعد از انجام فرایند فایل یابی باید بتوانند با تبلیغات منظم و ارتباط مستمر با مشتریان، این روند را حفظ کنند.
نظر شما چیست؟ شما چه نوعی از فایلیابی را برای پیشرفت و توسعه کار مشاوران املاک مفید میدانید؟
آیدا پیغامی سابقه ۸ سال فعالیت در مطبوعات و رسانههای شناخته شده از جمله روزنامه اعتماد، بهار، شهروند و همچنین سابقه مدیریت شبکههای مجازی و گزارشگری آنلاین را دارد. او اغلب مطالب دسته ارتباط با مشتری و دانشنامه را در آکادمی املاک دیوار مینویسد.
باسلام.خیلی عالی بود وخیلی موثر درواقع درارتباط با ارتقاء دانش فایل یابی و تکنیک تبلیغات و نحوه ه برحورد با مشتری خیلی تاثیرگذار بود.ممنون وسپاس.