دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

مباشر املاک کیست و چه وظایفی در آژانس دارد؟

مسئولیتی برای مدیریت قراردادها

مشاوران املاک برای شروع کار باید پروانهٔ کسب را از اتحادیه مشاوران املاک شهرشان دریافت کنند. گاهی اوقات فردی که پروانهٔ کسب آژانس مشاور املاک را دارد، برای ایجاد دفتری جدید یا به دلیل تراکم کاری بالا، تصمیم می‌گیرد فردی را استخدام کند تا به او حق امضای قراردادها و اسناد را بدهد. هر فردی صلاحیت انجام چنین کاری را ندارد و مسئول قانونی این کار، بر عهدهٔ مباشر املاک است. در ادامه با آکادمی املاک دیوار همراه باشید تا با شرایط و وظایف مباشر املاک و مراحل قانونی لازم برای فعالیت در این شغل، آشنا شوید.

مباشر املاک کیست؟

در قدم اول بهتر است با معنای کلمهٔ مباشر آشنا شوید. این واژه به معنی پیشکار و کلمه‌ای عربی است. اگر دقت کرده باشید در فیلم‌های تاریخی، پادشاهان فردی را به عنوان دست راستشان انتخاب کرده و رسیدگی به کارها را به او محول می‌کردند. این تقریباً شبیه همان کاری است که مباشر انجام می‌دهد. در معنای دقیق‌تر، او فاعل و انجام‌دهندهٔ کار شخص دیگر است (مانند نقش معاون برای مدیر). البته واژه‌ مذکور معانی مرسوم دیگری مانند سرپرست، کارگزار، معاون، دستیار، ناظر، وکیل، عامل و کارپرداز نیز دارد.

با آگاهی از معنای مباشر، حتماً برایتان این سوال ایجاد شده که مباشر املاک کیست؟ در بیان ساده، مباشر از طرف صاحب پروانهٔ کسب آژانس املاک، مسئول امضای اسناد و قراردادهای مخصوصی می‌شود که مالک اصلی به او محول کرده است. مباشر شخصیت حقوقی محسوب می‌شود که از طرف مشاور املاک می‌تواند قراردادها را امضا کند.

ثبت نام در پنل املاک دیوار

چگونه می‌توان مباشر املاک شد؟

برای اخذ مجوز مباشر املاک، ابتدا باید یک مشاور املاک شما را به اتحادیهٔ مشاوران املاک شهرتان معرفی کند. فرد معرفی شده، باید حداقل مدرک سیکل (سوم راهنمایی) را داشته باشد. پس از معرفی، فرد باید با در دست داشتن مدارک لازم به اتحادیهٔ مشاوران املاک مراجعه کند تا پس از ثبت‌نام و گذراندن دوره‌های آموزشی، کارت مباشرت برای او صادر شود. از این به بعد مباشر با در اختیار داشتن پروانه، می‌تواند ادارهٔ امور مربوط به آژانس املاک را برعهده بگیرد.

سازمان های مرتبط آژانس املاک

شرایط معرفی

گاه ممکن است صاحب جواز کسب مشاور املاک، نتواند به صورت دائمی در واحد صنفی خود فعالیت کند. در شرایطی دیگر، متقاضی دارای بیش از یک پروانهٔ کسب است. در این صورت او می‌تواند برای معرفی فردی به عنوان مباشر، اقدام کند. بدین ترتیب فردی برای انجام امور جاری بنگاه معاملات ملکی مشخص می‌شود که نمایندهٔ قانونی مشاور املاک است. لازم به ذکر است دارندهٔ پروانه کسب هر زمان که اراده کند، می‌تواند مباشر مشاور املاک را تغییر داده یا او را عزل کند.

فرد معرفی شده نباید هیچ‌گونه سابقهٔ کیفری در پروندهٔ قضایی داشته باشد. همچنین داشتن کارت پایان خدمت سربازی یا کارت معافیت دائم برای فرد معرفی شده، ضروری است.

بیشتر بخوانید: دانستنی‌های حقوقی املاک که هر مشاوری باید بداند

مسئولیت و وظایف مباشر املاک

ممکن است شما به عنوان مشاور املاک دارای صاحب پروانهٔ کسب نگران باشید که با امضای قرارداد توسط مباشر، مسئولیت عواقب کار با کیست؟ برای پاسخ به این سوال باید به رابطهٔ قانونی بین طرفین بپردازیم.

صاحب پروانهٔ مشاور املاک از نظر قانون تجارت ایران، مسئولیت بنگاه معاملات ملکی را برعهده دارد. از آنجایی که او شخصی را به عنوان قائم‌مقام تجاری انتخاب کرده است، در نبودش، اقدامات مباشر به منزلهٔ اقدامات او خواهد بود. بنابراین اگر بین مباشر و شخص ثالث مشکل قانونی به وجود آید، پاسخگوی آن صاحب پروانه خواهد بود.

باتوجه به توضیحات بالا، صاحب پروانهٔ کسب، باید بداند که انجام عمل غیرقانونی از طرف مباشر، مشخصا او را درگیر می‌کند. در واقع صاحب پروانهٔ کسب، به امید اینکه مباشر استخدام کرده نباید چنین گمان کند که مسئولیتی در برابر امضای قراردادها ندارد. ‌البته مباشر هم باید به شخص صاحب پروانه پاسخگو باشد. در عین حال در صورت بروز مشکل، صاحب پروانه می‌تواند با طرح دعوی از مباشر خسارت دریافت کند. همچنین برای ضمانت، صاحب پروانه می‌تواند قراردادی بین خود و مباشر برای جبران و پرداخت خسارت، منعقد کند.

سرفصل مرتبط: سازمان‌هایی که مشاوران املاک با آن‌ها سروکار دارند

مباشر املاک یکی از مسئولیت‌های رایجی است که خصوصا در آژانس‌های املاک بزرگ کارایی زیادی دارد. فعالیت در این مسئولیت حقوقی می‌تواند زمینه را برای آماده شدن افراد برای مسئولیت‌های دیگر هم فراهم کند. به‌طور کلی فعالیت به‌عنوان مباشر را می‌توان یک قدم مثبت در تبدیل شدن به یک مشاور املاک حرفه‌ای دانست.

شما به‌عنوان مدیر آژانس املاک باید بدانید که حضور یک مباشر املاک در کنار دیگر مدیران و مسئولیت‌های اصلی، اعتبار خاصی به آژانس می‌بخشد. وقتی یک فرد را به‌صورت اختصاصی برای کارهای قراردادی انتخاب می‌کنید، یعنی اهمیت زیادی به مشتریان می‌دهید. فراموش نکنید که مسئولیت‌های دیگر مانند حسابدار یا مدیر مالی هم به افزایش اعتبار آژانس شما کمک می‌کنند. در این مورد بد نیست مطلب اصول حسابداری املاک را هم مطالعه کنید.

نظر شما چیست؟ به نظر شما چه مسئولیت‌هایی در آژانس املاک، نقش حیاتی بازی می‌کنند؟

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.