دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

مهارت زبانی مشاور املاک، کلید ارتباط موفق با مشتری

با هر مشتری به زبان خودش صحبت کنید

به عنوان مشاور املاک حتماً به این نکته پی برده‌اید که کلام شما مهمترین نقش را در تاثیرگذاری روی مشتری دارد. کلام، ابزاری است برای مشاور املاک تا بتواند به وسیلهٔ آن مشتری را برای نشستن پای میز معامله ترغیب کند؛ یا برای همیشه، شانس بستن قرداد با او را از دست بدهد! بنابراین داشتن مهارت زبانی مشاور املاک نقش بسیار مهمی در موفقیت شغلی مشاوران دارد. در ادامه این مطلب، با چارچوب‌های مهارت زبانی و چگونگی استفاده از آن در شغل املاک آشنا می‌شوید.

مشاوران املاک در سطوح متوسط و پیشرفته، باید آشنایی کاملی با مهارت زبانی داشته باشند. آنان باید از این مهارت به عنوان بهترین راه برای ترغیب مشتری و بستن قرارداد استفاده کنند. زیرا مهارت‌های زبانی می‌تواند مشتری را برای شنیدن مشخصات یک فایل و خرید آن تشویق کند. داشتن مهارت در این زمینه یعنی داشتن کلید موفقیت نسبت به سایر رقبا در بازار بزرگ مشاوران املاک.

مهارت زبانی چیست

مهارت‌های زبانی مجموعه‌ای از مهارت‌هایی هستند که با استفاده از آن، افراد منظور خود را به سادگی به مخاطب می‌رسانند. این مهارت‌ها فرد را برای دستیابی به هدف مورد نظرش ترغیب می‌کند. در واقع مهارت زبانی ابزاری کلامی است که افراد برای رسیدن به اهداف خود از آن استفاده می کنند. یادگیری این مهارت برای افراد شاغل در حرفهٔ مشاور املاک بسیار ضروری است. این امر به آ‌ن‌ها کمک می‌کند تا ارتباط موثری با مشتری برقرار کنند.حفظ ارتباط با مشتری املاک

مهارت زبانی مشاور املاک

مهارت زبانی مشاور املاک که لازم است مشاوران املاک در هر سطحی با آن آشنایی کامل داشته باشند، شامل موارد زیر می‌شود:

در ادامه، هریک از این زیرشاخه‌های مهارتی را برای شما شرح می‌دهیم.

آشنایی با اصطلاحات علمی و تخصصی شغل مشاور املاک

اولین قدم در هر شغلی آشنایی با اصطلاحات مرسوم آن شغل و زبان تخصصی آن است. مشاوران املاک نیز از این قاعده مستثنی نیستند. لازم است آنان برای داشتن دیسیپلین بهتر و نشان دادن تخصص در زمینهٔ شغلی‌شان با اصطلاحات مرسوم مشاوران املاک آشنایی داشته و تعریف دقیق هر یک را بدانند.

اصطلاحاتی از قبیل موارد زیر، از جمله مواردی است که تمامی مشاوران املاک در سطح متوسط و پیشرفته باید آشنایی کاملی با آن‌ها داشته و تعریف دقیق‌شان را بدانند:

  • اکازیون
  • مشاعات
  • ملک کلنگی
  • خانهٔ کلید‌نخورده
  • سه نبش، دو نبش، یک بر، دو بر
  • پایان کار
  • سند تک برگ
  • سند شش دانگ
  • سرقفلی
  • عرصه و اعیان
  • زمین مشجر

قیمت ملک مورد معامله در مبایعه نامهتسلط بر استفاده از زبان علمی و عامیانه در کار

مشاوران املاک باید در استفاده از زبان علمی نکته‌ای را بدانند. این احتمال وجود دارد که مشتری معنای دقیق اصطلاحات علمی و تخصصی شغل آن‌ها را نداند! بنابراین باید به منظور ارتقای مهارت زبانی‌ در هنگام گفت‌وگو با مشتری، از زبان علمی و عامیانه به طور مناسبی استفاده کنند.

مشاور باید در جاهایی که مشتری آگاهی کافی نسبت به زبان تخصصی او ندارد، از زبان عامیانه استفاده کند. به طوری که برای مشتری قابل فهم بوده و بتواند معنای دقیق آن اصطلاح را درک کند. این شیوه باعث ارتباط موثرتر بین مشاور املاک و مشتری شده و اغلب وفاداری مشتری به آژانس یا شخص مشاور املاک را بیشتر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات رایج تاسیسات ساختمان که مشاور املاک باید از آن‌ها آگاه باشد

آشنایی با لحن و بیان مشتری

مهارت زبانی مشاور املاک تنها به آشنایی با اصطلاحات و زبان تخصصی این شغل ختم نمی‌شود. همان‌طور که ذکر شد، مشاوران املاک در سطح متوسط تا پیشرفته باید با لحن و زبان مشتری آشنایی کامل داشته باشند. برای این هدف، لازم است مشاوران املاک در هنگام مواجهه با مشتری با دقت به لحن و طرز بیان او در هنگام موافقت یا مخالفت با یک فایل توجه کنند. همین آشنایی با لحن، یکی از مراحل اصلی در روانشناسی برای فروش یا اجاره ملک است.

مشاوران باید به صورت تجربی به جمع‌بندی مشخصی نسبت به لحن و طرز بیان مشتری برسند. در این صورت می‌توانند به سرعت نظر مشتری را به سمت هدف و مقصدشان جلب کنند. بنابراین در هنگام گفت‌وگو و نشستن پای میز مذاکره، تنها به بیان مشتری توجه نکنید. زیرا مهم‌تر از بیان، لحن و طرز بیان مشتری است که صادقانه نظر و عقیدهٔ او را بیان می‌کند.

توجه داشته باشید که لحن و طرز بیان در طبقات اجتماعی گوناگون، متفاوت است. شما هم به مرور تجربهٔ لازم برای آشنایی با انواع لحن و طرز بیان مشتری را به دست خواهید آورد؛ مشروط بر آن‌که به این مسئله توجه لازم را داشته باشید.

آشنایی با زبان عامیانه و لهجه محلی

به عنوان یک مشاور املاک، حتماً متوجه این نکته شده‌اید که گاهی در یک محله زبان عامیانهٔ مشخصی مرسوم است. به عنوان مثال، ممکن است در یک محله،‌ بیشتر افراد مسلط به زبان ترکی آذری باشند. یا در محله‌ای دیگر غالب افراد به زبان ارمنی صحبت کنند، یا زبان عربی زبان غالب آن محله باشد. بنابراین لازم است مشاوران املاک به این مورد توجه کافی داشته باشند. در صورت نیاز آنان باید حتمآً اصطلاحات و زبان مرسوم آن محله را تا حدودی فرا بگیرند. این مهارت زبانی مشاور املاک کمک می‌کند تا ارتباط او با خریدار، مستاجر یا مالک، موثرتر باشد.

مطلب مرتبط: چگونه درباره دریافت حق کمیسیون املاک با مشتری صحبت کنیم؟

ظاهر و لباس مشاور املاک در آژانس املاک حرفه ایآشنایی با زبان بدن و فن بیان

مهارت های زبانی چیست؟ آیا مهارت زبانی تنها معطوف به کلماتی می‌شود که هنگام سخن گفتن آن‌ها را می‌شنویم؟ در پاسخ باید بگوییم که مهارت زبانی تنها معطوف به کلمات نیست. بلکه زبان بدن نیز به عنوان یکی از بخش‌های مهم مهارت زبانی باید مورد توجه قرار بگیرد. زبانی که اغلب کنترل آن به صورت ناخودآگاه بوده و به صورت صادقانه به ابراز احساسات و نوع نگاه افراد می پردازد.

زبان بدن، جزو آن دسته از مواردی است که بیشتر مشاوران املاک حرفه‌ای و باتجربه توجه ویژه‌ای به آن دارند. به‌هرحال این زبان می‌تواند تاثیر زیادی روی مشتری بگذارد. مواردی مانند: شیوهٔ دست دادن، تماس چشمی، لبخند، طرز صحیح نشستن و نوع حرکات دست از جمله مواردی است که شامل زبان بدن می‌شود. این‌ها به سادگی می‌تواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر قصد پیشرفت در زمینهٔ مهارت زبانی را دارید، از زبان بدن غافل نشوید. فراموش نکنید که لباس و پوشش مشاور املاک هم در شکل‌گیری زبان بدن حرفه‌ای تاثیر دارد. شما به عنوان مشاور املاک، باید به گونه‌ای مهارت بدنی را مدیریت کنید که باعث تاثیرگذاری بیشتر روی مشتری شود. از طرفی به زبان بدن مشتری نیز دقت داشته باشید تا بدون نیاز به تحلیل کلام او به سادگی به نیاز مخاطب و نوع نگاهش پی ببرید.

سخن آخر

مهارت‌ زبانی مشاور املاک مهمترین مهارتی است که مشاوران املاک باید به آن تسلط کافی داشته باشند. لازم است مشاوران املاک در هر سطحی به نکات ذکر شده در این مطلب توجه ویژه داشته باشند. آنان نباید هرگز از تلاش و کسب تجربه در این زمینه خسته شوند. زیرا مهارت زبانی هنری است که نیاز به کسب تجربه دارد.

یک مشاور املاک می‌تواند مهارت زبانی را به مرور زمان کسب کند. بنابراین در هنگام مراجعهٔ مشتری و حتی تماس او با بنگاه، از این مهارت غافل نشوید. شما در نقش مشاور املاک باید به لحن و طرز بیان مشتری توجه کنید. باید لحن و طرز بیان خودتان را نیز مدیریت کنید. این مدیریت شما، مشتری را برای انجام مذاکره و حضور در بنگاه معاملات ترغیب می‌کند. برای موفقیت در حوزهٔ فعالیت‌تان و دستیابی به مهارت زبانی مشاور املاک، رعایت نکاتی که ذکر شد، ضروری است.

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید
1 نظر
  1. 457265564169 می‌گوید

    موارد مهم و مفیدی بیان شدن از زحمات شما سپاسگزاریم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.