هر آنچه باید درباره دیجیتال مارکتینگ املاک بدانید
بهترین استفاده را از ابزارهای بهروز داشته باشید

با نفوذ اینترنت و فضاهای مجازی به کسبوکارها، نمیتوان از تاثیر بازاریابی آنلاین غافل شد. تقریبا تمامی کارها در سالهای اخیر بهصورت آنلاین انجام میشوند. با این حال بسیاری از روشهای بازاریابی سنتی هنوز رواج دارند؛ ولی بازدهی و کارکرد خوبی ندارند. از طرفی هزینه و وقت بسیاری صرف بازاریابی سنتی در صنعت املاک میشود، ولی نتیجه مطلوب کمتری به دست میآید. از آنجایی که بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارهای مختلف بسیار حائز اهمیت شده است؛ بنگاههای املاک و مستغلات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. دیجیتال مارکتینگ املاک شامل یک سری اصول، مفاهیم و ابزار میشود. اگر اطلاع دقیقی از مفاهیم بازاریابی دیجیتال املاک ندارید، این مقاله را در آکادمی املاک دیوار مطالعه کنید.
فهرست مطالب
بازاریابی دیجیتال املاک چیست؟
هر اقدامی که از طریق ابزارهای دیجیتال صورت میگیرد تا کسبوکارها بتوانند مشتریان را جذب و حفظ کنند، دیجیتال مارکتینگ نام دارد.
به تمامی اقداماتی که از طریق ابزارهای آنلاین و اینترنت صورت میگیرد تا کسبوکارهایی مانند مشاوران املاک بتوانند مشتریان بالقوه را جذب و بالفعل کنند، دیجیتال مارکتینگ میگویند. املاک و مستغلات مانند دیگر کسبوکارهای اینترنتی میتوانند با استفاده از ایمیل، شبکههای اجتماعی، موتورهای جستجو و وبسایت، درآمد بیشتری کسب کنند.
از آنجایی که دسترسی و نفوذ اینترنت روز به روز بیشتر میشود، فرهنگ خرید آنلاین هم به همان اندازه در حال گسترش است. بدین ترتیب لازم است صنعت خدماتی املاک نیز از این روشها استفاده کنند.
دیجیتال مارکتینگ املاک چه مزایایی دارد؟
صرفهجویی در هزینه و وقت یکی از مهمترین ویژگیهای دیجیتال مارکتینگ املاک محسوب میشود. مشاوران املاک میتوانند با صرف هزینهٔ کمتر، مخاطبان بیشتری را مورد توجه قرار دهند. در نتیجه جذب مشتری بالاتری در مقایسه با روشهای سنتی خواهند داشت.
در بازاریابی دیجیتال املاک یک سری معیارها برای سنجش عملکرد و میزان تاثیرگذاری بر مخاطبان وجود دارد. از این رو میتوان مشتریان را با توجه به ابزارهای مناسب مورد توجه قرار داد. از طرف دیگر، مشتریان و مخاطبان مشاور املاک با یکدیگر رقابت عادلانهتری خواهند داشت.
بنگاههای املاک و مستغلات حرفهای میتوانند در دنیای دیجیتال مارکتینگ املاک ابزارهای شخصیسازی شده داشته باشند. به این معنی که هر آژانس متناسب با برند و خدماتی که ارائه میدهد، از ابزارهای مارکتینگ به گونهای خاص و منحصربفرد استفاده کند.
اصول دیجیتال مارکتینگ را میشناسید؟
دیجیتال مارکتینگ در صنعت املاک و مستغلات مانند همه صنایع دیگر اصول و ساختارهای پایهای دارد. در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
محتوا
یکی از مهمترین اصول اولیه در شروع کسبوکارهای اینترنتی، داشتن محتوا است. بسیاری از مشاغل به دلیل داشتن محصولات متنوع محتوای اولیه را در دست دارند، اما صنایع خدماتی مانند املاک باید محتوای باکیفیت تولید کنند. داشتن محتوا مانند سرمایه عمل میکند.
اکنون این سوال به وجود میآید که چه محتوایی مناسب برای ارائه به مشتریان است؟ مشاوران املاک باید محتوایی تهیه کنند که در وهلهٔ اول اعتماد مشتری به آنها جلب شود. به گونهای که، اطلاعات ارزشمند، اما رایگان در اختیار مشتریان قرار گیرد. همچنین باید محتوا جامع باشد. به صورتی که محتوا طیف گستردهای از مشتریان را پوشش دهد.
اصل رسایی در بازاریابی دیجیتال املاک
یکی از اصول مهم دیگر در دیجیتال مارکتینگ املاک داشتن رسایی در ارسال پیامها است. به طور کلی پیغامها و محتواها باید به صورت ساده و آسان به مخاطبان عرضه شوند. به این گونه که مخاطب در کمترین زمان ممکن بیشترین درک و اثربخشی از پیامی که شما به او انتقال دادهاید را دریافت میکند. همچنین پیام، ماندگاری بالایی در ذهن مشتری خواهد داشت. پس پیامها و محتواها باید کوتاه، رسا، برجسته و خوانا باشند.
انتخاب جامعه هدف
اگر میخواهید بنگاه املاک شما از سایر رقبا چند قدم جلوتر باشد، جامعه هدف خود را به درستی تعیین کنید. بسیاری از بنگاهها پس از ورود به بازاریابی دیجیتال املاک از بررسی و انتخاب جامعه هدف مناسب و شناخت بازار، غافل میشوند. بهترین روش این است که مشتریان خود را دستهبندی کنید. از بین تقسیمبندی ایجاد شده مشتریان، هدف خود را دریابید. دستهبندیها میتواند شامل طبقه اجتماعی، جنسیت و سن مشتریان باشد. با تعیین جامعهٔ هدف، میتوانید محتوایی مناسب و همسو با نیازهای جامعهٔ مورد نظر تهیه و ارائه دهید.
درس تکمیلی: تحلیل بازاریابی دیجیتال برای بهبود عملکرد
تنوع راههای دسترسی
پس از تعیین جامعهٔ هدف باید راههای دسترسی برای هر نوع مخاطب و اطلاعاتی را از پیش، مشخص کنید. راهاندازی سایت و استفاده از شبکههای مجازی باعث میشود که مشتریان بالقوه را از دست ندهید. البته در نظر داشته باشید در استفاده از هریک از این ابزارها، باید اطلاعات اصلی مانند نشانی، تلفن و ساعت کاری مقابل دید مخاطب، قرار دهید.
ابزارها و روشهای کاربردی دیجیتال مارکتینگ
برای پیادهسازی بازاریابی دیجتال املاک در آژانس، ابزارها و روشهای کاربردی متعددی وجود دارند. در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.
وبسایت
راه اندازی وبسایت برای تمامی مشاغل از جمله صنعت املاک بسیار ضروری است. به عبارتی وبسایت، مانند ویترین شما در دیجیتال مارکتینگ املاک عمل میکند. مشاوران املاک میتوانند مقالههای آموزشی، فایلهای خرید، فروش یا اجارهٔ املاک، اخبار، معرفی املاک و مشاوران آن و تبلیغات را در وبسایت خود به نمایش بگذارند.
مشاوران املاک همچنین میتوانند لینک شبکههای اجتماعی و امکان پرسش و پاسخ را برای مشتریان در سایت ایجاد کنند. به روز بودن و پویایی وبسایت نشان از کارآمد بودن مجموعه دارد. در نتیجه مخاطب حس اطمینان و اعتماد بیشتری به املاک شما پیدا خواهد کرد.
سرفصل مرتبط: آیا آژانسها و مشاوران املاک به وبسایت نیاز دارند؟
ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ برخلاف تصور موجود هنوز یکی از راهکارهای پرکاربرد بازاریابی دیجیتال است.
از دیگر راههای ورود به عرصه مارکتینگ در صنعت املاک داشتن ایمیل مارکتینگ است. در وهلهٔ اول، باید بانکی از ایمیلهای مشتریان و مراجعان خود تهیه کنید. از این رو میتوانید از طریق پلتفرمهایی مانند میل چی یا آونگ ایمیل پیام تبلیغاتی خود را به چندین هزار نفر از مشتریان خود ارسال کنید. (لینک ثبتنام در میل چی – لینک ثبتنام در آونگ ایمیل)
با استفاده از ایمیل مارکتینگ همچنین میتوانید علاوه بر تبلیغات برند خود، محتواهای ارزشمند دیگری هم برای مشتریان ارسال کنید. در نتیجه آنها با دریافت محتواهای مناسب از سمت املاک شما، ترغیب میشوند تا به وبسایت سر بزنند و از خدمات شما بهرهمند شوند.
شبکههای اجتماعی
مخاطبان و مشتریان املاک از طیفهای گستردهٔ اجتماعی هستند. از این رو به فراخور علائق و نیازهایشان سراغ راههای ارتباطی مناسب میگردند. کانالهای تلگرامی، گروههای واتسآپ، توییتر، گوگل پلاس، لینکدین و صفحههای اینستاگرام بین مردم بسیار پرطرفدارند. نکته مهم اینکه در محتوایی که در اینستاگرام منتشر میشود، یکپارچگی هویت بصری برند بسیار کارآمد خواهد بود.
باید بدانید که برای راهاندازی هرکدام از این شبکههای اجتماعی، نیازمند محتوای مناسب و باکیفیت هستید. چراکه هرکدام از این شبکههای اجتماعی، نوع خاصی از محتوا را در خود جای میدهند. در نظر داشته باشید از طریق شبکههای اجتماعی اطلاعات اساسی و اصلی مانند نشانی، تلفن، ساعات کاری و وبسایت خود را برای مخاطبان خود ارسال کنید.
مطلب مرتبط: اصول بازاریابی شبکه اجتماعی املاک
پنل املاک
دیوار که امروز بهعنوان بزرگترین مرجع آگهی املاک شناخته میشود، محل بسیار خوبی برای پیدا کردن مخاطبان بالقوه برای آژانسهای املاک محسوب میشود. آژانسهای بزرگ و مشاوران مستقل، با انتشار آگهی در دیوار به جامعه بزرگی از مخاطبان متصل میشوند. همانطور که میدانید، دیوار برای سهولت فعالیت مشاوران املاک در پلتفرم آگهی خود، پنلی طراحی و عرضه کرده است.
پنل املاک دیوار اکنون قابلیتهای خاصی برای بازاریابی دیجیتال در اختیار مشاوران املاک قرار میدهد. هر آژانس یا مشاور با ثبتنام در پنل یک آدرس اختصاصی اینترنتی دریافت میکند. با اشتراکگذاری این آدرس در کانالهای دیگر (مانند شبکههای اجتماعی، وبسایت، ایمیل و غیره)، بهراحتی مشتریان را به فهرست آگهیهای خود هدایت میکنید. درنتیجه میتوان پنل املاک دیوار را هم در زمره کانالهای کاربردی دیجیتال مارکتینگ املاک دانست. برای آشنایی بیشتر با این پنل، مطلب «آموزش استفاده از پنل املاک دیوار» را مطالعه کرده یا برای ثبتنام رایگان مستقیم، روی عکس زیر کلیک کنید.
انواع استراتژیها در بازاریابی دیجیتال املاک را میشناسید؟
همانطور که پیشتر به راهها و روشهای موجود برای ورود به عرصهٔ دیجیتال مارکتینگ اشاره کردیم، باید تاکید کرد که هر کدام از ابزارها استراتژی مخصوص به خود را خواهند داشت. در ادامه با برخی از استراتژیها آشنا میشوید.
خلاقیت در محتوا
بسیاری از مردم علاقمندند دربارهٔ محله یا منطقهٔ موردنظر خود اطلاعات کسب کنند. از این رو املاک میتوانند در صفحات مجازی و وبسایت خود مقالههایی از نوع دسترسی و امکانات هر منطقه منتشر کنند. همچنین میتوانند تصویری از معایب و مزایای محلهها برای مخاطبان، ارسال کنند.
با انتشار این محتواها در شبکههای مجازی و وبسایت املاک، به دلیل داشتن اطلاعات جامع، مخاطبان را به مشتریان بالفعل تبدیل خواهید کرد. از دیگر اقداماتی که میتوان در عرصه خلاقیت محتوا انجام داد، تهیه ویدیوهای آموزشی برای شبکههای اجتماعی و وبسایت است. چراکه بسیاری از مردم به طور معمول بیشتر از یک ساعت از زمان خود را صرف تماشای ویدیوهای گوناگون در فضای مجازی میکنند. مدیران آژانس املاک با پرورش تفکر خلاقانه در مهارتهای خود، میتوانند ایدههای متنوع و متعدد دیگری را هم به این فهرست اضافه کنند.
برنامهریزی محتوایی
مشاوران برای ورود قدرتمند به عرصه دیجیتال مارکتینگ املاک باید از ترندهای روز باخبر باشند. اطلاع از ترندها و مطالب پرمخاطب در سطح جامعه به مشاوران املاک کمک میکند، برنامهٔ محتوایی متناسب با مسائل روز و پربازدید تهیه و توزیع کنند.
حفظ تعامل با مخاطب
شما میتوانید در فضاهای مجازی از مشکلات و دغدغههای موجود در صنعت املاک بگویید. همچنین میتوانید با مخاطبان گفتوگوهای دستهجمعی یا تک نفره داشته باشید. ایجاد راه ارتباطی با مشتریان سبب میشود که به مرور، در صورت داشتن سوال یا ابهامی از این طریق با املاک شما ارتباط برقرار کنند.
پاسخگویی به موقع و مناسب، سبب میشود سطح اعتماد مخاطبان بیشتر شود. همچنین میتوان از سوالات رایج بین مخاطبان و مشتریان خود مقالههایی مناسب تهیه و تولید کرده و در شبکههای اجتماعی و وبلاگ سایت خود بارگذاری کرد.
تعامل تبلیغاتی در دیجیتال مارکتینگ املاک
مشاوران املاک، میتوانند با مشاغل مرتبط همکاری کرده و در صفحات اجتماعی و وبسایتهای آنان کسبوکار خود را تبلیغ کنند. لازمه همکاری بین مشاوران و آژانسهای املاک متعدد، دوسویه بودن است. به عبارتی مشاغل برای دیده و شناخته شدن، میتوانند محتواهای یکدیگر را به مخاطبان خود نمایش دهند. از این رو میتوان کمپینهای تبلیغاتی با کمترین هزینه راهاندازی کرد. همچنین میتوان محتواهای کنشگرانه تهیه کرد. با این کار از مخاطبان خواست که برند املاک شما را در صفحههای شخصی اجتماعی خود تبلیغ کنند.
سرفصل مرتبط: ترفند انتخاب کانال توزیع بهینه برای بازاریابی دیجیتال
سخن آخر
در یک جمعبندی کلی باید بگویبم گفت دیجیتال مارکتینگ دانشی جدید و در حال ارتقا است. با وارد کردن بنگاه املاک خود به این مرحله از بازاریابی آنلاین باید بدانید که استمرار، پیگیری و استفاده از ابزارهای به روز سبب موفقیت تجاری شما میشود. آشنایی با تکنیکهای مارکتینگ و افزایش اطلاعات در این حوزه، بسیار ضروری است. اگر به دنیای وسیع دیجیتال مارکتینگ قدم گذاشتید، نباید مشتریها را رها کنید. تبدیل افراد به مشتری وفادار نیازمند صرف زمان، هزینه و ارائهٔ محتوای مناسب است.
این مطلب، درسی از سرفصل بازاریابی دیجیتال املاک است. برای عمیقتر شدن در سرفصل، دروس زیر را هم مطالعه کنید:
- چگونه متن آگهی املاک آنلاین بنویسیم؟
- شناخت بازار و تحقیق، اولین قدم پیش از شروع بازاریابی دیجیتال املاک
- چگونه از شبکههای اجتماعی برای بازاریابی دیجیتال مشاور املاک استفاده کنیم؟
- بدون آمارگیری، بازاریابی دیجیتال املاک شما ناقص است
- آیا آژانسها و مشاوران املاک به وبسایت نیاز دارند؟
- چگونه از ویدیو برای بازاریابی دیجیتال آژانس خود استفاده کنیم؟
- پرسونای مخاطب چیست و در بازاریابی دیجیتال املاک چه فایدهای دارد؟
- آموزش فایل یابی برای مشاوران املاک؛ هر آنچه باید بدانید
- چگونه بهترین بازده را از آگهیهای خود در دیوار داشته باشیم؟
- ترفند انتخاب کانال توزیع بهینه برای بازاریابی دیجیتال
- پادکست چیست؟ آیا برای برندسازی شخصی مشاور املاک کاربرد دارد؟
- از اصول پشتیبانی مشتریان در شبکههای اجتماعی املاک چه میدانید؟
- چرا و چگونه آدرس آژانس املاک را در نقشه گوگل ثبت کنیم؟
- با شبکه اجتماعی پینترست (Pinterest) و کاربرد آن آشنا شوید