دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

آموزش قیمت‌گذاری انواع املاک مسکونی و تجاری

در بررسی و مشاوره برای تعیین قیمت املاک، استاد شوید!

به‌عنوان مشاور املاک، باید دربارهٔ قیمت‌گذاری درست و اصولی روی انواع املاک تجاری و مسکونی، اطلاع داشته باشید. دانستن فاکتورهای موثر بر نحوه قیمت‌ گذاری ملک تجاری و مسکونی، کارتان را به سمت حرفه‌ای شدن بیشتر سوق می‌دهد. در آکادمی املاک دیوار دربارهٔ فاکتورهای تاثیرگذار در نحوه قیمت گذاری ملک تجاری و مسکونی، اطلاعاتی را در اختیارتان می‌گذاریم.

شاید برایتان پیش آمده باشد که چه در حکم خریدار و چه در حکم مشاور املاک، برای خرید ملکی اقدام کرده باشید. صرف‌نظر از اینکه قیمت ملک هر روز در ایران بالاتر می‌رود، اما گاه قیمت‌های متنوع و متفاوتی را از سوی مالکان شنیده‌اید. بعضا پیش آمده که ملکی مورد نظر خریدار قرار می‌گیرد؛ اما مالک قیمتی را ارائه می‌دهد که متناسب با امکانات ملک نیست! در این صورت، وظیفهٔ مشاور املاک با‌تجربه است که قیمت معقول و مناسبی برای ملک پبشنهاد دهد. یک مشاور کاربلد باید بتواند مالک را از قیمت غیرواقعی که روی ملک گذاشته، منصرف کند.

تاثیر موقعیت بر نحوه قیمت گذاری ملک

ملکی که نزدیک مراکز خرید مهم بوده و دسترسی مناسبی هم به وسایل حمل‌ونقل عمومی داشته باشد، قیمت بیشتری دارد

شاید اولین نکته‌ای که در قیمت ملک تاثیر مستقیم دارد، موقعیت آن است. آیا ملک مورد نظر در منطقه‌ای شلوغ و پررفت‌و‌آمد قرار گرفته یا در جایی است که تا نزدیک‌ترین مرکز خرید چند کیلومتری فاصله دارد؟ نزدیک‌ترین مدرسه، فضای سبز یا ایستگاه مترو و اتوبوس به آن در چه فاصله‌ای با ملک قرار دارد؟ این فاکتورها برای ارزشمند بودن یک خانه یا آپارتمان بسیار مهم هستند.

ملکی که نزدیک مراکز خرید مهم بوده و دسترسی مناسبی هم به وسایل حمل‌ونقل عمومی داشته باشد، جزء خانه‌های با قیمت بالا به حساب می‌آید. حتی اگر ملک مورد نظر تجاری باشد، بسته به اینکه در کدام منطقه قرار گرفته و آیا در بورس عرضهٔ کالا یا خدماتی هست یا نه، قیمت متفاوتی خواهد داشت.

بر ملک

بر مناسب برای ملک هم از جمله فاکتورهای مهم در نحوه قیمت گذاری ملک تجاری است. برای املاک تجاری، داشتن بر مناسب یعنی ویترین خوبی که محصولات را بهتر نمایش می‌دهد. برای مغازه هم ویترین حکم تابلوی تبلیغاتی را دارد که صاحب مغازه را منتفع می‌کند. حال اگر مغازه بر خوبی داشته باشد، یعنی ویترین بیشتری دارد. این در حکم مشتری بیشتر و سود بیشتر است.

دربارهٔ ملک مسکونی هم با اینکه ویترین مطرح نیست؛ اما داشتن بر خوب برای ملک امکان خوش نقشه بودن و استفاده از تمام فضاهای داخلی خانه را بیشتر فراهم می‌کند. با این حساب، در ملک مسکونی هم اگر بر مناسب وجود داشته باشد، قطعا قیمت بالاتر خواهد بود.

دس تکمیلی: آموزش نقشه خوانی ساختمان برای مشاوران املاک

برند مشاور املاکدوبر یا دو نبش بودن ملک

برای مغازه و ملک تجاری، قطعا دوبر بودن و به اصطلاح دونبش بودن یک مزیت غیرقابل انکار است. دو بر بودن یعنی دوبار دیده شدن و دو ویترین برای مغازه به معنای بیشتر دیده شدن و خرید بیشتر خواهد بود.

دربارهٔ ملک مسکونی هم دو نبش بودن خاصیت‌های خودش را دارد. برای مثال دو بر بودن ملک این امکان را می‌دهد که در پارکینگ از در ورودی ساختمان جدا باشد. این مسئله برای ساکنان ملک مسکونی یک مزیت به حساب می‌آید. نحوه قیمت گذاری ملک مسکونی دو بر قطعا با ملکی که در یک بن‌بست قرار دارد تفاوت خواهد داشت.

ملک بدون تعمیر و آماده

بیشتر خریداران ملک یا خانه ترجیح می‌دهند، ملک بی‌خرج و هزینه را برای خرید انتخاب کنند. به عنوان مثال خانه‌ای که دارای کمد دیواری و کابینت‌های مدرن بوده یا دارای امکانات سرمایشی و گرمایشی پیشرفته است، خریدار بهتری دارد.

دربارهٔ ملک تجاری هم این موضوع صدق می‌کند. مثلا ملکی که دارای هزینه‌های تعمیر یا ارتقا است، به طبع هزینه‌ای مازاد بر دوش خریدار می‌گذارد. با این حساب ملک حاضر و آماده و بدون عیب و ایراد قیمت بالاتری نسبت به نوع دیگر املاک دارد.

درس تکمیلی: در قیمت‌گذاری املاک با مشتریان همراه باشید

ثبت نام پنل املاک دیوار

برند بودن و نحوه قیمت گذاری ملک تجاری

برای املاک مسکونی، شاید موضوع برند بودن چندان حایز اهمیت نباشد؛ اما در مورد املاک تجاری برند بودن قیمت مغازه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. برای نمونه، اگر مغازه‌ای در خصوص فروش و عرضهٔ محصولی صاحب نام است، خوب قطعا قیمت بالاتری دارد.

افزایش قیمت یک ملک برند، خود را در پایین بودن قیمت سایر واحدهای تجاری اطراف نشان می‌دهد. یعنی به احتمال زیاد، یک واحد تجاری در نزدیکی ملک مورد نظر با همان متراژ و همان امکانات، قیمت پایین‌تری دارد.

مصالح استفاده شده در ساخت

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند تا حد زیادی در نحوه قیمت گذاری ملک تاثیرگذار باشد، نوع مصالح به کار رفته در ساختمان است. مثلا اگر در ملکی پی ساختمان از بتن و فلز بوده و ضد زلزله طراحی شده باشد، قیمت قطعا فاصلهٔ زیادی با سایر املاک در همان حوالی دارد.

مسلما ملکی که با رعایت تمام اصول مهندسی ساختمان، ساخته شده با ملکی قدیمی که بدون رعایت اصول ساختمان‌سازی بنا شده، تفاوت قیمتی فاحشی دارد. زیرا املاک این چنینی در گذر زمان با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.



نکات مهم درباره قیمت گذاری ملک تجاری و مسکونیتاثیر معماری بر نحوه قیمت گذاری ملک

یکی از اولین چیزهایی که در بازدید از ملک به چشم خریدار می‌آید، معماری و نمای بیرونی ساختمان است. انواع ساختمان بسته به کارایی و شرایط ساخت، معماری منحصربه‌فرد دارند. بیشتر افراد به دنبال خانه‌هایی هستند که از معماری بیرونی شیک و مدرنی برخوردار باشد. ضمن اینکه از طراحی و کیفیت بالای معماری داخلی نیز بی بهره نباشد. بی‌شک چنین توقعی بر نحوه قیمت گذاری ملک اثر خواهد گذاشت. این امر هم در املاک مسکونی صادق است و هم برای املاک تجاری کاربرد دارد. برای این مورد، آشنایی با انواع معماری جهانی و ایرانی راهگشا خواهد بود.

نکتهٔ مهمی که بیشتر برای املاک مسکونی مورد توجه قرار می‌گیرد، نورگیر بودن خانه و تاثیرش بر نحوه قیمت گذاری ملک است. در بازار خرید و فروش مسکن، خانه‌هایی که تاریک هستند، قیمت پایین‌تری دارند. در واقع مشتریان خانه‌های نورگیر بسیار بیشترند. به همین جهت نورگیری خانه به عنوان یک فاکتور موثر در تعیین قیمت ملک مورد توجه قرار می‌گیرد.

تعداد واحدهای موجود در آپارتمان

این روزها با مهاجرت‌های بسیار زیاد و یکدست نبودن بافت فرهنگی در محلات و مناطق شهر، مشکلات آپارتمان‌نشینی روبه افزایش است. با این حساب، بسیاری از مردم دیگر به دنبال خرید ملک در مجتمع‌های پرازدحام و شلوغ نیستند. آن‌ها به دنبال جایی هستند که آرامش بیشتری در آنجا داشته باشند. دراین میان زوج‌های جوان هم بیشتر به‌دنبال واحدهای نقلی می‌گردند. در مجموع، معمولا وجود واحدهای زیاد در یک آپارتمان، فاکتوری برای کاهش قیمت ملک به شمار می‌آید.

سرفصل مرتبط: با ترفندهای مشاور املاک برای به قیمت رساندن ملک آشنا هستید؟

سخن آخر

برای قیمت‌گذاری ملک، همان‌طور که گفته شد فاکتورهای متعددی دخیل هستند. برخی از این فاکتورها کاملا علمی و کارشناسی هستند و برخی دیگر عرفی به نظر می‌رسند. با این حال در زمان خرید و فروش ملک، شما به عنوان مشاور املاک علاوه بر اینکه باید تمام جوانب ملک را بسنجید، باید خودتان را هم به جای خریدار و فروشنده قرار دهید. در واقع باید در نظر بگیرید به فرض صاحب ملک بودن، با چه قیمتی حاضر به فروش می‌شدید.

گاهی هم برعکس باید خود را به جای خریدار قرار دهید. در این صورت به عنوان خریدار، آیا حاضرید با توجه به موقعیت و امکانات ملک، قیمتی که فروشنده پیشنهاد داده را بپذیرید؟ در اصل کار شما به عنوان مشاور املاک در یک آژانس املاک حرفه‌ای و کسی که باید دو طرف را در پای معامله راضی نگه دارد، اندکی سخت و حساس است. پس فراموش نکنید که هم باید اطلاعات خود را درباره املاک و نحوه قیمت گذاری ملک بالا ببرید و هم جانب انصاف را برای طرفین در معامله رعایت کنید.

درس تکمیلی: چرا مشاور املاک باید انواع وام مسکن را بشناسد؟

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.