دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

مشاور املاک در حل اختلاف مالک و مستاجر چه نقشی دارد؟

نگذارید شرایط تیره و تار شود!

امضای قرارداد اجاره از طرف مالک و مستاجر و دریافت حق کمیسیون، پایان کار یک مشاور املاک نیست. بسیار پیش می‌آید که میان مالک و مستاجر اختلاف ایجاد شود. به فراخور شرایط، شاید شما ناچار به حل اختلاف مالک و مستاجر بشوید. در واقع هر دو طرف انتظار ریش‌سفیدی از مشاور املاک دارند. در بیشتر مواقع، طرفین دعوا پیش از مراجعه به مراجع قضایی یا شورای حل اختلاف، مشاور املاک را حکم میان خود قرار می‌دهند. آکادمی املاک دیوار در این مطلب شما را با نکاتی در این خصوص آشنا می‌کند.

عمده‌ترین دلایل اختلاف مالک و مستاجر

چه مورد مربوط به اجارهٔ خانه باشد و چه مغازه یا ملک اداری، مهم‌ترین مشکل میان مالک و صاحب خانه، عدم تخلیهٔ ملک در موعد مقرر است. در ردیف‌های بعدی مشکلات مالک و مستاجر، موارد زیر بسیار به چشم می‌خورند:

  • تاخیر در پرداخت اجاره
  • مشکل با همسایگان
  • خسارت به ملک
  • تاخیر در برگرداندن ودیعه
  • مشکلات تعمیر و بازسازی ملک

با بروز مشکل و اختلاف، معمولا طرفین به بنگاهی که قرارداد را آنجا تنظیم کرده مراجعه می‌کنند. حال یک مشاوره املاک خوب چگونه باید با این موضوع برخورد کند؟

قیمت ملک مورد معامله در مبایعه نامهبا هر دو طرف دوست باشید

مالک‌ها معمولا برای فروش و اجاره ملک، آن را به بنگاهی محل می‌سپارند و این یعنی مالک هم محلی مشاور املاک است. با این حساب، قرار است سال‌ها با او کار کنید. شاید لازم باشد مستاجرهای مختلفی برای او پیدا کنید. پس سعی کنید روابط دوستانه‌ای با مالک برقرار کرده و شرایط روز بازار را برایش توضیح دهید.

یک معاملهٔ خوب موقعی جوش می‌خورد که هر دو طرف راضی باشند. درواقع اگر مشاور فقط طرف مالک را بگیرد، اشتباه بزرگی مرتکب شده است. پس باید با مستاجر و شرایط سخت او هم همدلی کنید تا وجههٔ کاریتان را حفظ کنید. این همدلی و فهم مشکلات دو طرف، نوعی اعتماد ایجاد می‌کند که بعدا در حل اختلاف مالک و مستاجر، آبی بر آتش اختلافات و کلید حل بحران خواهد بود.

دیدن منافع یک طرف معامله، فقط باعث حل نشدن مشکل در بنگاه و شروع پروسهٔ زمان‌بر و طاقت‌فرسای دادگاه و حضور در شورای حل اختلاف می‌شود. درمقابل، ایجاد اعتماد و دوستی، اعتبار مشاور املاک را در محله بالا خواهد برد. این امر همچنین می‌تواند مزیت رقابتی شما نسبت به دیگر بنگاه‌ها باشد.

درس هم‌نیاز: چگونه به عنوان مشاور املاک اختلاف بین مشتریان را حل کنیم؟

باید بدانید که با یک آدم عصبی مزاج چگونه باید رفتار کنید. یا یک آدم دمدمی مزاج که مدام تصمیمش تغییر می‌کند را چطور باید به اطمینان رساند.

حل اختلاف مالک و مستاجر با روانشناسی

روانشناسی یک علم است. ازطرفی بر اثر تجربه هم می‌توان افراد را به تیپ‌های مشخصی تقسیم کرد. مثلا باید بدانید که با یک آدم عصبی مزاج چگونه باید رفتار کنید. یا یک آدم دمدمی مزاج که مدام تصمیمش تغییر می‌کند را چطور باید به اطمینان رساند. در یک خانواده، رئیس کیست. یا با مراجعهٔ خانواده‌ای به بنگاه، کدام فرد را بیشتر باید تحت تاثیر قرار داد که او بقیه را راضی کند! این‌ها نکات ریزی است که چه در موقع معامله و چه در حل بحران‌ها به کمک یک مشاور املاک می‌آید.

به‌عنوان مثال، وقتی مستاجر از پرداخت به موقع اجاره یا شارژ واحد خودداری کرده و مالک با حالتی مستاصل برای حل مشکل به شما مراجعه می‌کند، چه باید کرد؟ شما با یک روانشناسی سریع باید تشخیص دهید که آیا یک تذکر قاطع و چکشی مشکل را حل می‌کند یا یک زبان نرم و توضیح دادن مساله! سیاست هویج و چماق را هم فراموش نکنید! ابتدا حرف زدن به نرمی و در صورت عدم توجه، برخورد قاطع و نشان دادن راه‌های قانونی! مهارت زبانی مشاور املاک در اینجا اهمیت و کاربرد زیادی پیدا می‌کند که در رسیدن به لحن و بیان بهینه، کارساز خواهد بود.

درس تکمیلی: همه چیز دربارهٔ اصول روانشناسی فروش و اجاره ملک

مهارت زبانی مشاور املاک جنگ اول به از صلح آخر

اشراف کامل یک مشاور املاک به قوانین ملکی و اجاره، باعث می‌شود در همان ابتدای کار، او جوانب کار را به درستی بسنجد. آگاهی او به طرفین یادآوری می‌کند که حواسشان را جمع کنند تا هوس تخلف به سرشان نزند! واقعیت این است که بسیاری از افراد، اطلاع درستی از قوانین ندارند. البته قوانین هم، چنان پیچیده و با اما و اگر نوشته شده که فهم آن آسان نیست. از این رو مشاوره حقوقی یک مشاور املاک، می‌تواند مسائل و تعهدات طرفین را روشن کند.

مباحث مطرح شده در ابتدای مطلب، اگر در روز اول به روشنی بیان شود، از اختلافات بعدی جلوگیری می‌کند. بنابراین از روشن کردن مسائل نترسید. بیان بی‌طرفانهٔ مشکلات احتمالی، باعث به هم خوردن معامله نمی‌شود. بلکه باعث اعتمادسازی خواهد بود.

در این آشفته بازار اجاره و خرید و فروش املاک، افراد از اینکه درگیر دردسر شوند، هراسان هستند. به همین دلیل، یک مشاور املاک آگاه با توضیح راه‌های قانونی و همچنین بیان سدهای قانونی، می‌تواند به دو طرف آرامش خاطر بدهد. ضمنا او با این کار راه اختلاف‌های آینده را می‌بندد.

ارائه برخی توضیح‌ها در ابتدای معامله، از بسیاری از چالش‌های بعدی پیشگیری می‌کند. به‌عنوان مثال، بهتر است موارد زیر در همان ابتدا مطرح و نهایی شوند:

  • گرفتن چک تضمین تخلیه از مستاجر
  • تذکر و روشن کردن هزینه‌های تعمیراتی متعلق به مالک یا مستاجر
  • توضیح محدودیت‌های ساختمان برای سروصدا و رفت‌وآمدها به مستاجر
  • قول و قرارهای مربوط به زمان عدم تمدید و تودیع ودیعه رهن

بدین شکل در هنگام بروز بحران، امکان حل و فصل اختلافات بیشتر خواهد بود.

سرفصل مرتبط: اختلافات حقوقی املاک بیشتر در چه مواردی رخ می‌دهد؟

آموزش چانه زنی در مشاور املاکسخن آخر

به عنوان یک مشاور املاک برای حل اختلاف مالک و مستاجر باید حرف دو طرف را بشنوید. یعنی باید شنوندهٔ خوبی باشید. آدم‌ها در موقعیت‌هایی عصبانی هستند و شاید درک درستی از قوانین نداشته باشند. با بروز اختلاف، هر طرف فکر می‌کند که محق است. پس شما باید بی‌طرفانه و آرام به حرف‌های هر دو طرف گوش کنید.

در ادامه سعی کنید قوانین و عرف را برای آن‌ها توضیح دهید. گاهی یک لحن آرام و گاهی هم یک لحن قاطع، می‌تواند افراد را قانع کند. توضیح دهید که حل مشکل در بنگاه، بهتر از شروع مسیر پردردسر حقوقی است. البته طرف مقصر نباید به صرف اینکه راه دادگاه طولانی است نباید به رفتارش ادامه دهد.

گزینه‌های حقوقی همیشه باید روی میز باشد. همدلانه طرف محق را برای گرفتن حقش راهنمایی کرده و مسیر را برایش توضیح دهید. سعی کنید دو طرف را جداگانه به انتخاب راه‌حلی میانه متمایل کنید. در انتقال حرف‌های دو طرف به دیگری، ماجرا را به سمت حل شدن پیش ببرید. با دو طرف دوست باشید. سعی کنید قبل از جلسهٔ مصالحه، آن‌ها را به قول معروف بپزید و آماده کنید. البته  همیشه راه‌حل‌های حقوقی را هم روی میز داشته باشید!

نظر شما چیست؟ شما چه تجربه‌هایی از حل اختلاف میان مالک و مستاجر داشته‌اید؟

درس تکمیلی: هرآنچه درباره آموزش مشاور املاک نیاز دارید

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.