دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

چگونه به عنوان مشاور املاک اختلاف بین مشتریان را حل کنیم؟

تولد آرامش از دل طوفان!

در هر معامله‌ای امکان دارد اختلافی میان طرفین به وجود آید. معاملات املاک هم جزء آن دسته از معاملات مهم هستند که به دلیل نوسان قیمت در بازار امکان به وجود آمدن اختلاف در این معاملات بسیار زیاد است. برخی از این اختلاف‌ها میان مشتری و بنگاه معاملات ملکی پیش می‌آید. در این صورت مشتری باید به شورای حل اختلاف که ویژهٔ اتحادیهٔ املاک پیش‌بینی شده، مراجعه کرده و مشکل خود را حل کند. در شرایط دیگر، حل اختلاف بین مشتری با طرف دیگر معامله اهمیت پیدا می‌کند که وظیفه مراحل اولیه آن برعهده مشاور املاک است. در این مطلب، با راهکارهایی برای حل اختلافات از این دست، آشنا می‌شوید.

تصور کنید در پایتخت معامله‌ای انجام داده‌اید. شاید در این معامله، تخلفی از سوی بنگاه معاملات ملکی یا مشاور املاک دیده‌اید. در این صورت با مراجعه به شورای حل اختلاف اتحادیه املاک می‌توانید مشکل خود را مطرح کرده و در نهایت آن را حل کنید. گاهی اوقات هم امکان دارد بین طرفین معامله اختلافی به وجود آید. باید بدانیم که یکی از وظایف مشاوران املاک، حل‌وفصل اختلاف به وجود آمده میان مشتریان است.

یک مشاور املاک حرفه‌ای در مرحلهٔ اول، باید مانند یک قاضی بی‌طرف عمل کند.

یک مشاور املاک حرفه‌ای در مرحلهٔ اول، باید مانند یک قاضی بی‌طرف عمل کند. در مرحلهٔ دوم، نباید با طرفداری از یک طرف یا رها کردن طرف دیگر باعث تحریک طرفین معامله بشود. مشاور املاک باتجربه و دانا باید کاری کند که طرفین معامله تا حد امکان اختلافات خود را در بنگاه معاملات ملکی برطرف کنند. او نباید اجازه دهد کار به شورای حل اختلاف املاک کشیده شود.

مشاوران املاک باید بتوانند با استفاده از تجربهٔ حقوقی، کاری، فن بیان و مذاکره،‌ رضایت دو طرف معامله را جلب کنند. آن‌ها برای جلوگیری از مراجعهٔ مشتری‌ها به شورای حل اختلاف املاک باید نکاتی را رعایت کنند. در آکادمی املاک دیوار شما را با نکاتی در این زمینه آشنا می‌کنیم.

مشاوره حقوقی برای حل اختلاف مشتری

مشاوران املاک باید اطلاعات حقوقی جامع و کاملی نسبت به معاملات ملکی و تنظیم قراردادها داشته باشند. اطلاعات حقوقی آنان باید به اندازه‌ای باشد که از بروز اختلافات ملکی جلوگیری کند.

تنظیم درست سند به وسیلهٔ مشاوران املاک از به وجود آمدن بسیاری از اختلاف‌ها جلوگیری می‌کند. یک مشاور املاک خوب، باید بتواند نکات حقوقی معامله و قوانینی که در هنگام عقد قرارداد مورد استفاده قرار می‌گیرد را رعایت کرده و به خوبی به طرفین توضیح دهد.

درس هم‌نیاز: مشاور املاک در حل اختلاف مالک و مستاجر چه نقشی دارد؟

نکات حقوقی املاک

مشاوران املاک باید پرونده‌هایی که ضمیمه عقد قرارداد می‌شوند را بازبینی کنند. آن‌ها باید از درستی پرونده‌ها مطمئن شوند. هویت طرفین در قرارداد بسیار مهم است. پس باید هویت دو طرف بررسی شده و از صحت آن اطمینان حاصل شود. در هنگام تنظیم قرارداد، حتما اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی دو طرف رویت و صحت آن مورد تأیید قرار گیرد.

احتمال دارد فردی ناتوان، پیر، بسیار جوان یا بی‌سواد باشد. در این صورت از او بخواهید یکی از نزدیکان مورد اطمینان خود را هنگام معامله همراهش بیاورد.

اگر یکی از طرفین، معامله را به صورت وکالتی پیش می‌برد، باید اصل و کپی وکالت‌نامه بررسی و به طرف دیگر اطلاع داده شود. دقت کنید ملک مورد معامله در رهن یا توقیف بانک و دولت نباشد. اگر این‌طور بود، معامله را به بعد از رفع توقیف و فک رهن موکول کنید.

ممکن است رعایت این کارها به جایی نرسد. در این شرایط، اگر حل‌وفصل اختلاف از عهدهٔ مشاور املاک خارج بود، باید طرفین معامله را به شورای حل اختلاف املاک راهنمایی کرد. همین موارد جزئی در مشاوره حقوقی املاک نشان می‌دهد که شما برای حل چالش‌ها و هدایت مشتریان اهمیت زیادی قائل هستید.



مدیریت بحران در مشاور املاک

بحران به وجود آمده را مدیریت کنید

امکان دارد طرفین در طول معامله، دچار اختلاف شوند. زمانی را برای رسیدگی به اختلاف آن‌ها تعیین کنید. از قبل حرف‌هایی که باید در جلسه بزنید را در ذهن‌تان مرور کنید.

باید بتوانید کنترل جلسه را به دست بگیرید. اما یادتان نرود که متکلم وحده نباشید. به دیگران هم اجازه صحبت بدهید؛ اما زمان آن را مدیریت کنید. بدین ترتیب مانع به وجود آمدن بحث‌های طولانی می‌شوید.

تا جایی که امکان دارد از برگزاری جلسه با حضور دو طرف معامله جلوگیری کنید. به هر کدام به صورت جداگانه مشاوره بدهید. زمانی‌که به نتیجه رسیدید، طرفین را روبروی هم بنشانید. با این کار شما هم تسلط بیشتر و بهتری روی جلسه دارید.



حل اختلاف مشتری با مشاوره مالی

اولین قدم برای ارائه بهترین مشاورهٔ مالی به طرفین، این است که مشاور املاک پیش از تنظیم قرارداد، ملک را یک بار به چشم خریدار ببیند. مشاور باتجربه صرفا به حرف‌های مالک توجه نمی‌کند و آن را ملاک کار خود قرار نمی‌دهد.

با توجه به امکانات و قیمت واقعی منطقه، روی ملک قیمت بگذارید. یک مشاور املاک خوب، تشخیص می‌دهد که محله، کوچه و خیابان تا چه اندازه به ارزش ملک اضافه می‌کند.

شاید یک ملک، تمام دارایی یک طرف معامله باشد. صرف اینکه دوستی با یکی از آشنایانتان ملک را می‌خواهد، قیمت کم و غیرواقعی روی ملک نگذارید. با مالک همکاری کرده و ارزش واقعی را تعیین کنید.

شاید شخصی از ملکی خوشش بیاید، اما توانایی پرداخت تمام وجه در نظر گرفته شده برای ملک را نداشته باشد. یا ممکن است مشتری نداند که ملک وام‌دار است. به همین دلیل، وام‌دار بودن یک ملک را در همان ابتدا به مشتری توضیح دهید.

همیشه به فکر دو طرف معامله باشید. از همان اول جواب منفی به طرفین ندهید. با طرفین در مورد کم و زیاد کردن رهن، اجاره یا قیمت خانه صحبت کنید. شاید صحبت‌های شما بتواند یک طرف را راضی کند و معامله انجام شود.

سخن آخر

همیشه تیر آخر را مراجعهٔ طرفین به شورای حل اختلاف بدانید. یادتان نرود که تمام هنر مشاور املاک، در فنون مذاکره و مشاوره‌های او به طرفین معامله است. پس باید بتوانید با ارائهٔ مشاوره حقوقی، مالی و کنترل جلسهٔ حل اختلاف مشتری، رضایت طرفین را جلب و مشکل به وجود آمده را حل کنید. در نهایت اگر موضوع اختلاف، طوری بود که در آن تخصصی نداشتید، طرفین را به مراجع قضایی راهنمایی کنید. فراموش نکنید که حل اختلاف همیشه محدود به اختلاف بین مشتری‌ها نیست و یک مدیر آژانس حرفه‌ای، باید مدیریت حل اختلاف بین مشاوران املاک را نیز برعهده بگیرد.

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.