دروس پایه

دروس پایه آکادمی املاک دیوار

درباره حسابداری حقوق و مزایا در آژانس املاک چه می‌دانید؟

در برخی از آژانس‌ها، مدیران بنگاه‌های معاملات ملکی، نقش کارفرما و مشاوران املاک نقش کارمند را در رابطهٔ کاری ایفا می‌کنند. از این رو باید به تمام مفاد قوانین کار اهتمام ورزند. البته بیشتر مشاوران در این حرفه به صورت پورسانتی مشغول به کارند. به‌طور کلی برای قانون‌مندتر شدن روابط، مشاوران املاک باید از همان ابتدا در آژانس املاکی استخدام شوند که به قوانین کار پایبند است. با امضای قرارداد، مشاوران املاک از مزایای قانونی نظیر بیمه، حقوق ثابت، اضافه کاری و مزایا برخوردار می‌شوند. مدیران در آژانس‌ها هم برای مدیریت این روابط باید آشنایی خوبی با اصول قانونی و حسابداری آن داشته باشند. آکادمی املاک دیوار در این مطلب همراه با شماست تا اطلاعات مهم و کاربردی را درباره حسابداری حقوق و مزایا در اختیارتان بگذارد.

تعریف حقوق یا دستمزد

کلمهٔ حقوق از جمع حق تشکیل شده است. اگر به جستجوی مترادف کلمه حقوق بپردازید با واژگانی نظیر دستمزد، مستمری و ماهیانه روبرو خواهید شد. حقوق و یا دستمزد در قوانین کار به معنای مبلغی است که شما در قبال انجام کاری از کارفرما دریافت می‌کنید. حقوق شما در قراردادی که در زمان استخدام امضا کرده‌اید، به طور دقیق محاسبه شده و اطلاعات آن هر ماه در قالب فیش حقوقی به شما ارائه می‌شود.

حسابداری درآمد در آژانس املاک تعریف مزایا

مبلغی که در فیش حقوقی شما علاوه بر حقوق و دستمزد ثابت، برایتان در نظر گرفته می‌شود مزایا، پاداش یا فوق‌العاده پرداختی نام دارد. برای درک بهتر موضوع مثالی می‌زنیم. فرض کنید شما به عنوان مشاور املاک در یک بنگاه معاملات ملکی مشغول به کار هستید. با مراجعهٔ مشتری یک معاملهٔ بسیار خوب را انجام می‌دهید و مدیر آژانس هم از این کار شما تقدیر کلامی می‌کند. در پایان ماه متوجه می‌شوید مبلغی اضافه‌تر از حقوقتان به حساب شما واریز شده است. با بررسی فیش حقوقی خود با چیزی به نام پاداش برخورد می‌کنید. این دریافت مبلغ اضافی به دلیل انجام همان معامله‌ای است که سود خوبی برای آژانس املاک شما داشته است.

مزایا و پاداش هم معمولا بر اساس مواردی مانند سود ویژهٔ واحد، افزایش تولید و … محاسبه می‌شود. برای محاسبهٔ میزان آن باید به دستورالعمل‌های وزارت کار مراجعه کرد. البته در بسیاری از موارد، این مبلغ بر اساس توافق بین کارفرما و کارگر محاسبه می‌شود. به طور مثال مدیر آژانس به شما می‌گوید که بابت هر معاملهٔ پر سود در آخر ماه، مبلغ معینی به عنوان پاداش برایتان در نظر می‌‌گیرد. در نظر گرفتن پاداش از سوی کارفرما، راهی برای بالا بردن راندمان کاری است.

انواع حقوق و مزایا

حقوق و مزایا به سه بخش مستمر نقدی، مستمر غیرنقدی و غیرمستمر تقسیم می‌شود. مزایای مستمر نقدی را بخش‌های ثابتی در فیش حقوقی شما تشکیل می‌دهند. مزایای ثابت شامل مواردی مانند فهرست زیر می‌شود:

  • حقوق پایه
  • حق اولاد (در صورت داشتن فرزند)
  • حق مقام یا سابقه
  • حق مسکن
  • حق ایاب و ذهاب
  • حق خواربار

البته حق خواربار می‌تواند در زمرهٔ مزایای غیر نقدی هم قرار بگیرد. پرداخت نقدی یا غیرنقدی آن بستگی به نظر کارفرما دارد.

مزایای مستمر غیرنقدی همان‌طور که از نامش پیداست، به صورت کالا یا به شکل در اختیار گذاشتن چیزی از سوی کارفرما به صورت ماهانه و سالانه محاسبه می‌شود. گاهی اوقات کارفرمایان، مسکن یا خودرویی را در طول قرارداد در اختیار کارگران خود قرار می‌دهند. گاهی هم بن کالا، گوشت، مرغ و برنج را به صورت ماهیانه به کارگران خود اعطا می‌کنند. این موارد که در آن مبلغی رد و بدل نشده و بیشتر به صورت اعطای یک کالاست، مزایای مستمر غیرنقدی می‌گویند.

در مزایای غیرمستمر، دیگر فاکتوری به نام زمان ثابت وجود ندارد. به این معنی که کارفرما با دیدن کار کارگر تصمیم می‌گیرد که مطابق قانون کار مبالغی را به عنوان اضافه کار، هزینهٔ سفر، حق ماموریت، عیدی و پاداش آخر سال به فیش حقوقی کارگر خود اضافه کند. تمامی مواردی که در مطالب بالا به آن‌ها اشاره شد، سرفصل بسیار مهمی در حسابداری حقوق و مزایا را به خود اختصاص داده است.

گروه مالیاتی مشاورین املاک و قانون بیمهنقش بیمه و مالیات در حسابداری حقوق و مزایا

در فیش حقوقی مورد دیگری به اسم بیمه و مالیات وجود دارد. این مبالغ در زمرهٔ کسورات حقوق شما قرار می‌گیرد. کارفرما موظف است در زمان استخدام شما را بیمه کند. اگر این کار را انجام ندهد، باید جریمهٔ سنگینی را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد. با این وجود این شما هستید که در زمینهٔ بیمهٔ خود تصمیم‌گیرنده هستید. اگر بیمه را بپذیرید، هر ماه بر اساس میزان حقوق دریافتی، مبلغی بابت بیمه از شما کسر می‌شود.

گاهی برخی از کارگاه‌ها مزایایی مانند بیمهٔ تکمیلی را در اختیار کارکنان خود قرار می‌دهند. میزان مبلغ این بیمه هر ماه ثابت است. در صورتی که آن را قبول کنید، ماهیانه مبلغی به عنوان بیمهٔ تکمیلی از حقوق شما کسر می‌شود. دولت هر ساله میزان مالیات حقوق کارمندان و کارگران را مشخص می‌کند. این مبلغ دقیقا بر اساس حقوقی که دریافت می‌کنید، از شما کسر می‌شود. دولت این مبلغ را صرف تامین امکانات مشابه برای تمام اقشار و افراد جامعه می‌کند. البته اگر میزان حقوق دریافتی شما از حدی که دولت مشخص کرده، پایین‌تر باشد در زمره معافیت مالیاتی قرار می‌گیرید.

بیشتر بخوانید: با قوانین اداره کار در حوزه املاک آشنا شوید

مهم‌ترین چالش‌های قانونی در حسابداری حقوق و مزایا

عدالت نیاز فطری انسان است. از همین رو باید برای رعایت آن نهایت تلاش خود را به کار ببندیم. رابطهٔ کارگری و کارفرمایی هم باید رابطه‌ای سراسر عدالتمند باشد؛ تا مبادا حقوق کسی نادیده گرفته شود. برای برقراری عدالت میان کارگر و کارفرما هم قانون کار تنظیم شده است. گرچه انتقادات بسیار زیادی به این قانون وارد شده؛ اما کارفرمایان به محض استخدام فرد و تنظیم و امضای قرارداد، باید به این قوانین به طور کامل و دقیق عمل کنند.

در طول سالیان سال از تدوین قانون کار، کارفرمایان و کارگران با چالش‌های حقوقی به خصوص در سرفصل حسابداری حقوق و مزایا روبرو شده‌اند. یکی از این چالش‌ها، بحث حقوق ثابت است. حقوق ثابت، مطابق قرارداد استخدامی و قانون کار باید در زمان مشخص و به میزان مشخص از سوی کارفرما به کارمندان پرداخت شود. گاهی زمان پرداخت طولانی می‌شود و گاهی هم میزان پرداختی کاهش می‌یابد. این مورد یکی از چالش‌های جدی حقوقی در بحث دستمزد و مزایا است.

اضافه کار

کارگران بدانند که در قبال انجام کار بیشتر از ساعت کاری، باید مبلغ اضافه‌تری دریافت کنند. این موضوع آنقدر مهم است که قانون‌گذار مادهٔ ۵۹ قانون کار را به آن اختصاص داده و دربارهٔ محاسبهٔ آن دقیق و واضح توضیح داده است.

بیمه

خوب است بدانید که حق بیمه برای کارگر امنیت شغلی به وجود می‌آورد. کارفرما به محض استخدام کارگر باید او را بیمه کند. اگر در زمان استخدام روی این موضوع تاکید کنید، بعدها حق استفاده از مزایای مقرر بیمه را بدست می‌آورید.

ساعت کار

بر اساس ماده ۵۱ قانون کار، ساعات کار کارگران در شبانه‌روز نباید از ۸ ساعت تجاوز کند. کارفرما با توافق کارگران، نماینده یا نمایندگان قانونی آنان می‌تواند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر‌ روزها اضافه بر این میزان، تعیین کند. به شرط آن که مجموع ساعات کار هر هفته از ۴۴ ساعت تجاوز نکند. اگر هم ساعت کار بیشتر از زمان معین در قانون کار شد، باید مبلغی به عنوان اضافه کار به کارگر پرداخت شود.

مدیریت زمان مشاور املاک مرخصی

مرخصی در زمرهٔ حقوق اساسی کارگر قرار می‌گیرد. مطابق مادهٔ ۶۴ قانون کار مرخصی استحقاقی سالانهٔ کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعاً یک ماه است. سایر روزهای تعطیل، جزء ایام مرخصی محسوب نخواهد شد. برای کار کمتر از یک سال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته، محاسبه می‌شود. به عنوان کارگر اگر در طول سال از مرخصی خود استفاده نکرده‌اید، در پایان سال می‌توانید معادل آن را دریافت کنید. کارفرما موظف است این مبلغ را به شما بپردازد.

سخن آخر

به عنوان سخن آخر باید بدانید که هیچ‌وقت از حقوقی که برای شما در قانون کار در نظر گرفته شده، صرف‌نظر نکنید. اگر به بنگاه معاملات ملکی برای استخدام مراجعه می‌کنید، حتما به شرط قرارداد و استخدام رسمی در آن آژانس مشغول به کار شوید. پیش از آنکه به جلسهٔ استخدام بروید، حتما اطلاعاتی درباره حسابداری حقوق و مزایا کسب کنید. اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید. هر ماه فیش حقوقی خود را با مهر و امضای کارفرما از بخش مالی آژانس دریافت کنید. با رعایت تمام این کارها، با گذشت زمان با چالش‌های حقوقی دستمزد و مزایا روبرو نخواهید شد.

ثبت نام در پنل املاک دیوار
ثبت نام در پنل املاک دیوار
ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.